Mandle se běžně nazývají ořechy, ale z biologického hlediska se tato jedlá jádra semen mandlí nepovažují za ořechy. Mandle jsou bohaté na minerály, mastné kyseliny a vitamíny. Existují dvě odrůdy: sladká a hořká. První se jí a druhý se používá k výrobě dochucovadel. Více o blahodárných vlastnostech mandlí vám povíme v článku.

Historie mandlí

Za jeho vlast je považováno území okupované moderním Tureckem. Mandlová kultura se zde objevila mnoho století před naším letopočtem. V dávných dobách byl jeho rozkvět považován za symbol začátku nového roku. Například izraelští „daňoví úředníci“ zahájili svou práci prvním mandlovým květem – nakládáním desátku na ovocné stromy. Mandle se také používaly k balzamování mrtvých. Stopy ořechového oleje byly nalezeny v hrobce egyptského krále Tutanchamona.

Pokud mluvíme o postsovětských zemích, pak se mandle poprvé pěstovaly v Tádžikistánu. Má dokonce „město kvetoucích mandlí“ zvané Kanibadam.

Nyní se více než polovina světové úrody mandlí pěstuje ve Spojených státech amerických, ve státě Kalifornie. Mandloně jsou oblíbené ve Španělsku, Itálii a Portugalsku.

Složení a kalorie

Kalorie na 100 g 576 kcal
Tuky 49,42 g
Sacharidy 21,67 g
Proteiny 18,6 g
Voda 4,7 g

Výhody mandlí

Mandle jsou zdravé díky svému přírodnímu složení. Je zdrojem vápníku, železa, hořčíku, fosforu a draslíku. Je bohatý na vitamíny B (B1, B2, B3, B5, B6, B9), stejně jako tokoferol (vitamín E) (1). Mandle jsou dobré pro srdce a cévy, protože obsahují mnoho nenasycených tuků, aminokyselin a minerálů. Ořechy jsou bohaté na rostlinné flavonoidy, které jsou aktivovány vitaminem E.

Pro udržení nervového systému a normálního fungování mozku lékaři doporučují konzumovat 20-25 ořechů denně. Lidem ve věku 50+ pomohou mandle předcházet demenci a Alzheimerově chorobě. Rostlinné antioxidanty nalezené v ořechách normalizují spánek a zmírňují nespavost související s věkem a sezónní deprese (2).

Mastné kyseliny chrání tělo před nadměrným vstupem glukózy do krve. Proto jsou mandle užitečné pro lidi s cukrovkou. Má také příznivý vliv na mikrocirkulaci a imunitu.

Vláknina pomáhá „pročistit“ organismus, vyživuje střevní mikroflóru prospěšnými bakteriemi a ovlivňuje prebiotickou funkci. Je důležité kombinovat mandle s potravinami, které obsahují mnoho antioxidantů: vitamíny C, A, zinek a selen. Patří mezi ně zelí, paprika, brokolice, citrusové plody, krůta, telecí a kuřecí maso.

ČTĚTE VÍCE
Kdy kvete zimolez Aurora?

Výhody mandlí pro muže

Pro své vlastnosti se mandle vyplatí konzumovat pro udržení mužského zdraví. Zinek a vitamín E zvyšují sexuální aktivitu a produkci testosteronu. Arginin a omega-3 zabraňují ucpání tepen a obecně mají pozitivní vliv na cévy. Zinek, hořčík a vápník pomáhají v boji proti časnému vypadávání vlasů.

Výhody mandlí pro ženy

Konzumace mandlí má blahodárný vliv i na ženský organismus. Mezi jeho pozitivní vliv patří schopnost udržovat normální hormonální hladinu, což je důležité zejména v období menopauzy a těhotenství.

Plody také obsahují mikroelementy, které zlepšují pokožku, vlasy, zuby a nehty, a proto se mandle aktivně používají v kosmetologii. A těm, kteří se snaží zhubnout, mohou ořechy pomoci kontrolovat vaši chuť k jídlu – mandle mají vysoký obsah bílkovin, ale nízký obsah sacharidů, když se používají jako svačina (3).

Výhody mandlí pro děti

Mandle je možné zařadit do dětského jídelníčku již od 3 let. Flavonoidy v ořeších posilují malé tělo a zvyšují imunitu. Mezi příznivé vlastnosti mandlí, které jsou zvláště důležité pro zdraví dětí, patří:

  • prevence (zbavení se příznaků) anémie,
  • zlepšené vidění,
  • odstranění plynatosti a zvýšené tvorby plynů.

Škodlivost mandlí

Mandle jsou alergenní produkt. Proto lidé, kteří mají sklony k alergické reakci, musí s tímto ořechem zacházet opatrně a sledovat jeho dávkování. Mezi alergie patří bolesti břicha, průjem, zvracení, závratě a ucpaný nos.

Oříšky byste se také neměli přejídat, protože mandle jsou kalorické a mohou způsobit přebytečný tuk. V důsledku toho se mohou objevit kila navíc. Mimochodem, nejen lidem s nadváhou se doporučuje nepřekračovat limit: přejídání může způsobit plynatost, průjem a dokonce i bolesti hlavy. Neměli byste nadměrně používat ořechy a srdce, které mají nestandardní kontrakci srdečního svalu.

Neměli byste jíst nezralé mandle: můžete se otrávit kvůli vysokému obsahu kyanidů v nich.

Využití mandlí v lékařství

Mandle se často doporučují konzumovat při různých onemocněních těla. Vzhledem k tomu, že ořech je dobrý pro cévy a srdce, doporučuje se pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění.
— Mandle jsou bohaté na různé prospěšné mikroelementy. Zejména vápník, hořčík, draslík a fosfor. Obsahuje hodně mononenasycených tuků a cholinu, které pomáhají játrům a centrálnímu nervovému systému zůstat co nejdéle v pracovním stavu. Mandle lze použít jako prostředek proti kašli. Díky velkému množství antioxidantů může sloužit jako vynikající prostředek proti stárnutí a zabraňuje předčasnému stárnutí. Zinek posiluje imunitní systém a reprodukční funkce (zdraví spermií u mužů). Hrst mandlí po jídle zažene chuť na obvyklý dezert. A mandlový olej lze použít pouze pro kosmetické účely: zlepšuje stav pokožky a vlasů, říká nutriční specialistka, kandidátka lékařských věd Elena Solomatina.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat leoparda?

Použití mandlí při vaření

Mandle se používají v různých formách: čerstvé, pražené a solené. Ořechy se přidávají jako koření při výrobě sladkostí z těsta, čokolády a likéru. Mandle dodávají pokrmům jemnou, vytříbenou chuť a příjemnou vůni.

Fortifikované mléko se vyrábí z ořechů. Navíc jej mohou pít i ti, kteří nesnášejí laktózu. Často jej konzumují vegetariáni a vegani. Ve Španělsku se nápoj na bázi mandlového mléka nazývá horchata, ve Francii se připravuje orchada.

Z mandlí se vyrábí mnoho sladkostí. Když se cukrový sirup smíchá s mandlemi, získá se marcipán a z mletých ořechů smažených v cukru se stanou pralinky. Z mandlí se vyrábí i nugát a makronky. Celé ořechy jsou posypané kokosem a čokoládou. V poslední době se mandlové máslo používá jako alternativa k arašídovému máslu.

V čínské a indonéské kuchyni se mandle přidávají do mnoha masitých pokrmů, salátů a polévek.

Makronky bez mouky

Snadná a zdravá svačinka. Perfektně se hodí pro správnou výživu a dietní výživu (bezlepková dieta). Vegetariáni mohou. Skvěle se hodí k čaji a kávě k snídani a odpolední svačině. Připravuje se rychle a snadno

mandle 210 g
Vejce (bílky) 3 kusy
Cukr 250 g

Mandle namočte do teplé vody a rozdrťte v mixéru. Nahřátý plech (170 stupňů) vyložte pečicím papírem. Bílek a cukr ušleháme, přidáme mleté ​​mandle, vše promícháme. Směs dejte na plech. Pečte asi 20 minut. Sušenky ochlaďte a vložte do plechové krabičky.

O tomto nízko rostoucím stromu (někdy keř) je zmínka v Bibli: tam jeho květy představují svatost a čistotu. Jedná se o mandle – přírodní, super oblíbený produkt pro dietní, sportovní a nutriční diety, dále nedílnou součást dezertů, některých nápojů a slaných pokrmů.

Jaký druh ořechu a kde roste?

Pokud se budeme držet vědecké botanické klasifikace, pak mandle nejsou ořech, ale peckovina rostliny rodu Plum, podrodu Mandle (Amygdalus). Jeho plodnost začíná ve 4 letech a trvá 50 let.

Mandle se nacházejí ve skupinách 3-4 stromů na svazích pokrytých kameny a půdách bohatých na vápník. Ve skutečnosti se jedná o vysokou plodinu, které se daří na dobře osvětlených kopcích od 800 do 1600 m, a dokonce i 2500 m nad mořem. Je nenáročný na zalévání díky dvěma vlastnostem:

  • ekonomická transpirace (odpařování vody listím);
  • vyvinutý kořenový systém.
ČTĚTE VÍCE
Které orgány sůl ovlivňuje?

Optimální podmínky jsou v Číně, Středomoří, USA, teplých oblastech Slovenska, České republiky a jižní Moravy. Tyto země jsou hlavními producenty ořechů.

V zemědělství se pěstují tři druhy mandlí: hořké (var. amara), sladké (var. dulcis) a křehké (var. dulcis for. fragilis).

Výhody

Mandle jsou uznávány (2015) jako nejvýživnější svačina, která dokáže uspokojit každodenní potřeby těla pro životně důležité živiny. Jejich obsah ve 100 gramech ořechů je následující (v gramech):

  • oleje (včetně esenciálních mastných kyselin) – 49,93;
  • proteiny – 21,15;
  • sacharidy – 21,55.

Makroprvky (v mg): fosfor – 481, draslík – 733, hořčík – 271. Mikroprvky (v mcg): bor – 200, měď – do 1100, mangan – 2290.

Dužnina obsahuje také spoustu vitamínů (v mg): E – 25,63, B9 – 44, B4 – 52.

V přepočtu na jednu „ideální“ porci (23 kusů ořechů) se BJU rozděluje následovně:

  • bílkoviny – 6 gramů;
  • tuk – 14 gramů (2/3 – mono tuky);
  • vláknina – 4 gramu.

Blahodárné účinky vysoce výživného ovoce jsou vyjádřeny jeho schopností snižovat cholesterol, o 37 % snížit riziko úmrtí na srdeční choroby, zasytí na dlouhou dobu a nezpůsobuje prudké uvolňování inzulinu do krve. To je důvod, proč se mandle doporučují zařadit do jídelníčku lidí trpících:

  • obezita;
  • diabetes;
  • anémie
  • neurózy;
  • alopecie;
  • ateroskleróza;
  • Alzheimerova choroba
  • kardiovaskulární patologie.

Pravidelná konzumace 8-10 ořechů (odpovídá 30-50 g) posiluje imunitní systém proti virovým infekcím a zkracuje dobu rekonvalescence.

Škody a kontraindikace

Toxické látky obsahují pouze hořké mandle a nezralé sladké mandle: benzaldehyd, amygdalin (dává specifické aroma), kyanovodík (kyanovodík). Pro úplnou inaktivaci těchto sloučenin se ořech podrobí tepelnému zpracování: pražení, vaření.

Navíc přejídání je škodlivé. Dokonce i mandle bez jedu konzumované v množství 40 nebo více způsobí:

  • narušení zažívacího traktu;
  • alergické reakce;
  • otrava (zvracení, závratě).

Systematické překračování denní dávky vede k postupnému ukládání ledvinových kamenů.

Konzumace jakéhokoli ovoce je zakázána v případě individuální nesnášenlivosti (alergie). Omezená spotřeba (do 5 kusů) je indikována pro osoby s nadváhou.

V jaké formě můžete jíst?

Sladké mandle jsou ideálním gastronomickým párem s červenou říční rybou (pstruh), klasickým základem pro Macaron dort a vynikající svačinkou v čisté podobě. Hořké ořechy se používají k dochucení likérů (Amaretto).

ČTĚTE VÍCE
Která jabloň plodí rychleji?

Doporučuje se dát přednost smaženým jádrům, pokud je vyžadována jejich lepší stravitelnost při poruchách trávicího traktu. Sušená jádra jsou prospěšnější díky zvýšené koncentraci vitamínu E a skupiny B.

Ještě lepší je jíst ořechy syrové, přímo z jemné slupky: obsahuje 20 antioxidačních flavonoidů.

Druhy mandlí v katalogu: