Koření bylo kdysi dostupné jen pro bohaté, ale dnes má téměř každá hospodyňka v kuchyni pepř, koriandr, skořici, kmín a kurkumu. “AiF-Chelyabinsk” říká, jak uchovávat a používat koření tak, aby vykazovalo všechny své prospěšné vlastnosti.

Jak kombinovat

Při výběru koření pro každé jídlo je důležité pamatovat na jedno jednoduché pravidlo: přísady jsou navrženy tak, aby zlepšily a zvýraznily chuť pokrmu a ne úplně změnily. Proto je potřeba přidávat koření po troškách.

Рыба. Maso většiny druhů ryb má jemnou chuť a velmi snadno vstřebává vůně, proto se doporučuje přidat do něj bylinky – rozmarýn, bazalku, meduňku, fenykl, petržel. Při vaření ryb se však doporučuje zdržet se používání velkého množství koření a omezit se pouze na bobkové listy a nové koření.

Červené maso. Hovězí a vepřové maso se „kamarádí“ s černou, červenou a novou paprikou, bazalkou, kmínem, hřebíčkem, majoránkou, tymiánem a kurkumou. K jehněčímu můžete přidat koriandr, tymián, šafrán a mátu.

Drůbeží maso. Bílé kuřecí maso se hodí k bazalce, česneku, majoránce, ale i kurkumě, kari a zázvoru.

Zelenina. Do salátů a zeleninových gulášů se hodí červený a černý pepř, zázvor, kurkuma, koriandr, hořčice, kardamom, kmín, muškátový oříšek.

Pečení Do sladkých jídel se tradičně přidává skořice, hřebíček, badyán, vanilka, anýz, zázvor, ale i pomerančová a citrónová kůra.

Některá koření netolerují své „sousedy“. Patří mezi ně kmín a bazalka – pokud si je vyberete do pokrmu, je lepší odmítnout vše ostatní kromě soli.

Jak uložit

Hlavními „nepřáteli“ koření jsou sluneční světlo a vlhkost. Chcete-li zachovat prospěšné vlastnosti a aroma produktů co nejdéle, musíte dodržovat několik jednoduchých pravidel:

  • Pro skladování volte těsně uzavřené nádoby. Bylo by dobré, kdyby to byly skleněné dózy z tmavého skla.
  • Koření by se nemělo uchovávat v blízkosti zdrojů tepla, včetně kamen.
  • Koření vybírejte z nádoby pouze suchou lžící, vlhkost z příborů nebo rukou povede k tvorbě hrudek a kažení.
  • Chlad může také oslabit chuť koření, proto se nedoporučuje uchovávat je v lednici. Výjimkou je červená paprika.

Mleté koření, i když jsou dodrženy všechny podmínky skladování, poměrně rychle ztrácí chuť. Zkušení kuchaři radí kupovat pepř, koriandr, kmín a další koření vcelku a namlít je po malých porcích bezprostředně před přípravou pokrmu. K tomu je třeba použít speciální maltu, nejlépe keramickou nebo kamennou.

ČTĚTE VÍCE
Proč květy pelargónie vysychají?

Voňavé bylinky je lepší skladovat v sušené formě. Čerstvá bazalka, tymián, rozmarýn a kopr vydrží jen pár dní, i když jsou umístěny v nádobě s vodou.

Komu pomohou?

„Koření zvyšuje účinek potravy na čichové, chuťové a trávicí orgány, podporuje lepší vstřebávání díky intenzivnější sekreci trávicích šťáv, aktivaci enzymatických procesů a metabolismu. Mnoho druhů koření má antioxidační a baktericidní vlastnosti. Obsahují vitamíny B1, B2, PP, C a karoten; minerální prvky a některé léčivé látky,“ poznamenává členka Národní asociace dietetik a odborníků na výživu, členka Národní asociace klinické výživy, odbornice na výživu Larisa Mulyk.

Koření je skutečnou spásou pro ty, kteří z toho či onoho důvodu drží dietu, protože dietní potraviny bez soli často chutnají nepříjemně. Některá dochucovadla podle odborníka jídlo nejen zatraktivní, ale také pomohou zhubnout.

„Koriandr a kmín aktivují metabolismus sacharidů, normalizují hladinu cholesterolu v krvi a metabolismus voda-sůl. Při přidávání kurkumy dochází ke ztrátě hmotnosti, protože je inhibováno vstřebávání tuku buňkami. Pepř zrychluje metabolismus a pomáhá i při hubnutí, ale je kontraindikován při onemocněních trávicího traktu, protože dráždí žaludeční sliznici,“ varuje Larisa Mulyková.