– Dužnina plodů meruněk obsahuje od 4,7 do 27 % sacharidů (glukóza, fruktóza, maltóza, sacharóza), 1,3 % organických kyselin (jablečná, citrónová a jantarová), dále karotenoidy, jako je lykopen a lutein. Kromě toho je sladké ovoce bohaté na mnoho fenolických sloučenin, flavonoidy, katechiny a také vitamíny A, B1, B2, PP, C.

Meruňky jsou dobrým zdrojem draslíku. 100 g čerstvého ovoce obsahuje asi 12 % denní hodnoty tohoto minerálu a sušené ovoce asi 70 % doporučené denní hodnoty.

Meruňková jádra obsahují aminokyseliny, enzym emulsin a mastné oleje, skládající se převážně z kyseliny linolové a olejové a také glyceridy.

Zajímavostí je, že čím sytější je oranžová barva slupky a dužiny plodů, tím více kyseliny askorbové obsahují.

Posílení krevních cév. Flavonoidy pomáhají posilovat cévy, stejně jako zmírňují příznaky chronického zánětu v těle.

Zdraví srdce. Draslík v těle je zodpovědný za normální fungování nervových a svalových funkcí, za transport živin a také za udržování zdravého krevního tlaku a zdraví srdce.

Mládí kůže. Meruňky obsahují vitamíny E a C, což jsou silné antioxidanty, které mají pozitivní vliv na stav pokožky. Pomáhají chránit před UV zářením a také zlepšují elasticitu pokožky. Dalším antioxidantem nalezeným v tomto ovoci je beta-karoten. Tato látka chrání buňky před zničením, včetně poškození způsobeného slunečním zářením.

Kdo by se měl meruňky vzdát?

  • Meruňky obsahují velké množství cukru, proto je třeba je opatrně zařazovat do jídelníčku při cukrovce.
  • Další kontraindikací je žaludeční vřed a další onemocnění trávicího traktu v akutním stadiu.
  • Meruňky jsou silným alergenem, proto je odborníci doporučují používat opatrně pro děti a těhotné ženy.

Je důležité, aby se: Syrová meruňková jádra by neměli jíst ani zdraví lidé: obsahují dostatečně vysokou koncentraci amygdalinu, látky, která může způsobit toxický účinek. Při tepelné úpravě se amygdalin ničí, takže můžete jíst smažená semínka nebo meruňkový džem s peckami.

  • Nezralé plody jsou nebezpečné. Mohou vyvolat zvýšení kyselosti žaludeční šťávy, výskyt pálení žáhy a říhání, průjem.

Kolik meruněk můžete sníst bez újmy na zdraví?

Doporučený denní příjem meruněk pro zdravého dospělého člověka je asi 200 g čerstvého ovoce nebo 50 g sušeného ovoce (sušené meruňky).

ČTĚTE VÍCE
Musím na zimu ořezávat túje?

Odborníci nedoporučují jíst toto ovoce nalačno nebo před spaním. To je způsobeno množstvím ovocných kyselin, které mohou dráždit stěny žaludku, způsobit pálení žáhy, těžkost a nepohodlí.

Pro zlepšení imunity, celkové posílení organismu a udržení normální činnosti střev potřebují děti, senioři a těhotné ženy sníst 100 g meruněk denně.

Jak skladovat meruňky?

Trvanlivost meruněk při pokojové teplotě není delší než tři dny, zatímco v chladničce mohou být plody skladovány až 20 dní. Aby meruňky déle vydržely, lze je zavařit, zmrazit nebo sušit.

Jak se meruňky používají v kosmetologii?

V moderní kosmetologii se aktivně používá ovocná buničina, stejně jako olej získaný ze semen. Meruňka se používá jak k výrobě profesionálních kosmetických produktů zakoupených v obchodě, tak k výrobě produktů pro domácí péči.

Meruňková maska ​​se připravuje velmi jednoduše: musíte vzít zralé ovoce, odstranit z něj kůru, dobře rozdrtit dužinu a aplikovat ji na předem vyčištěnou tvář. Doba působení této masky je cca 20 minut, po ní je potřeba ji smýt a nic dalšího na obličej nenanášet. Pokud je kůže příliš mastná, můžete do meruňkové dužiny přidat trochu kefíru. Tyto masky by se měly používat každé 3-4 dny.

Meruňky ve vaření

Meruňky jsou skvělé do džemů, zavařenin, koláčů, likérů a dalších dezertů.

Oblíbené jsou také sušené meruňky. Sušené ovoce bez pecky se nazývá sušené meruňky a s peckou – meruňky.

Tvarohový koláč s meruňkami

K přípravě těsta budete potřebovat: 350-400 g pšeničné mouky, 150 g másla, 100 g cukru, 3 vejce a 2 lžičky prášku do pečiva.

Na náplň: 600 g tvarohu, 400 g meruněk, 200 g zakysané smetany, 150 g cukru a 3 vejce.

Začneme přípravou těsta. Máslo lehce rozehřejeme a ušleháme s cukrem, postupně přidáváme vejce, důkladně promícháme.

Do směsi postupně přidávejte prosátou mouku, prášek do pečiva a případně špetku soli. Uhněteme těsto a dáme do formy o průměru 25-28 cm.Těsto přitlačíme tak, aby vznikly strany.

Pokračujeme k přípravě náplně. Meruňky důkladně omyjeme, rozpůlíme a zbavíme pecek. Na těsto ve formě poklademe ovocem řezem dolů. Tvaroh rozklepněte v mixéru, přidejte do něj vejce, cukr a zakysanou smetanu. Tvarohovou směs nalijte na meruňky.

ČTĚTE VÍCE
Jak velký je keř borůvek?

Koláč pečeme v troubě vyhřáté na 180 stupňů, doba pečení bude asi 50-60 minut.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Meruňky jsou jedním z nejchutnějších a nejzdravějších letních plodů. Mají nízký obsah kalorií, přitom obsahují vitamíny a minerály, které zlepšují činnost trávicího systému, pomáhají posilovat cévy, zlepšují paměť, mozek, nervový systém a činnost srdce. Jedná se o sezónní ovoce a doba jejich zrání je velmi krátká, od června do července. Začátek léta je proto nejlepší čas na nákup a konzumaci těchto sladkých plodů, chutných a zdravých.

  • Původ meruněk
  • Výhody meruněk
  • Kalorický obsah meruněk
  • Škodlivost meruněk
  • Jak vybrat meruňky?
  • Co lze vařit z meruněk?

Původ meruněk

Čína je považována za místo narození meruněk: tyto plody tam začaly pěstovat před více než dvěma tisíci lety. Meruňky byly do Ruska přivezeny až v XNUMX. století a rychle se staly populárními. Obvykle se čerstvé meruňky používají k jídlu, stejně jako ve formě meruňkové šťávy, džemu a džemu. Z pecek se vyrábí výživná urbechová pasta, která také obsahuje četné vitamíny a minerály.

Výhody meruněk

Vitamíny a minerály, mikro a makro prvky obsažené v meruňkách hrají důležitou roli ve fungování celého organismu.

Pokud bychom měli seřadit obsah vitamínů v meruňkách, na prvním místě by byl vitamín C, který je nezbytný pro udržení imunity. A na druhém a třetím – vitamíny A a E, pomáhají zlepšit vidění a kvalitu pokožky, zdraví sliznic. Meruňky přitom obsahují i ​​další vitamíny a minerály. O prospěšných vlastnostech meruňky můžete mluvit dlouho

Akmal Ziyadullayev odborník na vyváženou výživu, spoluzakladatel společnosti vyrábějící bio produkty te Gusto

Čerstvé meruňky a meruňková šťáva obsahují hliník, mangan, měď, bór, vanad, fluor, molybden, nikl, kobalt, jód, chrom, křemík, síru, sodík a další užitečné látky včetně aminokyselin. Také tyto plody mají hodně vlákniny, která zlepšuje činnost trávicího systému a stabilizuje hladinu cholesterolu v krvi.

Užitečné látky ve složení meruněk a meruňkové šťávy

  • Vitamíny skupiny B – pomáhají posilovat cévy, zlepšují paměť. Dalším plusem je zvýšená výdrž a odolnost proti stresu;
  • hořčík – zlepšuje činnost trávicího systému, posiluje nervový systém;
  • draslík, vápník, fosfor, hořčík – zlepšují fungování kardiovaskulárního systému, jsou zodpovědné za zdraví kostí, stimulují mozkové neurony;
  • železo – zvyšuje hemoglobin, zabraňuje anémii;
  • jód – zmírňuje problémy se štítnou žlázou, normalizuje její fungování;
  • stroncium – slouží k prevenci zubního kazu a osteoporózy.
ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že má králík červy?

Vysoký obsah draslíku v těchto plodech mimo jiné napomáhá k udržení rovnováhy tekutin v těle, a tím ke správné distribuci energie do svalů a orgánů, což dodává sílu a snižuje riziko záchvatů.

Karotenoidy a antioxidanty nacházející se v čerstvých meruňkách a meruňkové šťávě zabraňují rozvoji Alzheimerovy choroby a kožních onemocnění a také snižují riziko rakoviny.

Díky tomuto složení se doporučují jíst dětem pro zdravý růst a vývoj kostí. U dospělých pomáhá meruňka v prevenci nemocí souvisejících s věkem, jako je osteoporóza. Pravidelná konzumace meruněk a meruňkové šťávy navíc může chránit naše srdce před nemocemi, jako je infarkt, mrtvice a ateroskleróza.

Akmal Ziyadullaev odborník na vyváženou výživu

Kalorický obsah meruněk

Meruňka je považována za nízkokalorické ovoce, pouze 100 kcal na 44 gramů produktu. Proto se konzumace meruněk doporučuje i lidem, kteří chtějí zhubnout. Díky poměrně velkému množství živin ve složení se meruňky skvěle hodí jako svačina.

Výživová hodnota meruněk a sušených meruněk na 100 gramů:

V horkém letním dni navíc dokážou meruňky uhasit žízeň: jejich dužnina je z 85 procent tvořena vodou. Podle Akmala Ziyadullayeva se tyto plody někdy dokonce dávají lidem s vysokou horečkou, aby je srazili.

Látky ve složení meruněk snižují zánět v těle. Pro pacienty s vysokou horečkou se tyto plody vaří v páře

Akmal Ziyadullayev, odborník na vyváženou výživu

Akmal Ziyadullaev odborník na vyváženou výživu

Škodlivost meruněk

Je důležité vědět, že se všemi výhodami meruněk a meruňkové šťávy má toto ovoce své vlastní kontraindikace.

Na jaké nemoci se nedoporučuje jíst meruňky?

  • Diabetes. Meruňky a meruňková šťáva mají vysoký glykemický index 30 jednotek. Lidé s cukrovkou by si proto měli dávat pozor na meruňky a je lepší je nahradit sušenými meruňkami úplně;
  • Pankreatitida. Během období exacerbace této nemoci je lepší nejíst meruňky, protože ovlivňují trávicí systém a mají projímavý účinek;
  • Gastritida a kolitida. Pro pacienty s takovými diagnózami je také lepší odmítnout jíst meruňky kvůli jejich vysoké kyselosti a vysokému obsahu vlákniny;
  • Alergie. Meruňky a meruňková šťáva mohou způsobovat alergie, které se mohou projevovat různými příznaky: vyrážka, svědění a pálení v ústech. V tomto případě se také nedoporučuje jíst meruňky.
ČTĚTE VÍCE
Kdy byste měli zasadit sedmikrásky?

Zdravým lidem se doporučuje jíst maximálně 3-4 meruňky denně nebo vypít maximálně sklenici meruňkové šťávy. V případě přejídání mohou meruňky způsobit zažívací potíže a průjem.

Také nejezte meruňky s tmavou slupkou (povrch meruněk by měl být hladký, žlutý nebo oranžový, tmavé skvrny mohou naznačovat začátek hnilobného procesu). Čerstvé ovoce je lepší nejíst nalačno nebo na noc kvůli vysokému obsahu ovocných kyselin, které dráždí stěny žaludku. Navíc večer mohou meruňky u člověka způsobovat nadýmání a plynatost.

Jak vybrat meruňky?

Při výběru meruněk byste měli v první řadě věnovat pozornost jejich vzhledu. Zralé plody by měly být jednotné, sytě žluté nebo oranžové barvy (v závislosti na odrůdě), povrch meruňky by měl být rovný.

Textura ovoce by neměla být příliš tvrdá, ale ani příliš měkká – podlehnout tlaku, ale nedeformovat se. Pokud se podíváme na slupku, meruňka by neměla být pokryta tmavými skvrnami nebo prasklinami. V opačném případě je lepší odmítnout jej koupit – výše uvedené znaky naznačují začátek procesu rozkladu.

Nekupujte také ovoce s vrásčitou slupkou: meruňka by neměla vypadat, jako by ležela na pultě dlouho. S největší pravděpodobností byl nesprávně skladován a ztratil velké množství vody.

Doporučuje se vybírat meruňky pouze ve specializovaných prodejnách: v pavilonech, obchodech a zemědělských trzích – tam budou nejchutnější a nejzdravější. Ovoce byste rozhodně neměli kupovat na spontánních trzích, a ještě k tomu v blízkosti dálnice

Akmal Ziyadullaev odborník na vyváženou výživu

Co lze vařit z meruněk?

Nejčastěji se meruňky konzumují čerstvé nebo ve formě meruňkové šťávy. Ale z těchto plodů můžete vařit mnoho pokrmů, které budou velmi chutné a zdravé.

Obvykle se jedná o kompoty, džemy, džemy, marshmallow, saláty, sladké polévky, cereálie, dušená jídla, pilaf a mnoho dalších jídel, mezi kterými si každý najde něco podle svého vkusu a nabije se vitamíny a užitečnými stopovými prvky.

Akmal Ziyadullaev odborník na vyváženou výživu

Také meruňky se často konzumují sušené (sušené meruňky) a z drcených semínek se vyrábí urbechová pasta, která také obsahuje různé vitamíny a minerály.

Šťáva z meruněk, zejména čerstvě vymačkaná, zlepšuje činnost trávicího systému. Vzhledem k vysokému obsahu železa a vápníku v něm je produkt často doporučován těhotným ženám.