Rajčata jsou bohatá na vitamíny, minerály a antioxidanty. Společně s odborníkem na výživu zjistíme, jaké další jsou jejich výhody a pro koho jsou kontraindikovány. A jednou provždy zjistíme: rajče je bobule nebo zelenina

Těžko uvěřit, ale teprve před nějakými třemi stoletími byla rajčata považována za jedovatá a pěstovala se výhradně pro dekorativní účely nejen u nás, ale i ve zdánlivě osvícené Evropě. Ale když se nad tím zamyslíte, není se čemu divit – patří do čeledi hluchavkovitých, jejíž zástupci dokážou lidskému zdraví skutečně škodit.

A přesto je dnes těžké si představit náš život bez rajčat. Jsou žluté, zelené, červené nebo hnědé, velikosti vlašského ořechu nebo váží půl kila, jsou sladké a masité nebo šťavnatější a kyselejší. Z rajčat se připravují saláty, polévky a omáčky, přidávají se k přílohám a masu, uzavírají se do sklenic a suší se na slunci. A možná nejneobvyklejším způsobem vaření je rajčatová zmrzlina. Ano, to se stává!

Promluvme si dnes o výhodách a škodách rajčat pro tělo mužů, žen a dětí.

Historie vzhledu rajčat ve výživě

Vědci se stále nemohou shodnout na místě původu rajčat. Podle jedné verze byly poprvé pěstovány v Indii. Podle jiné se objevily v Číně – potvrzením toho jsou nalezená semena rajčat, která jsou již více než dva tisíce let stará. Nejčastější názor říká, že rajčata k nám přišla z Jižní a Střední Ameriky.

Španělský mnich Bernardino de Sahagun připravil ve druhé polovině XNUMX. století mnohasvazkové dílo o životě a kultuře národů Nového Španělska v předkolumbovské éře – aztécké civilizaci. V jeho díle lze nalézt zmínky o využití rajčat jako léčiva.

Název rostliny – rajče – pochází z aztéckého slova „tomatl“, což znamená „velká bobule“. Další název – rajče – pochází z italského slova “pomo d’oro”, což znamená “zlaté jablko”. Dnes je zvykem nazývat samotnou rostlinu rajčem a její plody se nazývají rajče.

Rajčata byla do Evropy přivezena v XNUMX. století z Ameriky. Nejprve přišli do Španělska a Portugalska. Později se rostlina rozšířila po celé Itálii, Francii, Německu a východní Evropě. Po dlouhou dobu se mnoho Evropanů k této kultuře chovalo s nedůvěrou a pěstovalo ji pouze pro dekorativní účely – malé plody jasných barev byly nádhernou ozdobou zahrady. Rajčata se začala jíst až koncem XNUMX. století, ve stejné době se objevily první recepty s touto přísadou.

Rajčata se do Ruska dostala v 1780. století, ale podobný osud je čekal i zde – rostlina se zpočátku pěstovala výhradně jako okrasná. Existuje verze, že v roce XNUMX byla krabice ovoce, mezi nimiž byla rajčata, doručena soudu jako dar Kateřině II. Není jisté, zda je měla císařovna ráda, ale o dva roky později vyšla práce vynikajícího agronoma Andreje Timofeeviče Bolotova o rajčatech, kde zcela vyvrátil mýtus o jejich jedovatosti. Je to náhoda? Ovlivnila nějak císařovna další osud rajčete? To se nikdy nedozvíme, ale již v polovině příštího století si rajče získalo v Rusku širokou oblibu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje květ sasanky?

Složení a obsah kalorií rajčat

Kalorie na 100 g 20 kcal
Proteiny 1,1 g
Tuky 0,2 g
Sacharidy 3,7 g

Výhody rajčat

V roce 2017 University of Illinois na základě studií zahrnujících 700 000 subjektů zjistila, že lykopen, který se nachází ve velkém množství v rajčatech, snižuje riziko rakoviny prostaty. Další studie potvrdila přínos lykopenu u další rakoviny – karcinomu ledvin. Kromě toho existují četné studie potvrzující léčebný účinek lykopenu na šedý zákal a dokonce i makulární degeneraci sítnice – toto onemocnění se vyskytuje u starších lidí a má za následek odumírání nervových buněk v sítnici. Pár rajčat denně vám pomůže získat potřebnou dávku lykopenu. Je lepší jíst červená rajčata, která obsahují více této látky, nebo je konzumovat ve formě rajčatového protlaku a šťáv – množství lykopenu v nich stoupá ze 7 na 13-14 mg.

Organické kyseliny a vláknina obsažené v rajčatech příznivě působí na gastrointestinální trakt – podporují tvorbu enzymů a vylučují stagnující žluč. Vláknina také reguluje hladinu cholesterolu a draslík, který je v rajčatech hojně zastoupen, normalizuje činnost srdce.

Dietoložka-výživová poradkyně Ksenia Pustovaya dodává:

— Rajče obsahuje důležité biologicky aktivní sloučeniny: karotenoidy, polyfenoly a velké množství vitamínu C. O lykopenu, který patří mezi karotenoidy, již byla řeč výše. Polyfenoly snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. Vitamin C je silný antioxidant, který posiluje imunitní systém. Tyto prospěšné látky nejsou v lidském těle syntetizovány samostatně, lze je tedy získat pouze potravou.

Jak vidíme z výše uvedených údajů, navzdory přítomnosti velkého množství užitečných a nezbytných látek ve svém složení má rajče minimální obsah kalorií, díky čemuž je tak populární mezi lidmi, kteří sledují svou postavu. Vláknina obsažená v rajčatech navíc zasytí tělo na dlouhou dobu a zabrání hladu.

Škodlivost rajčat

Ksenia Pustovaya komentuje:

— Doporučuje se minimalizovat nebo vyloučit rajčata ze stravy při dně, vředech, gastritidě, onemocnění ledvin a vysoké kyselosti žaludku. Kyselina šťavelová, která zabraňuje vylučování solí a aktivuje produkci žluči, může způsobit výskyt nebo exacerbaci onemocnění genitourinárního systému. Navíc je nutné pamatovat na to, že alergici by měli rajčata používat s opatrností – rajčata jsou pro svou zářivou barvu spolu s citrusovými plody a čokoládou nejsilnějšími alergeny.

ČTĚTE VÍCE
Jak pěstovat houby z pytlíku?

Použití rajčat při vaření

Dnes je těžké najít recept na první a druhý chod, který by v nějaké podobě neobsahoval rajčata. Čerstvá, pasírovaná nebo sušená rajčata přidáváme do polévek pro sytost, přidáváme je k přílohám, aby byla chuť mnohostrannější a zajímavější, k masu, aby bylo šťavnatější a křehčí. Rajčata se dokonce používají do pečiva a dezertů.

Pro vegetariány a vyznavače raw food jsou rajčata důležitou složkou každodenní stravy – dokonale zasytí organismus, příjemně chutnají a jsou dostupná v kteroukoli roční dobu.

Rajčatová polévka s krevetami a olivami

Výjimečnost rajčatových polévek spočívá v tom, že se dají připravovat teplé i studené.

Rajčatové pyré 600 ml
Oloupané krevety 100 g
Olivy (vypeckované) 12 kus.
Cibule 1 kus.
Olivový olej 2 lžíce lžíce
česnek 1 hřebíčku
Sůl, pepř, estragon chuť

Existuje obrovské množství rajčatových polévek. V Americe je velmi oblíbená například Campbellova rajčatová polévka z plechovky – Andy Warhol ji dokonce zvěčnil na svém obrazu. A ve Španělsku se v létě neobejdete bez gazpacho – studené rajčatové polévky.

Doporučujeme věnovat pozornost středomořské verzi – rajčatové polévce s mořskými plody.

Na pánev se silným dnem nalijeme olivový olej, orestujeme nadrobno nakrájenou cibuli a česnek, přidáme estragon. Přidejte celé olivy a trochu tekutiny z nich a ještě pár minut opékejte do světle zlatohnědé barvy. Do stejné pánve přidáme rajčata, pepř a sůl a po uvaření zředíme vroucí vodou na požadovanou konzistenci. Jako poslední přidejte krevety a vařte 5-10 minut (podle velikosti). Polévku můžete ozdobit snítkou petrželky.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

rajčatová zmrzlina

Zmrzlina je oblíbeným dezertem všech, poptávka po ní je obzvlášť vysoká v létě

velké rajče 1 kus.
Bulharský pepř 1 kus.
česnek 1-2 stroužky
Ricotta 2 lžíce lžíce
Mastná zakysaná smetana 2 lžíce lžíce
Sůl, pepř chuť

Obyčejná zmrzlina dnes už nikoho nepřekvapí a neobvyklé už nejsou ani nevšednější příchutě – sýrová nebo třeba jahodovo-bazalková. Rajčatová zmrzlina je ale něco mimořádného. Prozradíme vám, jak překvapit rodinu.

Rajčata a papriky oloupeme, nakrájíme na velké kostky a zmrazíme. Po zmrznutí zeleninu vyjmeme a rozmixujeme v mixéru spolu se studenou zakysanou smetanou a ricottou, osolíme a opepříme. Vložte do vhodné mísy, podle potřeby ozdobte bylinkami a podávejte. Užívat si!

Jak vybrat a uložit rajčata

Při nákupu rajčat je první věcí, které byste měli věnovat pozornost, je vůně, konkrétně vůně ovoce, nikoli řez. Vybírejte rajčata bez důlků nebo zejména prasklin – hromadí se v nich bakterie. Ovoce by mělo být hutné, ale ne tvrdé, jinak hrozí koupě nedozrálé zeleniny.

ČTĚTE VÍCE
Jak by měl vonět drahý parfém?

Pokud mluvíme o rajčatech, která plánujete sníst v nejbližších dnech, pak je nejlepší umístit je na stůl nebo parapet plochou stranou dolů. Měli byste se však vyhnout chlazení, jinak může produkt ztratit své aroma a chuť. Pro delší skladování však můžete využít i lednici – rajčata tak vydrží čerstvá až dva týdny.

Chcete-li uchovat čerstvá rajčata několik měsíců, musíte si předem vybavit sklad – teplota v něm by neměla být vyšší než 10-12 stupňů. V domě to může být sklep a v bytě balkon. V tomto případě lze rajčata vložit do krabice nebo koše a každou vrstvu zeleniny položit vrstvou pilin nebo pytloviny.

Konzervovaná rajčata mohou být skladována v uzavřených sklenicích po dobu až 6 měsíců a v otevřených sklenicích po dobu až jednoho týdne.

Zde je několik obecnějších tipů, jak udržet rajčata čerstvá co nejdéle:

  • je nutné plody důkladně vysušit;
  • nezapomeňte odstranit řízky;
  • skladujte zralé a nezralé plody odděleně;
  • zeleninu můžete ošetřit roztokem kyseliny borité (0,3%) nebo slabým roztokem manganistanu draselného.

Oblíbené otázky a odpovědi

Je rajče zelenina, ovoce nebo bobule?

Botanicky řečeno, rajče je bobule. Má tenkou slupku, šťavnatou dužninu, uvnitř mnoho semen. Evropané považují rajče za ovoce – tam toto slovo označuje i bobulovité ovoce. Rajče je však podle svého účelu zelenina: pěstuje se jako většina ostatních druhů zeleniny, používá se při vaření jako zelenina a na rozdíl od bobulí se podává k obědu, nikoli jako dezert. Proto je technicky správné považovat rajče za bobule, ale díky jeho praktické aplikaci nebude ani označení tohoto ovoce zeleninou chybou.

Jsou solená rajčata zdravá?

Rajčata na rozdíl od mnoha jiných produktů při zpracování neztrácejí živiny. Totéž platí pro fermentaci – solená rajčata si i po pádu do solného roztoku uchovají všechny minerály a vitamíny. Pokud mluvíme o moření, pak se některé látky stále ztrácejí, protože ocet se používá ve slaném nálevu.

Kdo by neměl jíst rajčata?

Rajčata jsou kontraindikována pro osoby s onemocněním trávicího traktu v akutní fázi, alergie a osoby s kloubními problémy. Tyto kategorie lidí by si však měly dát pozor na tepelně zpracovaná rajčata – stále si uchovávají mnoho užitečných látek a hladina lykopenu dokonce stoupá.

Co je v rajčatech?

Rajčata jsou pro člověka důležitým produktem z biochemického hlediska. Obsahují bílkoviny, aminokyseliny, polysacharidy, karotenoidy, organické kyseliny, vlákninu. Kromě toho jsou rajčata skutečným skladem vitamínů a minerálů nezbytných pro člověka. Najdou zde vitamíny skupiny B (B1, B2, B5, B6, B9), vitamíny C, K, H a PP, dále draslík, vápník, hořčík, zinek, železo, chlór a síru, jód, fosfor, kyselinu listovou.

ČTĚTE VÍCE
Jak kvete kaktus Královny noci?

Rajčata jsou nedílnou součástí každodenní stravy mnoha lidí. Ačkoli botanicky jde o bobule, tyto plody se běžně konzumují a vaří jako zelenina. Používají se k přípravě mnoha pokrmů. Jejich nejdůležitější složkou je lykopen, silný antioxidant, o kterém je známo, že pomáhá v boji proti různým nemocem.



Jaké jsou výhody a škody rajčat, co se stane s tělem, když budete jíst rajčata – přečtěte si nápovědu ONT.

Rajčata obsahují lykopen, silný antioxidant.

Pokud někoho požádáte, aby vám řekl zdravotní přínosy rajčat, první věc, kterou pravděpodobně napadne, je lykopen.

Má antioxidační vlastnosti a díky tomuto prvku získávají rajčata svou charakteristickou červenou barvu. Má se za to, že má nejsilnější antioxidační aktivitu ze všech karotenoidů.

Čím hlubší a sytější barva rajčete, tím vyšší je koncentrace lykopenu.

Kromě boje proti volným radikálům pomáhá lykopen snižovat špatný cholesterol, posiluje imunitní systém, zabraňuje tvorbě krevních sraženin a snižuje riziko mrtvice.

Největší množství lykopenu se nachází ve zpracovaných rajčatech (konzerva, rajčatová šťáva, pasta, omáčka). Zároveň je třeba dávat pozor na kečup, protože obsahuje i cukr, který tělu příliš neprospívá.

Rajčata pomáhají předcházet srdečním onemocněním

Studie na mužích středního věku zjistila, že nízké hladiny lykopenu a beta-karotenu v jejich krvi byly spojeny se zvýšeným rizikem infarktu a mozkové mrtvice.

Navíc bylo prokázáno, že suplementace lykopenem pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu.

Klinické studie produktů z rajčat prokázaly, že mají ochranný účinek na vnitřní vrstvu cév. Rajčata jsou totiž bohatým zdrojem lykopenu, betakarotenu, draslíku, vitaminu C, flavonoidů a vitaminu E, které dokážou chránit cévní buňky před oxidací, která způsobuje tvorbu plaku v tepnách.

Rajčata jsou dobrá pro prevenci rakoviny

V různých studiích našli odborníci souvislost mezi konzumací rajčat a snížením výskytu rakoviny prostaty, plic a žaludku.

Studie provedená na ženách zjistila, že vysoké koncentrace karotenoidů nalezených v rajčatech pomáhají chránit před rakovinou prsu.

Pomozte bojovat proti zánětu

Quercetin a kaempferol jsou dvě hlavní sloučeniny nalezené ve flavonoidech, které jsou popisovány jako super antioxidanty a nacházejí se ve velmi vysokých množstvích ve slupce rajčat. Tyto dva flavonoidy mohou působit proti zánětu.

Zlepšuje zdraví očí

Nízká hladina vitaminu A znamená, že vaše oči mají problémy s rozpoznáním světla a posíláním vizuálních informací do vašeho mozku.

ČTĚTE VÍCE
Je možné krmit ovce bramborami?

Tělo by mělo každý den přijmout od 700 do 900 mcg vitaminu A (v závislosti na pohlaví člověka). Pouze jeden šálek nakrájených rajčat poskytne přibližně 50 % denní hodnoty tohoto vitamínu pro muže a 64 % pro ženy.

Vitamin A však není jediným prospěšným prvkem rajčat. Rajčata tedy obsahují lykopen a lutein, které zabraňují poškození sítnice stárnutím.

Rajčata jsou dobrá pro zdraví pokožky

Potraviny na bázi rajčat bohaté na lykopen a další rostlinné sloučeniny mohou chránit před spálením sluncem.

Podle jedné studie na toto téma měli lidé, kteří každý den po dobu 1,3 týdnů brali 40 unce (16 gramů) rajčatového protlaku (poskytujícího 10 mg lykopenu) s olivovým olejem, o 40 % méně spálenin od slunce.

Rajčata, jak již bylo zmíněno výše, jsou navíc výborným zdrojem vitamínu C. Kromě posílení imunity tento vitamín pomáhá stimulovat tvorbu kolagenu, který je zodpovědný za pevnost a pružnost pokožky.

Zvyšte příjem kyseliny listové

Kyselina listová je prospěšná nejen pro těhotné ženy, ale pomáhá i v boji proti únavě. Nachází se v rajčatech.

Vědci poznamenávají, že když lidé dostávají vyšší koncentrace folátu ve své stravě, mají během života velmi nízkou míru dlouhodobé deprese.

Jak již bylo řečeno, ačkoli rajčata mají mnoho výhod, jejich konzumace, zejména v nadměrném množství, může způsobit určité problémy.

Vedlejší účinky rajčat

Rajčata obsahují kyselinu jablečnou a citrónovou a jejich přílišná konzumace může poškodit váš žaludek a způsobit kyselý reflux.

Jíst příliš mnoho rajčat (normální porce rajčat je jedna střední až sedm třešní) může způsobit další gastrointestinální problémy, jako je syndrom dráždivého tračníku. Konzumace rajčat způsobuje u některých lidí vedlejší účinky, jako je nadýmání a průjem.

Poškození rajčat, které je spojeno s příliš velkou spotřebou, spočívá v tom, že tento produkt v nadměrném množství může vést ke vzniku ledvinových kamenů. Je to dáno tím, že ovoce je bohaté na vápník a šťavelany, které se v přebytku z těla obtížně odstraňují, začínají se v něm ukládat a způsobují tvorbu ledvinových kamenů.

Kromě toho mohou rajčata způsobit alergie. Přestože alergie na rajčata jsou vzácné, lidé s alergií na pyl trav mají pravděpodobnější stejnou reakci na rajčata. Může se objevit svědění v ústech, krku nebo otok úst nebo hrdla.

Je bezpečné jíst porci rajčat každý den, jsou nízkokalorická a obsahují hodně vody. Co se týče lykopenu obsaženého v rajčatech, ten není v nadměrném množství prospěšný. Odborníci doporučují 22 mg lykopenu denně, například dvě polévkové lžíce rajčatového protlaku obsahují 27 mg.