Oves je přírodní celé zrno bohaté na vlákninu. Během klíčení získává ještě více živin, proto se zrna s klíčky používají ve zdravé výživě. Jaké jsou výhody naklíčeného ovsa a jak jej správně jíst, řekly WebMD a Healthline.

Složení a výhody naklíčeného ovsa

Zrna, u kterých délka klíčku nepřesahuje délku jádra, se považují za naklíčená. Všechny živiny, které rostlina potřebuje k zahájení svého života, jsou uloženy v jejích semenech. Příroda balí bílkoviny, škrob, tuk a enzymy do ochranného obalu, aby semínko dostalo tu nejlepší šanci na přežití. Když zrno vyklíčí, tyto enzymy se aktivují a začnou přeměňovat živiny uložené v semenech do použitelnějších forem.

Natalia Aparicio-Garcia hovoří o složení naklíčeného ovsa:

  • protein (10,7 %);
  • beta-glukan (2,1 %);
  • thiamin (687,1 mcg/100 g);
  • riboflavin (218,4 mcg/100 g);
  • minerály (P, K, Mg a Ca).

Jaké jsou výhody naklíčeného ovsa? Zde jsou seznamy výhod Healthline:

  1. Snižuje hladinu cholesterolu. Oves je bohatý na rozpustnou beta-glukanovou vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu. Syrový oves uvolňuje během trávení asi 26 % obsahu beta-glukanu, ve srovnání s 9 % vařeného ovsa.
  2. Pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi. Beta-glukan tvoří v trávicím systému gelovitou látku. Viskozita zpomaluje rychlost, jakou se žaludek vyprazdňuje a tráví sacharidy. To podporuje snížení hladiny cukru v krvi po jídle a stabilizuje produkci inzulínu.
  3. Snižuje krevní tlak. Oves pomáhá předcházet kardiovaskulárním onemocněním.
  4. Podporuje zdraví střev. To je způsobeno přítomností nerozpustné vlákniny. Výzkum ukázal, že každodenní konzumace ovesné vlákniny může být prospěšným a levným přístupem k léčbě zácpy, která postihuje přibližně 20 % běžné populace.
  5. Podporuje hubnutí. Vysoký obsah vlákniny vám pomůže cítit se déle sytí.

Jak správně naklíčit oves? Návod na klíčení ovsa poskytuje Kultury pro zdraví:

  1. Opláchněte ½ šálku ovesných vloček.
  2. Umístěte zrna do čtvrtlitrové nádoby nebo jiné nádoby pro klíčení.
  3. Naplňte vodou, přikryjte gázou. Namočte po dobu 6 hodin.
  4. Vypusťte všechnu vodu z ovsa.
  5. Otočte sklenici nad misku pod úhlem tak, aby voda z ovsa stékala a vzduch volně cirkuloval hrdlem. Nechte takto 8 hodin.
  6. Opláchněte a znovu sceďte.
  7. Proplachování a vypouštění opakujte 2-3x denně.
  8. Drobné klíčky by se měly začít tvořit během 1 až 2 dnů. Tím je klíčení dokončeno.
ČTĚTE VÍCE
Je možné jíst maso divokého zajíce?

Naklíčená zrna jsou výživnější a pro lidský organismus snáze stravitelná. Tyto ovesné vločky lze zakoupit připravené k přímé spotřebě.

Vlastnosti konzumace naklíčeného ovsa

Oves je většinou bezpečný ke konzumaci, ale přesto může způsobit vedlejší účinky. Častá konzumace syrového ovsa může způsobit jeho hromadění v žaludku a vést k poruchám trávení nebo zácpě.

Syrový oves navíc obsahuje antinutriční kyselinu fytovou, která se váže na železo a zinek, a proto je pro tělo obtížně vstřebatelné. Časem to může vést k nedostatku minerálních látek. Tento efekt nenastane, pokud budete jíst dobře vyváženou stravu. Namáčení surového ovsa ve vodě snižuje účinek kyseliny fytové na vstřebávání minerálů. Pro snížení nežádoucích účinků se doporučuje namočit ho do vody alespoň na 12 hodin.

Oves je bezlepkový, a proto je vhodný pro lidi s celiakií. Lepek může být přítomen ve zpracovaných potravinách, ale syrový oves lepek neobsahuje. Naklíčená zrna se špatně skladují, proto dělejte porce, které lze ihned použít.

Jak jíst naklíčený oves se slupkami? Autoři WebMD píší, že oves se nemusí vařit. Dá se rozdrtit v mixéru, zalít kefírem nebo jogurtem a nechat vařit. Drcená zrna můžete přidat do smoothies nebo do mouky, ze které se chystáte péct chleba. Mletá zrna lze použít místo strouhanky a přidat do mletého masa. Zvýšíte tak obsah vlákniny ve vašich pokrmech.

Časopis Healthline nabízí tento recept na naklíčené ovesné vločky:

  • 1 šálek (83 g) syrového ovsa;
  • 1 šálek (240 ml) vody, jogurtu nebo mléka;
  • 1 lžička Chia semínka;
  • 1 lžička oblíbené sladidlo (med, javorový sirup, cukr, sladidlo);
  • 1/2 šálku čerstvého ovoce (banán nebo plátky jablka).

Všechny ingredience smíchejte v nádobě s víkem, aby oves nevyschnul, a nechte přes noc v lednici. Ráno bude pokrm připraven k jídlu.

Naklíčený oves je několikrát výživnější než zpracovaný oves a je bezpečný pro konzumaci. Obsahuje velké množství rozpustné beta-glukanové vlákniny, která vám může pomoci zhubnout a zlepšit krevní cukr, cholesterol, srdce a zdraví střev. Zrna lze snadno naklíčit doma a přidat do vašeho jídelníčku.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Je konzumace syrového ovsa zdravá? Výživa, výhody a použití // Healthline. — Režim přístupu: https://www.healthline.com/nutrition/raw-oats
  2. Natalia Aparicio-García, Cristina Martínez-Villaluenga, Juana Frias, Elena Peñas. Naklíčený oves jako potenciální bezlepková složka se zlepšenými nutričními a bioaktivními vlastnostmi // PubMed. — 2021. — 15. února. – 338. – Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32932082/
  3. Paolo Benincasa, Beatrice Falcinelli, Stanley Lutts, Fabio Stagnari, Angelica Galieni. Naklíčená zrna: Komplexní přehled // NIH. — 2019. — 17. února. — Režim přístupu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6413227/
  4. Sally Kuzemchak. 7 faktů o ovsu, které by vás mohly překvapit // WebMD. — 2020. — 05. listopadu. — Režim přístupu: https://blogs.webmd.com/diet-nutrition/20201105/7-facts-about-oats-that-might-surprise-you
ČTĚTE VÍCE
Musím na zimu odstranit štěpky?

Recenzent – lékařka nejvyšší kategorie Michailenko Lyudmila Anatolyevna