Ke správnému a chutnému vaření čerstvé brokolice není potřeba velký kulinářský talent a zdlouhavé čekání u sporáku. Vše je extrémně jednoduché a rychlé! Hlavní je znát základní principy práce s brokolicí, o které se s vámi právě teď podělíme.

O čem si povíme v článku:

  • Jaké vitamíny a minerály obsahuje čerstvá brokolice?
  • Jak vařit brokolici, aby si zachovala co nejvíce živin
  • Jak správně uvařit čerstvou brokolici ve vodě a v páře
  • Čerstvá brokolice v mikrovlnné troubě a v pomalém sporáku
  • Jak vařit čerstvou brokolici v troubě
  • Jak vařit brokolici na pánvi
  • S čím brokolici podávat

Ještě před deseti lety jste si mohli čerstvou brokolici koupit jen ve velmi drahých obchodech s potravinami a na trzích. Nyní se tmavě zelené hlávky zelí, připomínající buď kytice, nebo malé stromky, prodávají i v notoricky známých „večerkách“. Pokud je ale u mražené brokolice vše víceméně jasné, pak mnoho lidí nechápe, jak s čerstvou brokolicí zacházet. Pojďme se na tuto italskou dámu podívat blíže a zjistit, čím nám může být užitečná.

Jaké vitamíny a minerály obsahuje čerstvá brokolice?

Začněme tím, že čerstvá brokolice obsahuje obrovské množství rostlinných vláken, které pomáhají účinně čistit střeva, odstraňovat toxiny a celkově normalizovat proces trávení. Tyto vlastnosti však má veškerá zelenina a ovoce, takže půjdeme dále, abychom v brokolici identifikovali něco jedinečného.

A rozhodně existuje! Brokolice je bohatá na vitamíny A, B1, B2, C, PP a E, fosfor a vápník, zinek a selen, měď a mangan, draslík a hořčík. Pokud „rozluštíme“ celý tento seznam, ukáže se, že pravidelná konzumace takového zelí zlepšuje stav zubů, nehtů a vlasů (díky vápníku), podporuje růst svalové tkáně (díky zinku a manganu) a normalizuje fungování kardiovaskulárního systému (nízký sklon k draslíku).

S jakými dalšími problémy může čerstvá brokolice pomoci? Dokáže zbavit tělo toxinů a odpadů a také přebytečných tekutin (sbohem, přebytečný tělesný tuk!) Konzumace brokolice je pro těhotné ženy nezbytná, protože obsahuje hodně kyseliny listové. Máte často stres, máte velké starosti nebo máte problémy se spánkem? Jezte brokolici: je bohatá na hořčík a vitamíny skupiny B. Karotenoidy obsažené v tomto zelí pomáhají zlepšit zrak a stav pokožky. Konečně brokolice obsahuje cenné bílkoviny (více než špenát, batáty nebo chřest), které obsahují aminokyseliny podobné bílku slepičí vejce. A protože v tomto zelí není žádný cholesterol, lze jej doporučit těm, kteří mají problémy s cévami a srdcem.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je pokuta za zarostlou plochu?

Pokud se ještě blíže podíváte na výhody zelí, získáte naprosto ohromující obrázek. Posuďte sami! Například brokolice může v obsahu vitamínu C konkurovat citronu. Kolik si myslíte, že tohoto kyselého ovoce můžete sníst, aniž byste riskovali svůj žaludek? Kolik je tam brokolice, která má neutrální chuť? Obecně máte představu. Navíc je vitamín C v tomto zelí přítomen v takové formě, že se dobře uchová při dlouhodobém skladování čerstvé brokolice, a to je samo o sobě dobrá zpráva.

Jak vařit brokolici, aby si zachovala co nejvíce živin

Nyní, když jsme zjistili výhody brokolice, je čas naučit se, jak ji správně vařit. A hned první otázka, která vyvstává, je, zda je možné v tomto produktu zachovat všechny výše uvedené vitamíny a minerály, aby tělu „dělaly dobře“. Buďme upřímní, 100% ne: jakmile brokolici začnete krájet, část živin z ní zmizí již v této fázi. Kromě toho je třeba vzít v úvahu, že vitamíny a minerály reagují na určité podmínky odlišně. Například vitamín C se ničí při zahřívání a kontaktu s kovem (nožem nebo nerezovou pánví). Vitamíny A, E, K, B2, B6 a karoten dobře snášejí vaření ve vodě, ale světlo na ně působí neblaze.

Pokud si všechny tyto informace dáme dohromady, můžeme dojít k závěru, že brokolici bychom měli skladovat krátce a na tmavém, chladném místě a minimálně tepelně upravovat. Tedy například napařování. No, neměli bychom zapomínat na konzumaci čerstvé brokolice. To se samozřejmě mnohým bude zdát překvapivé, ale v Itálii se do salátů často přidávají malá zelená květenství, nejprve pokapaná citronovou šťávou. Zkuste to: je šance, že po prvním seznámení s novou, dietní chutí se jí inspirujete a budete se k této myšlence vícekrát vracet.

Dalším „správným“ způsobem vaření brokolice je upéct ji v alobalu do měkka (al dente). Před tím by měla být hlava zelí rozdělena na malá květenství, poté posypána citronovou šťávou a malým množstvím rostlinného oleje. Poté položíme na připravený plech, zabalíme do alobalu a pečeme 10 minut při 200°C.

Jak správně vařit čerstvou brokolici

Co když vám syrová brokolice prostě nevyhovuje? Pak to zkuste stejně uvařit. Jak již bylo zmíněno, je nejlepší to udělat s párem. Pokud máte pařák, brokolici jednoduše uvařte podle návodu. Pokud ne, použijte běžné síto nebo cedník (ohnivzdorný, ne kovový). Umístěte jej nad pánev s vroucí vodou a navrch položte růžičky brokolice. Zavřete víko. Pozor: zelí by nemělo přijít do styku s vodou! Vařte růžičky 5-7 minut. Po dokončení přesuňte brokolici do misky naplněné ledem nebo velmi studenou vodou, aby zůstala krásně křupavá a zářivá. Po 3 minutách dejte květenství do síta a podávejte. Další recept na dušenou brokolici najdete zde.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit mrkev Nantes 4?

Rozhodli jste se uvařit brokolici ve vodě? Také dobrá volba! Pamatujte, že brokolice by měla být vložena do vroucí vody, nikoli do studené, proto si předem připravte vhodné podmínky. To znamená, že zatímco krájíte hlávku zelí, dejte pánev na oheň. Nalijte do ní pitnou vodu a přidejte trochu soli (to pomůže zachovat barvu zelí). Pokud nemáte zrovna rádi vůni brokolice, přidejte stroužek česneku prolisovaný lisem. Přiveďte k varu a do pánve vložte růžičky brokolice. Poté zelí povařte asi tři minuty a poté, stejně jako v případě páry, rychle zchlaďte na ledu nebo ve velmi studené vodě. Pokud chcete udělat uspokojivější jídlo s vařenou brokolicí, vezměte na vědomí tento recept.

Čerstvá brokolice v mikrovlnné troubě a v pomalém sporáku

Obě tato kuchyňská zařízení jsou navržena tak, aby nám usnadnila život a urychlila proces získávání jídla. Pokud tedy chcete uvařit brokolici rychle, zkuste použít mikrovlnnou troubu a pomalý hrnec! Poslední jmenovaný má často funkci napařování, tak si ho stačí vyzkoušet v akci. Dobu vaření brokolice určete podle návodu k přístroji.

Pokud se rozhodnete pro mikrovlnnou troubu, rozdělte hlávku zelí na růžičky, vložte do nádoby schválené pro tento přístroj, zalijte 2-3 lžícemi osolené vody (můžete opět přidat nasekaný česnek) a vařte 2-4 minut pod víkem na maximální výkon. Doba závisí na vašich chuťových preferencích. Máte rádi al dente? Brokolici vařte 2 minuty. Dáváte přednost měkčím variantám? Brokolici dejte na další 2-3 minuty do mikrovlnné trouby.

Jak vařit čerstvou brokolici v troubě

Nejjednodušší způsob, jak upéct brokolici (a jeden z nejzdravějších), byl popsán výše: jednoduše v alobalu. Ale jsou i jiné možnosti! A i když odborníci na výživu mohou být skeptičtí ohledně jejich zdravotních přínosů, nemůžeme si pomoci, ale sdílet podobné recepty! Jednoduše vložte malé růžičky brokolice spolu s kousky kuřete do pekáčku vymazaného olivovým olejem. Pokapeme citronovou šťávou, posypeme nasekaným česnekem a poté zalijeme 20% tučnou smetanou. Posypte strouhaným sýrem a vložte do trouby na 25 minut.Tento kastrol si oblíbí i ti, kteří jsou obvykle vychlazeni s brokolicí.

Místo kuřecího filé si můžete vzít rybí filé, stejně jako vepřové a krůtí maso. Nebo k brokolici přidejte zeleninu (květák nesmí!), houby a v troubě uvařte zapečený vegetariánský guláš. Smetana a sýr jsou v tomto případě samozřejmě vyloučeny, ale nikdo vám nebrání použít nadrobené tofu a rostlinné mléko. Recepty na vaření brokolice v troubě najdete zde.

ČTĚTE VÍCE
Co je nakládaná okra?

Jak vařit brokolici na pánvi

Zdá se, že se stále více vzdalujeme od „správné“ přípravy brokolice, ale ujišťujme se, že po jakékoli tepelné úpravě může být tento produkt pro tělo prospěšný. Proto nyní budeme mluvit o tom, jak smažit toto zelí na pánvi.

Úplně první možnost je v čisté podobě. Nejprve uvaříme brokolici ve vroucí osolené vodě (2 minuty po opětovném uvaření) a scedíme v cedníku, který ihned ponoříme do misky s velmi studenou vodou. Poté ve velké pánvi rozehřejte trochu rostlinného oleje. Přidejte nasekaný česnek a minutu prohřívejte. Nyní přidejte brokolici a za míchání opékejte ze všech stran dozlatova. Pak už jen zbývá obsah pánve rozdělit na talíře, posypat strouhaným sýrem a podávat. Zajímavější recept s pečenou brokolicí najdete zde.

Pokud proces zastavíte v polovině, to znamená, že brokolici orestujete jen zlehka, pak se dají vařit s vajíčkem. Nebo spíš s vejci! Do pánve s brokolicí jich přidejte tolik, kolik si myslíte, že je správné, zamíchejte stěrkou a vařte na mírném ohni, dokud povrch neztuhne.

Dalším způsobem, jak vařit brokolici na pánvi, je smažit ji v těstíčku. Květenství by se také mělo nejprve povařit v osolené vodě (2 minuty) a poté přenést do studené vody. Mezitím, co brokolice „odpočívá“, je čas udělat těstíčko. K tomu rozšlehejte jedno vejce se 150 ml vody (některé lze nahradit sycenou minerální vodou), osolte a přidejte libovolné koření podle chuti. Poté prosejeme 150 g mouky s půl lžičkou prášku do pečiva. Za stálého míchání metličkou přidejte do vaječné směsi. Nechte působit 10 minut. Pak květenství jedno po druhém napíchejte na vidličku, namáčejte je v těstíčku a smažte na pánvi na rostlinném oleji (měli byste ho podlít více). Umístěte brokolici na papírovou utěrku, aby absorbovala přebytečný olej, a poté podávejte s omáčkou, kterou máte rádi. Další možnost přípravy brokolice v těstíčku viz odkaz.

S čím brokolici podávat

Mimochodem, o omáčkách. Samozřejmě, pokud jste odhodláni zbavit se určitého množství přebytečných kilogramů, pak brokolici, ať už čerstvou, vařenou, nebo smaženou (hlavně!), byste měli jíst v čisté formě. Mnoho lidí si na jedinečnou chuť tohoto zelí tak zvykne, že zcela upřímně nechápou, proč ho mají čímkoli doplňovat. Pokud máte jiné gastronomické preference, rádi vám prozradíme, s čím brokolici podávat. Poslouží jakákoliv bílá omáčka: česnek, tzatziki, tatarák (ideálně samozřejmě domácí). A k brokolici se bude hodit právě hustý přírodní jogurt nebo nízkotučná zakysaná smetana.

ČTĚTE VÍCE
Jak uchovat hrušky déle?

Pro zastánce dietnějších variant jsme připraveni navrhnout recept na originální citronovo-česnekový dresink, který pozvedne chuť vařené či syrové brokolice do nebývalých gastronomických výšin. Takže si to zapište nebo si to zapamatujte. Protlačte 2 stroužky česneku lisem. Pomocí jemného struhadla odstraňte kůru z velkého citronu. V hrnci rozehřejte 4 lžíce dobrého olivového oleje. Přidejte citronovou šťávu (pozor, abyste se nespálili!), česnek, špetku uzené papriky a další koření podle chuti. Zahřívejte minutu na středním plameni a odstraňte z tepla. Dochuťte solí a pepřem a nechte mírně vychladnout. Přelijte brokolici na talíř a nechte pár minut odležet, aby růžičky absorbovaly chutě dresingu.