Basmati a jasmínová, bílá a hnědá, dlouhozrnná i kulatozrnná – obchody nám nabízejí široký sortiment rýže, v jejíž rozmanitosti se lze snadno ztratit. Která odrůda je nejlepší na kaši a která by měla být ponechána na pilaf? V čem je sushi rýže jiná? A co je nejdůležitější, která rýže je nejužitečnější?

Jsme zvyklí považovat tuto obilovinu za cenný zdroj komplexních sacharidů, ale je to opravdu užitečné? Doporučuje se rýže všem? Stále častěji se říká, že má vysoký glykemický index a vyplatí se snížit jeho spotřebu. Abychom porozuměli všem těmto problémům, obrátili jsme se na gastroenterology, odborníky na výživu a odborníky na výživu.

Do střední Asie a Evropy se rýže dostala během tažení Alexandra Velikého, k jejímu rozšíření však přispěli i arabští cestovatelé. Přivezli obiloviny do Egypta, Maroka a dále do Evropy. Již odtud, v době velkých geografických objevů, se rýže dostala do Nového světa. V Rusku se začal pěstovat na začátku XNUMX. století.

Rýže se stala jednou ze základních potravin pro mnoho národů. Například v Indii zabírá čtvrtinu všech obdělávaných ploch. Tato cereálie se často používá v mnoha rituálech a rituálních pokrmech, například kutya a sochiva.

Složení a kalorie

Obsah kalorií na 100 gramů nezpracovaných obilovin 303 kcal
Obsah kalorií na 100 gramů vařených obilovin 116 kcal
Proteiny (na 100 g) 7,5 g
Tuky (na 100 g) 2,6 g
Sacharidy (na 100 g) 62,3 g

Výhody rýže

Rýže je zdrojem komplexních sacharidů, důležitých aminokyselin, vitamínů a mikroelementů. Obsahuje vitamíny skupiny B (B1, B2, B3 a B6), které ovlivňují nervový systém. Rýže dále obsahuje vitamíny PP, E, karoten, fosfor, draslík, železo, zinek, vápník, mangan, měď, selen a jód.

— Rýže je lehce stravitelná a obsahuje méně nasycených tuků ve srovnání s jinými potravinami. Proto je dobré pro zdraví srdce, říká Gastroenterolog, odborník na výživu Alexey Tsys. „Rýže má také dlouhý řetězec komplexních sacharidů, jejichž rozklad trvá nějakou dobu. Při jeho konzumaci si tak zachováte pocit sytosti po delší dobu.

— Rýže je ideální pro lidi s nesnášenlivostí lepku. Na tento produkt prakticky neexistují žádné alergie, poznámky gastroenterolog-hepatolog Olga Arisheva.

ČTĚTE VÍCE
Jak pokropit vnější stranu studny?

Při gastritidě se doporučuje rýže, konkrétně tekutá kaše na jejím základě nebo rýžová voda. Podle Olga Arisheva, taková výživa pomůže snížit kyselost žaludku.

Elena Evdokimova, endokrinoložka, nutriční specialistka, nutriční specialistka v JSC “Medicine” (klinika akademika Roitberga), členka Ruské asociace endokrinologů, členka Evropské asociace pro studium diabetu (EASD) upozorňuje na další cennou vlastnost rýže: je užitečná při onemocněních trávicího traktu provázených průjmem nebo řídkou stolicí.

Pokud si vybíráte rýži na hubnutí, podívejte se na hnědou rýži. Podle odborníků na výživu je hnědá rýže vynikajícím zdrojem vlákniny, která pomáhá zlepšit zdraví střev a urychlit metabolismus.

Bílá rýže ztrácí část vlákniny během procesu odstraňování vnějších obalů, proto se doporučuje kombinovat ji se zeleninou, bylinkami a proteinovými potravinami. Bílkoviny a vláknina ze zeleniny podle výživových poradců a odborníků na výživu zpomalují vstřebávání sacharidů, díky čemuž je bílá rýže stejně zdravá jako rýže hnědá.