Každý má doma zásoby: někdo má pohanku a dušené maso na celý rok, jiný si vystačí s balením těstovin. Vše záleží na složení rodiny, velikosti spíže a oblíbených pokrmech. Existuje však povinná sada produktů a jejich absence si všímáme především. A naopak, pokud je vše na seznamu po ruce, můžete vždy připravit plnohodnotné jídlo.

Náš kontrolní seznam obsahuje jednotlivé produkty nebo kategorie, ve kterých si můžete vybrat typ, který vám nejvíce vyhovuje. Jedná se o hotový seznam pro cestu do obchodu, a pokud jej budete mít na očích, bude snadné udržovat požadovanou úroveň zásob.

1. Luštěniny (fazole, fazole, čočka, hrách, cizrna, mungo)

Jsou ceněné pro svou kombinaci lehce stravitelných bílkovin a vlákniny. Odborníci na výživu radí zařadit luštěniny do jídelníčku třikrát až čtyřikrát týdně. Pro rychlou přípravu se můžete zásobit konzervami, ale pro dlouhodobé kompaktní skladování je lepší kupovat suché luštěniny. Pokud se váš trávicí systém s fazolemi příliš nekamarádí, podívejte se blíže na čočku: tráví se snadněji než jiné luštěniny, téměř bez tvorby plynů a těžkosti.

  • čočka – do jednoho roku;
  • suchý hrách – až dva roky;
  • suché fazole – až tři roky, a pokud byly skladovány déle než toto období, lze je použít jako výsadbový materiál;
  • konzervované fazole nebo hrášek v uzavřených sklenicích – dva až tři roky.

Co vařit: předkrmy, saláty, polévky, řízky a přílohy, náplně do koláčů, buřtů a palačinek.

2. Vejce

Naštěstí byla vejce rehabilitována odborníky na výživu a již nejsou na seznamu nebezpečných potravin. Jejich unikátní složení obsahuje kompletní protein, cholin pro činnost nervové soustavy, lutein pro podporu zraku, všechny esenciální aminokyseliny, zdravé tuky, komplex minerálů a vitamínů.

Vejce v jakékoli podobě jsou ideální snídaní a záchranou pro ty, kteří šetří čas nebo se učí vařit.

  • v pokojových podmínkách – až dva týdny;
  • v chladničce – až pět týdnů;
  • v mrazáku – až jeden rok.

Co vařit: míchaná vejce a omelety, shakshuka a frittata, čertovská vejce, náplně do pečiva.

3. Obiloviny

Cereálie obsahují pomalé sacharidy a jsou hlavním zdrojem energie a sytosti. Ve výživové pyramidě jsou komplexní sacharidy povinným prvkem. Mezi nejzdravější obiloviny patří pohanka, hnědá rýže, proso, ovesné vločky, ječmen a bulgur. Něco z této sady proto musí být zařazeno do seznamu „povinností“.

  • ovesné vločky – až šest měsíců;
  • proso – až osm měsíců;
  • rýže – až jeden a půl roku;
  • pohanka, perličkový ječmen – až dva roky.
ČTĚTE VÍCE
Jaké keře mám zasadit u vchodu?

Co vařit: kaše, přílohy, kastrol, polévky, těsta a náplně do pečiva.

4. Zeleň

Čerstvé bylinky jsou nezbytným produktem na stole v každém ročním období. Dá se koupit v obchodě, vypěstovat na venkově i doma na parapetu, zamrazit i zavařit na různé způsoby.

Jak dlouho skladovat: v závislosti na druhu zeleniny a balení v chladničce – od týdne do 50 dnů a pro koriandr – pouze jeden týden.

Co vařit: přidat do salátů, polévek, smoothies, teplých jídel.

5. Zelí

Nezapomeňte, že musíte sníst 400 g zeleniny a ovoce denně. A zelí může přispět k tomuto objemu: je dostupné po celý rok, dobré pro metabolismus a trávení, bohaté na vlákninu, vitamíny, zlepšuje imunitu a odstraňuje cholesterol.

Jak dlouho skladovat: v chladničce – až 30 dní, pokud jsou zabaleny ve dvou nebo třech vrstvách potravinářské fólie.

Co vařit: saláty a předkrmy, zelná polévka a boršč, zelné závitky a solyanka, kastrol a náplně do koláčů.

6. Okopaniny

Červená řepa je nezbytnou složkou boršče a vinaigrettu, mrkev se hodí do salátů, polévek a zeleninových gulášů a mnoho lidí si nedokáže představit život bez brambor (ačkoliv byste se touto zeleninou neměli nechat unést).

Kolik uložit : omytou a osušenou zeleninu, umístěnou v sáčcích s otvory (lze propíchnout vidličkou), skladujeme v chladničce po dobu až dvou měsíců.

Co vařit: saláty, vinaigretty, přílohy, polévky, řízky a palačinky, kastrol a náplně do pečiva.

7. Luk

Zdroj vitamínů a fytoncidů, ne hlavní, ale důležitá složka mnoha pokrmů.

Jak dlouho skladovat: V pokojových podmínkách a v dobře větrané nádobě lze přípravek skladovat až tři až čtyři měsíce.

Co vařit: čerstvé – přidat do salátů, smažené – v polévkách, pilaf, maso, ryby, drůbež, zeleninová jídla.

8. Česnek

Univerzální koření, účinný prostředek na posílení imunity a boj s infekcemi.

  • uvnitř – dva až tři měsíce;
  • v chladničce – až osm měsíců.

Co vařit: přidat do jakýchkoli jídel – těstoviny, polévky, saláty, omáčky, maso.

9. Sůl

Mořská, jodovaná, kamenná, himalájská, hrubá i jemně mletá – všechny druhy soli se v kuchyni hodí, ale pro základní zásobu je lepší zvolit mletou číslo 2 a bez přísad. Tento produkt je vhodný pro jakékoli kulinářské účely. Mimochodem, čím nižší je stupeň soli, tím se složení blíží přírodní soli, má mírně šedavou barvu. Sůl druhé třídy je považována za technickou a první třída je to, co potřebujete.

ČTĚTE VÍCE
Je možné lovit lysku?

Jak dlouho skladovat: sůl bez přísad má nejdelší trvanlivost – až tři roky.

10. Koření

Je dobré mít velký výběr koření pro každou příležitost, ale hlavní věcí je mít doma povinnou sadu: černý pepř, paprika, bobkový list.

Jak dlouho skladovat: drcené koření – jeden až dva roky.

11. Rajčatová pasta

Rajčatový protlak nahradí v pokrmech kečup, rajčata a dokonce i rajčatovou šťávu.

Mimochodem, těstoviny jsou zdravější než čerstvá rajčata: obsahují více lykopenu, který chrání před rakovinou.

Jak dlouho skladovat: uzavřené banky – až tři roky. Po otevření se rajčatová pasta rychle kazí, takže je lepší skladovat produkt v malých obalech.

Co vařit: polévky, omáčky, omáčky.

12. Sýr

I malý kousek tvrdého sýra dokáže z uvařených těstovin udělat kompletní pokrm. Sýr ve vakuu lze vložit do lednice a jakýkoli tvrdý sýr lze zmrazit a po rozmrazení zcela obnoví své vlastnosti.

  • ve vakuovém balení – až 40 dní;
  • otevřeno – až dva týdny;
  • v mrazáku – až šest měsíců.

Co vařit: teplé a studené sendviče, saláty a julienne, pizza a lasagne, náplně do chačapuri a koláčů, polevy na zapékaná jídla a vařené těstoviny.

13. Těstoviny

Lze je skladovat několik let a lze je připravit za pouhých pět minut. Na rozdíl od stereotypů jsou těstoviny z tvrdé pšenice skvělým způsobem, jak spojit rychlou a zdravou výživu.

Jak dlouho skladovat: do tří let.

Co vařit: těstoviny, námořnické těstoviny, dresinky do polévek a salátů, kastrol a jen makarony a sýr.

14. Rostlinný olej

Každý dům by měl mít zásobu rostlinného oleje, ale musíte vědět, kdy přestat: produkt může žluknout, pokud se nepoužívá včas. Jako rezervu je lepší kupovat univerzální rafinovaný olej, který také déle vydrží.

Jak dlouho skladovat: až dva roky při pokojové teplotě.

15. Mléčné výrobky

Měli byste mít v zásobě pár sáčků mléka s dlouhou trvanlivostí a pravidelně kupovat čerstvé pasterizované produkty.

  • UHT mléko – do šesti měsíců;
  • sterilizováno – 96 hodin;
  • pasterizované mléko – 48 hodin.

Co vařit: palačinky, mléčné omáčky a polévky, latté a kakao, pudinky a omelety.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně pěstovat tuřín?

16. Masné výrobky

Je dobré, když máte v zásobě plechovku dobrého guláše, balíček dobrého mletého masa nebo mražená kuřecí prsa.

  • dušené maso v kovové konzervě – až tři roky;
  • zmrazené mleté ​​maso – čtyři až šest měsíců;
  • kuřecí prsa – do 12 měsíců.

Co vařit: plněné papriky a zelí, lasagne a námořnické těstoviny, saláty a první chody, kastrol a dušená jídla.

17. Rybí výrobky

Mořské ryby – makrela, růžový losos, saury, tuňák – končí nejčastěji v konzervách v místě výlovu (dočtete se na etiketě), konzervovaný produkt si tak zachovává všechny výhody čerstvých ryb: bílkoviny, zdravé tuky a vitamíny. Totéž lze říci o rychle zmrazených rybách.

Jak dlouho skladovat: v plechovkách – až dva roky; v mrazáku ve vakuovém balení – od dvou do šesti měsíců.

Co vařit: saláty a tartaletky, rohlíky a rohlíky, polévky a sendviče, kari, marinované ryby.

18. Ořechy/semena

Měli byste mít jednu nebo dvě odrůdy vašich oblíbených ořechů a semínek jako zdravý doplněk k jídlu nebo jako lehkou svačinku.

  • neloupané ořechy a semena – 6–12 měsíců;
  • loupané – až dva až tři měsíce (lednička dokáže prodloužit trvanlivost loupaných ořechů o další měsíc).

19. Sušené ovoce

Na rozdíl od čerstvého ovoce sušené ovoce a bobule nezaberou mnoho místa, dlouho se nekazí, a co je nejdůležitější, obsahují užitečné látky v koncentrované formě.

Jak dlouho skladovat: v závislosti na produktu – 6–12 měsíců.

Co vařit: zdravá svačina na doma, do práce i do školy, doplněk k nádobí, základ pro dezerty a nápoje.

20. Zlato

Nejbohatší zdroj vitamínů a minerálů, které mohou bez újmy na zdraví nahradit cukr.