Moderní medicína upřednostňuje koření. Hluboký vědecký výzkum objevuje nové užitečné a jedinečné vlastnosti ušlechtilých rostlin, které potvrzují jejich omlazující, tonizační a antibakteriální vlastnosti. Mezi TOP 5 tělu nejprospěšnějších koření patří kurkuma, koriandr, kmín, pískavice a skořice.

kurkuma

Rostlina kurkuma neboli žlutý kořen patří do rodiny zázvoru. Hlavním dodavatelem kurkumy je Indie. Koření se připravuje z mletého kořene rostliny. Na znamení úcty k vlastnostem kurkumy se jí říká zlatá. Americký lékař David Frawley, který v Indii obdržel čestný titul Vedacharya – učitel védské moudrosti, zakladatel Amerického institutu pro výzkum véd, zhodnotil hodnotu kurkumy těmito slovy: „Kdybych si měl vybrat jen jednu bylinu, která má tzv. schopnost zajistit všechny potřeby mého zdraví, zvolil bych kurkumu.“

Užitečné vlastnosti kurkumy

  • Aktivní složkou kurkumy je polyfenol kurkumin. Jeho dvě hlavní cenné vlastnosti: výrazný protirakovinný účinek a redukce nadváhy. Byli to oni, kdo povýšil kurkumu do TOP 5 nejhodnotnějších koření. Obsahuje éterické oleje, vitamíny B, E, K, C, fytosteroly, minerální soli manganu, síru, měď.
  • Kurkumin je účinný antioxidant, který udržuje zdraví těla a pomáhá mu vyrovnávat se s volnými radikály, působí proti nádorovým onemocněním, chrání srdce, podporuje imunitní systém a udržuje pokožku obličeje mladistvou. Jedna čajová lžička kurkumy obsahuje 200 % denní hodnoty kurkuminu, kterou potřebujeme.
  • Kurkuma spolu s květákem brání vzniku rakoviny prostaty.
  • Je přirozeným detoxikačním prostředkem pro játra.
  • Zmírňuje záněty kůže, užitečné při lupénce a ekzémech.
  • Pomáhá při cukrovce a revmatoidní artritidě.
  • Přírodní antidepresivum.
  • Přírodní antiseptikum.
  • Zpomaluje rozvoj Alzheimerovy choroby.
  • Pomáhá zastavit rozvoj melanomu, ničí jeho buňky.
  • Snižuje množství „špatného“ cholesterolu v těle.

Jak používat kurkumu

Z mnoha druhů kurkumy se při vaření používají tři: dlouhá, aromatická a cedoaria. Někdy jsou kombinovány pod názvem „indický šafrán“.

Z kurkumy je snadné připravit chutný a velmi zdravý nápoj, který si zachová všechny své cenné vlastnosti. Potřebujete litr vroucí vody, kurkumu, zázvor a citrony. 1 lžičku kurkumy zalijeme horkou vodou, po vychladnutí přidáme jeden a půl lžíce nastrouhaného zázvoru a šťávu ze tří citronů, necháme 3 hodiny louhovat, přefiltrujeme přes gázu.

Koření se přidává do zeleninových a rybích pokrmů, do omáček k rýži a kuřecímu masu a při přípravě těsta. Dodává rýži krásnou zlatavou barvu. Aby kurkuma aktivovala své vlastnosti, naturopaté radí přidat do ní pár kapek rostlinného oleje před přidáním do jídla.

ČTĚTE VÍCE
Kdy je nejlepší koupit živý vánoční stromeček?

Optimální dávka kurkumy na den je čajová lžička. Legendární recept na hubnutí „přes noc“: lžička kurkumy se zředí vodou, přidá se do sklenice kefíru a pije se před spaním po dobu tří měsíců.

Kurkumin při vystavení slunci ztrácí své vlastnosti. Proto se musí skladovat na tmavém místě ve skleněné nádobě.

Koriandr

Koriandr a známý zelený koriandr jsou jedna a ta samá rostlina. Koriandr je hnědé semeno a koriandr je zelené semeno. Tato letnička patří do čeledi Umbelliferae. Jeho historie sahá více než pět tisíc let zpět. Roste všude.

Koriandr se proslavil díky silice, kterou jeho plody obsahují. Obsahují bohaté chemické složení 20 složek, ale nejdůležitější z nich je linalool.

Užitečné vlastnosti koriandru

  • Koriandrová silice je obsažena v mnoha léčivých přípravcích, používá se také k aromatizaci léků. Lék citral se vyrábí z linaloolu, který se používá k léčbě zánětu spojivek a keratitidy v oftalmologii.
  • Linalool má také protizánětlivé vlastnosti a pomáhá při revmatoidních bolestech.
  • Koriandr má antiseptické, hojivé, antikonvulzivní, analgetické a expektorační účinky.
  • Stonky a listy koriandru jsou bohaté na vitamíny C, A a P. Rutin v koriandru spolu s vitamínem C zlepšuje stav stěn cév. Zelený koriandr nasytí tělo nezbytnými vitamíny.
  • Koriandr zlepšuje trávení, působí karminativně, je součástí choleretických, projímavých a antihemorrhoidních přípravků.
  • Koriandr normalizuje metabolické procesy, proto podporuje hubnutí a bude užitečný při cukrovce. Samozřejmě, bylinná medicína s koriandrem by měla být prováděna pod dohledem endokrinologa.
  • Ve veterinární medicíně se plody koriandru používají k zbavování zvířat červů.

Jak používat koriandr

  • Plody koriandru se používají při pečení některých druhů chleba, sýrů, uzenin a alkoholických nápojů jako ochucovadlo. Přidává se do hlavních jídel, omáček, sýrů, používá se ke konzervování a kysanému zelí. Koriandr se používá ve formě celých nebo drcených plodů.
  • Ovocná tinktura se v lidovém léčitelství používá jako sedativum.
  • Mladé listy jsou bohaté na vitamíny A a C, konzumují se ve formě salátů a koření k masitým pokrmům.
  • Bylinný nálev se používá ke kloktání při bolestech v krku a angínách. Pomůže zbavit se stomatitidy.
  • Listy koriandru se žvýkají, když se člověk chce zbavit zápachu z úst. Dalším zajímavým receptem je uvařit semínka koriandru v cukru a použít je místo cukroví.
  • Příprava koriandrového nálevu je snadná: lžičku semínek nasypte do sklenice vroucí vody. Po 40 minutách je infuze připravena. Pijte šálek kávy před jídlem, několikrát denně.
ČTĚTE VÍCE
Proč se tak pohanka jmenuje?

Kmín

Historie kmínu sahá tři tisíce let zpět. Je součástí mnoha kuchyní světa: indické, mexické, čínské, středomořské. Kmín patří do čeledi celerovitých. Středomoří je považováno za místo narození kmínu.

Dalším argumentem ve prospěch zařazení kmínu do TOP pěti nejlepších koření byl nedávný objev kmínu jako superpotraviny pro hubnutí. V programu „Žijte zdravě“ ze dne 12.05.2016. května 1 byly oznámeny studie, které prokázaly, že toto koření skutečně pomáhá snižovat nadváhu. Dvě cílové skupiny žen s nadváhou jedly stejnou stravu po dobu tří měsíců, ale jedna skupina navíc dostávala 14 lžičku kmínu denně. Rozdíl ve ztrátě hmotnosti mezi skupinami byl 15 %. Ženy ve skupině kmínu zhubly během tří měsíců v průměru o XNUMX kg. Takový úžasný účinek na redukci nadváhy poskytuje přírodní sloučenina v kmínu esenciální aminokyseliny leucin, fytosteroly a bioflavonoidy.

Užitečné vlastnosti kmínů kmínu

Díky bohatému a vyváženému obsahu esenciálních olejů, vitamínů a mikroprvků kmín:

  • Je to antioxidant.
  • Pozitivně ovlivňuje imunitní systém.
  • Udržuje pleť mladistvou.
  • Podporuje sekreci žaludeční šťávy.
  • Zvyšuje chuť k jídlu, napomáhá trávení, snižuje nadýmání, snižuje bolesti žaludku.
  • Bojuje proti škodlivým bakteriím a rakovinným buňkám.
  • Má protizánětlivé a expektorační účinky.

Jak používat kmín

  • Lžíce kmínu zalitá 200 g vroucí vody se nechá 2 hodiny. Pijte 25 g třikrát denně, dětem se podává 1 čajová lžička. Nálev se pije při bolestech žaludku.
  • Semena kmínu se užívají při bronchitidě, nachlazení a astmatu. 20 semen denně stačí.
  • Ideální dávka kmínu na hubnutí je čajová lžička denně.
  • Leucin a fytosteroly nejsou náchylné na tepelnou úpravu, takže kmín lze jednoduše přidat do pokrmů během vaření.

skořice

Skořice získala svůj název od slova „kůra“, protože se získává z kůry keře z čeledi vavřínových. Skořici je třeba odlišit od kasie, která roste ve Vietnamu a Malajsii. Jedná se o dvě různé rostliny a kasie nejenže nemá sladké a jemné aroma skořice, ale navíc obsahuje stokrát více škodlivého anhydridu kyseliny kumarové. Nebezpečný je zejména pro děti. I 4 sušenky cassia mohou být zdraví škodlivé pro dítě. V obchodech se skořice prodává ve formě tyčinek nebo prášku. Při nákupu skořice je lepší najít cejlonskou skořici a dát jí přednost.

ČTĚTE VÍCE
Jak učesat novofundlanďana?

Užitečné vlastnosti skořice

  • Vůně skořice změní vaši náladu k lepšímu a zlepší paměť.
  • Skořice působí antibakteriálně a zpomaluje růst plísňových mikroorganismů.
  • Obsahuje velké množství manganu.
  • Má hojivý účinek na rány.
  • Čistí tělo od škodlivých toxinů.
  • Zlepšuje trávení.
  • Stimuluje mozek.
  • Užitečné při nachlazení.
  • Antioxidanty obsažené ve skořici zpomalují stárnutí pokožky, zvyšují krevní oběh a omlazují buňky.
  • Snižuje hladinu cukru v krvi a je velmi užitečný při cukrovce.
  • Udržuje silné kosti díky vysokému obsahu manganu (ve skutečnosti je důležitější než vápník).
  • Lžíce skořice obsahuje 70 % denní dávky manganu.

Jak používat skořici

  • Skořice se do různých pokrmů a nápojů přidává 5 minut před sejmutím ze sporáku nebo po sejmutí, aby nebyly podrobeny tepelné úpravě.
  • Skořice se přidává do kávy, pečiva a sype se na ovoce upečené v troubě.
  • Nápoje ze skořice zachovávají účinky jejích prospěšných látek.
  • Recept na nápoj se skořicí: 3 tyčinky skořice zalijeme litrem teplé vody, přidáme 50 g nastrouhaného zázvoru, oloupané plátky citronu.

Pískavice řecké seno

Pískavice má mnoho jmen: hilba, natažený klobouk, shamballa, fenigreek tráva, řecká sochevitsa, chaman, velbloudí tráva a další. Je to dáno tím, že tato rostlina z čeledi bobovitých byla od pradávna používána jako koření a léčivka v mnoha zemích světa. Znakem nejvyšší úcty k rostlině v Indii byl její název „Shambhala“ na počest tajemné země velkých učitelů zasvěcených do nejvyšších tajemství světa, která se nachází v Tibetu.

Ruské slovo „fenugreek“ je příbuzné slovo z „pazhit“, což znamená „pastvina“. Jeho tráva zlepšuje chuť krmiva a je jedním z oblíbených pamlsků krav na pastvě. Nenáročná a cenově dostupná pískavice se v Rusku tak dobře prosadila, že získala titul ruské koření. Bohužel u nás patří spíše do kategorie téměř zapomenutého koření.

Užitečné vlastnosti pískavice řecké seno

Pískavice se dostala do TOP 5 nejužitečnějších koření díky bohatství svých prospěšných vlastností. Charakteristické vlastnosti pískavice řecké seno:

  • 1. Velké množství rostlinných bílkovin.
  • 2. Nasycení bioflavonoidy, které poskytují ochranu imunitnímu systému našeho těla a mají silné antivirové, antibakteriální a protiinfekční vlastnosti. Rekordní množství bioflavonoidů ve srovnání s jiným kořením umožňuje pískavici použít v lékařství k výrobě baktericidní náplasti.
  • 3. Velké množství fytoextragenů. Přírodní extrageny jsou zvláště užitečné pro ženy nad 45 let
  • let. Užívání pískavice prodlužuje mládí žen.
  • 4. Bohaté na vitamín B3 (také nazývaný niacin, také známý jako vitamín PP). Je nezbytný pro správné fungování vyšší nervové soustavy. Studie provedené v USA ukázaly, že lidé starší 65 let, kteří pravidelně užívali pískavici, měli o 60 % nižší výskyt stařecké demence (Alzheimerovy choroby) ve srovnání s těmi, kteří ji v jídle neužívali.
ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst houby, když hubnete?

Mezi další důležité vlastnosti vitaminu B3 patří kontrola oxidačních procesů v těle, schopnost příznivě působit na činnost srdce a cév, snižovat hladinu „zlého“ cholesterolu a zlepšovat tkáňové dýchání. Užívání vitaminu je užitečné pro lidi trpící cukrovkou – snižuje potřebu inzulínu a chrání slinivku před zničením.

Jak používat pískavice řecké seno

Pískavice řecké seno lze zakoupit jako semena, mletá semena v drcené formě nebo jako sušenou bylinku. Protože obsahuje velké množství mastných oxidovatelných látek, měl by být skladován ve skleněných nádobách se zabroušeným víčkem na tmavém místě nebo v keramických nádobách. Trvanlivost mletých semen je kratší než u celých semen.

Zahřátá semena se konzumují celá nebo se melou v mlýnku na kávu. Před použitím je raději jemně ohřejte na pánvi, aby se flavonoidy mohly projevit. Příjemná oříšková vůně pískavice se umocní. Mletá pískavice se přidává do salátů, omáček, zeleninových jídel, masa a ryb 5 minut před přípravou.

Univerzální recept na čaj z pískavice řeckého sena

Čaj z pískavice si zachovává všechny své blahodárné a léčivé vlastnosti. Přidejte velkou lžíci pískavice řeckého sena do půl litru vroucí vody. Nechte louhovat 15-20 minut. nebo pokračujte ve vaření na mírném ohni až 7 minut. Do mírně vychladlého čaje přidejte snítku máty, kousek limetky nebo zázvoru. Vhod přijde i lžíce medu na hotový čaj.