Zdravá strava začíná nákupem petržele, která obsahuje velké množství vitamínů, které tělo potřebuje. V článku budeme hovořit o vlastnostech a vlastnostech této rostliny, která je pro mnohé neatraktivní, a také se podělíme o několik receptů na výrobu chutných věcí z ní.

Petržel je koření, které od kořene až po listy obsahuje mnoho vitamínů životně důležitých pro lidský organismus. Aktivně se používá v medicíně, kosmetologii a vaření.

Vlastnosti

– snadné a rychlé pěstování (je nenáročné na péči a vydrží teploty až -8 stupňů)
– jedno z nejoblíbenějších koření
– léčí velké množství nemocí
— při pravidelné konzumaci pomáhá petržel udržovat v těle přiměřenou hladinu vitamínů a minerálů
– má nízký obsah kalorií (100 gramů – 49 kcal, což je velmi důležité pro zdravý životní styl)
– bělí pokožku, vyhlazuje vrásky (v kosmetologii)
– zmírňuje únavu a zlepšuje tělesný tonus
– léčí a hojí rány, poranění a vředy.

Výhody petrželky pro zdravý životní styl

Rostlina obsahuje následující prospěšné složky:

— vitamin C (pro doplnění potřebné denní dávky kyseliny askorbové snězte 50 gramů petržele). Vitamin C zabraňuje nachlazení a posiluje imunitní systém.
— listy rostliny obsahují velké množství betakarotenu, který spolu s dalšími enzymy obsaženými v těle vytváří vitamín A. Je také nutné posilovat imunitní systém člověka a zvyšovat jeho výkonnost. Kromě toho je vitamín A výborným antioxidantem.
— petrželová šťáva obsahuje hodně draslíku (složka podporuje činnost kardiovaskulárního systému a také obohacuje tělo energií). Draslík usnadňuje zpracování vápníku z potravy.
– zelené výhonky petržele obsahují PP, K, E, H, B, apigenin (ten zabraňuje rozvoji rakovinných buněk, pro muže je to afrodiziakum). Musí být součástí jídelníčku těch, kteří trpí nedostatkem železa v krvi
– petržel obsahuje železo (bojuje proti menopauze, snižuje případné krvácení, léčí dýchací ústrojí člověka – bronchitidu a plíce, posiluje kostní tkáň, snižuje otoky při chudokrevnosti, křečích).

Další prospěšné vlastnosti petržele:

– pomáhá při hubnutí (močopudné vlastnosti petržele – přebytečná tekutina se rychle odstraňuje z těla)
– podporuje aktivní metabolismus tuků a bojuje proti celulitidě
– při poruchách trávicího traktu normalizují odvary z kořenů petržele jeho fungování
– léčí mužské nemoci: prostatitidu a potenci
– posiluje krevní cévy a dásně
– produkuje enzymy, které podporují trávení a vstřebávání vitamínů a minerálů z potravy
– zlepšuje chuť k jídlu
– stabilizuje činnost štítné žlázy a nadledvinek
– zmírňuje zánět
– je antidepresivum
– podporuje aktivní mozkovou činnost a celkovou správnou činnost mozku
– stabilizuje močení
– pomáhá posilovat zrakové kvality
– urychluje metabolické procesy v těle
– aktivuje metabolismus kyslíku v krvi.

Zařaďte do poledního menu petržel a střídejte ji s hlávkovým salátem, cibulí a koprem.

Kolik vitamínů obsahuje 100 gramů rostliny:

— vitamin C — 150 mg
— železo — 1,9 mg
— hořčík — 85 mg
— draslík — 800 mg
— vápník — 245 mg
— E (tokoferol) — 1,8 mg
— fosfor — 95 mg
– sodík – 34 mg
— B1 — 0,05 mg
— B2 — 0,05 mg
— B3 — 16 mg
— B5 — 0,05 mg
— B6 — 0,2 mg
— B9 — 110 mg
— K — 1,6 mg.

Petržel je nízkokalorická, ale dokáže tělo zachránit před hladem a doplnit denní zásobu vitamínů.

Kontraindikace

Ve všem je nutné dodržovat střídmost, včetně použití petržele.
Doporučujeme však zcela vyloučit toto koření z jídla pro následující kategorie lidí:
– pacienti s nefritidou
– epileptiky
– lidé s poruchou metabolismu vápníku
– těhotné ženy (petržel zvyšuje tonus dělohy, což vede k potratu)
– kojící matky (éterické oleje mohou mlékem přecházet do dítěte a negativně ovlivnit jeho centrální nervový systém).

Předávkování petrželkou způsobuje bolesti hlavy, svalů a krvavý výtok ve stolici.

Recepty s petrželkou

Kyselý petrželový koktejl

Užitečné pro jakoukoli dietu, vhodné ve dnech půstu. Dokáže uhasit žízeň a zachránit vás od hladu, odstraní přebytečnou tekutinu a dodá energii na celý den.
Složení:
– 100 gramů čerstvých zelených listů
– 300 ml nízkotučného kefíru
– 100 gramů čerstvých okurek.
Příprava:
Vložte okurky a petržel do mixéru. Brousit. Do výsledné kaše přidejte kefír. Směs. V případě potřeby dochuťte solí a pepřem.

ČTĚTE VÍCE
Jak uchovat papričky Jalapeño?

Palačinky s cuketou a petrželkou

Pokud si je uvaříte k snídani a sníte střídmé množství, nebudete mít se svou postavou problémy.
Složení:
– 1 cuketa
– 1 Egg
– 1 sklenice mléka s obsahem tuku 1 %.
– 2–3 lžíce. l celozrnná mouka
– 50-60 gramů sýra
– 10 gramů nasekaných vlašských ořechů
– sůl, pepř podle chuti.
náplň:
– přírodní jogurt podle chuti
– 1 svazek nasekané petrželky
Příprava:
Cuketu nastrouháme na hrubém struhadle a dáme do velké nádoby.
Samostatně hněteme těsto pomocí mixéru: rozbijte vejce, pepř / sůl, přidejte sklenici mléka, dobře prošlehejte.
Přeceďte mouku do tekutiny. Porazit.
Do směsi přidejte nakrájenou cuketu, sýr (nastrouhaný na jemném struhadle) a ořechy. Směs.
Rozprostřete v tenké vrstvě na pánev a upečte.
Upečené palačinky můžeme polít přírodním jogurtem.

Smoothie z petrželky

Zvyšuje imunitu, zabraňuje nachlazení, čistí tělo od toxinů.
Složení:
– kiwi – 1 kus
– citron – ½ kusu
– petržel – 1 svazek
– máta – 1 svazek
– med – 1-2 polévkové lžíce
– strouhané ořechy (vlašské ořechy) – 10–15 g
— kokosové vločky — 10–15 g.
Příprava:
Všechny ingredience rozdrťte v mixéru. Okraje sklenice namažte citronovou šťávou. Výsledný nápoj z mixéru nalijte do sklenice. Navrch posypeme kokosem a strouhanými ořechy.

Dobrou chuť!
Jezte petržel.