První důkazy o třešních se datují do roku 300 př. n. l.: řecký autor Theophrastus popsal rubínové bobule ve své historii rostlin. Archeologové našli zkamenělá semena ovoce z třešní, které rostly přibližně v tomto období v jeskyních v Evropě a Asii.

V křesťanství jsou třešně považovány za symbol života a radosti. Říká se mu bobule ráje a Ježíš je často zobrazován, jak drží třešně.

Jeden strom vyprodukuje v průměru 7000 bobulí ročně a může plodit až sto let. V našem materiálu vám prozradíme, proč jsou třešně užitečné a zda si je můžete užívat často bez újmy na zdraví.

Historie vzhledu třešní ve výživě

Tento plodonosný kvetoucí strom patří do rodu švestek, čeledi růžovitých. První zmínky o třešních byly nalezeny před 2000 lety. Rostlina se začala pěstovat na územích, kde se nyní nachází Čína a Kavkaz.

Ve skutečnosti jsou třešně z botanického hlediska peckovina. Tradičně se mu ale říká bobule.

Tato rostlina přišla do Ruska z Byzance v XNUMX. století a ve XNUMX. století Dolgoruky založil první třešňové sady. Slovo „třešeň“ odkazuje na běžné slovanské deriváty německého „weichsel“ a latinského „viscum“. Původní význam těchto slov je „strom s lepkavou mízou“. Rostlina byla tak pojmenována podle pryskyřice, která často vyzařuje na povrchu kmene.

V angličtině se třešně a třešně nazývají jedním slovem – “cherry”. Aby pochopili, o čem mluví, musí přidat předponu, popisující chuť ovoce: kyselá pro třešně, sladká pro třešně.

V různých zemích jsou muzea a památky věnované rostlině s vínovým ovocem. V Rusku je ve vesnici Bolshie Bakaldy známé muzeum – dříve se zde pěstovalo a zpracovávalo obrovské množství třešní.

Po celém světě jsou ceněny nejen třešňové plody, ale také jejich dekorativní vlastnosti. Mutace rostliny vedla ke vzniku sakury, slavné třešně v Japonsku. Na jaře třešňové květy proměňují města v úžasnou podívanou, která přitahuje turisty z celého světa. V Japonsku má promyšlený obdiv květin dokonce samostatné jméno – „o-hanami“.

Složení a obsah kalorií třešní

Kalorie na 100 g 52 kcal
Proteiny 0,8 g
Tuky 0,2 g
Sacharidy 10,6 g

Výhody třešní

— Rubínové bobule obsahují velké množství látek důležitých pro zdraví. Jedná se o organické kyseliny, pektiny, mikroelementy (zinek, jód, měď, chrom, železo a další), vitamíny B, A, C, H, PP, E, třísloviny a flavonoidy – antokyany – říká Alexandra Noev, dietoložka, výživová poradkyně. — Existují další užitečné látky. Například kumarin, přítomný v bobulích, snižuje riziko krevních sraženin, posiluje kapiláry a tím zabraňuje mrtvici a infarktu. Proto by třešně měly být zařazeny do jídelníčku lidí trpících kardiovaskulárními chorobami. Díky hořčíku a kobaltu ve svém složení jsou třešně užitečné pro těhotné ženy, lidi trpící anémií, anémií a jinými krevními chorobami. Látky v bobulích zvyšují hemoglobin, snižují hladinu „špatného“ cholesterolu a pomáhají zmírnit zánět. Třešně mají také příznivý vliv na činnost mozku a nervové soustavy. Kyselina ellagová v ovoci inhibuje aktivitu rakovinných buněk, zpomaluje jejich růst a dělení. A antokyany zabraňují předčasnému stárnutí buněk a pomáhají prodloužit mládí.

ČTĚTE VÍCE
Jak izolovat studené podkroví?

Výhody třešní pro muže

Řada studií potvrzuje přínos bobulí pro sportovce, mezi které patří vysoká koncentrace antokyanů, které působí protizánětlivě. Muži, kteří rádi sportují nebo se zabývají těžkou fyzickou námahou, mohou doplňovat svou každodenní stravu třešněmi rychleji a trénovat déle (1).

– Třešně jsou také dobré jako prevence prostatitidy. Příznivě působí na syntézu mužských pohlavních hormonů, zvyšuje množství a kvalitu semenné tekutiny a pomáhá při řešení problému mužské neplodnosti, dodává Alexandra Noev.

Výhody třešní pro ženy

Bobule je známá svým bohatým složením vitamínů a minerálů. Třešně jsou obzvláště bohaté na vitaminy A a C. Porce 100 g ovoce zajistí asi 20 % denní potřeby vitaminu A a 17 % vitaminu C. Velké množství flavonoidů přispívá k lepšímu vstřebávání vitaminu C, který znamená, že zvyšují přínos pro imunitní systém, pokožku, vlasy a klouby.

— Pravidelná konzumace třešní bude dobrým pomocníkem při řešení problému bolestivé menstruace, protože látky v bobulích uvolňují děložní křeče. Třešně navíc zvyšují hladinu hemoglobinu v krvi a pomáhají v boji proti otokům a zácpě. Pokud měsíční „jíst“ začne před začátkem cyklu, třešně mohou nahradit sladkosti a koláče, dodává Alexandra Noev.

A to není ono. Studie z roku 2020 zjistila, že fenoly přítomné v třešních vykazují vysoký potenciál v boji proti rakovině prsu (2). Vědci však poznamenávají, že k pochopení mechanismu účinku a aplikačním možnostem je nutný další výzkum.

Výhody třešní pro děti

„Pokud děti špatně a pozdě usnou, dejte jim místo běžných pamlsků třešně,“ radí Alexandra Noev. — Bobule mají pozitivní vliv na zdraví nervové soustavy a mozku a mají uklidňující vlastnosti. Vitamíny a minerály, které jsou v třešních obsaženy ve velkém množství, zvyšují imunitu, pomáhají snižovat nemoci a chrání před rozvojem anémie a zácpy.

Některé studie také ukazují, že třešně a šťáva z nich díky vysokému obsahu antioxidantů zlepšují kognitivní funkce: paměť, logiku, koncentraci (3).

Harm cherry

Vzhledem k množství kyselin ve svém složení třešně dráždí žaludeční sliznici a mohou způsobit pálení žáhy. Proto se nedoporučuje jíst na lačný žaludek, raději si ho dejte na závěr jídla. Ze stejného důvodu se po konzumaci třešní vyplatí vypláchnout ústa, protože kyselina ničí zubní sklovinu – Ze stejného důvodu mohou třešně ublížit lidem s vysokou kyselostí žaludku, exacerbací peptických vředů, gastritidou. Alergici by měli tuto bobule opatrně zařadit do svého jídelníčku, varuje výživová poradkyně Julia Pigareva.

Využití třešní v lékařství

Třešňová guma se používá v lékařství – je to lepkavá pryskyřice z třešně. Ve farmakologii se výtažky z ovoce přidávají do různých přípravků jako emulgátor. Díky výrazné vůni lze višně přidávat i do směsí a pastilek jako přírodní dochucovadlo.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho kvete violka zahradní?

Třešňové stonky lze nalézt ve formě doplňku stravy. Používají se jako přírodní diuretikum, které je šetrné k tělu.

Kyseliny v bobulích pomáhají zvýšit přirozenou kyselost žaludeční šťávy, pokud je nízká.

Třešně mohou být velkým přínosem pro lidi trpící poruchami spánku. Studie z roku 2018 zjistila, že pití 240 uncí třešňové šťávy denně po dobu pěti dnů zlepšilo kvalitu a délku spánku. Vědci to připisují přirozenému obsahu melatoninu v třešních (1).

Přečtěte si také

Američtí vědci provedli experimenty, které potvrdily schopnost třešňového džusu zlepšit kvalitu spánku a zmírnit stres. Vypití dvou sklenic šťávy krátce před spaním prodloužilo dobu spánku na hodinu a půl. Proanthokyanidiny v třešních zpomalovaly odbourávání tryptofanu, který se podílí na syntéze spánkového hormonu melatoninu. Pravda, proces začal až neustálým příjmem určité velké dávky šťávy, která žaludek příliš neprospívá.

Kyseliny v třešních pomáhají zvýšit přirozenou kyselost žaludeční šťávy, pokud je nízká. Proto se třešně doporučují těm, kteří trpí nízkou kyselostí.

Využití třešní při vaření

Třešeň je poměrně všestranná bobule. Může být použit v jakémkoli receptu s bobulemi a ovocem. Plody jsou aromatické a mají příjemnou kyselost, takže třešně se hodí nejen do sladkých receptů, ale i do masitých pokrmů.

Rychlý závin s višněmi a mandlemi

Příprava tradičního štrúdlu zabere hodně úsilí a času, ale proces se dá výrazně urychlit. Použijte pita chléb a vyhnete se tak zdlouhavému šťouchání s těstem. Škrob lze nahradit několika lžícemi mletých sušenek

Složení

Lavash tenký 1 velký list
Třešeň 300 g
Cukr Asi 60 g, podle chuti
Škrob 1 vrchovatá lžička
Egg 1 kus.
mléko 1 Art. lžíce
Vanilkový cukr 10 g

příprava

Třešně omyjeme, otrháme stopky a zbavíme pecek. Zakryjte bobule cukrem. Poté, co třešeň pustí šťávu, je třeba ji nalít do samostatné nádoby – v tomto receptu se nepoužívá. Bobule bez šťávy zalijeme škrobem a promícháme.

Vejce vyšleháme s vanilkovým cukrem a lžící mléka. Touto směsí potřete jednu stranu pita chleba. Třešně se škrobem položte na suchou stranu pita chleba, uhlaďte ho a srolujte do pevného válečku. Umístěte ji do pánve švem dolů. Vršek rolády potřeme zbylou vaječnou směsí a pečeme v troubě vyhřáté na 180 stupňů. Pečení bude trvat asi 20-25 minut.

Před podáváním závin posypeme moučkovým cukrem a necháme mírně vychladnout. Nakrájejte na porce a podávejte s kopečkem zmrzliny.

Knedlíky s Cherry

Jeden z nejznámějších receptů s tímto bobulem. Pro zjednodušení modelování můžete použít speciální „formy“. Knedlíky lze udělat do rezervy a zamrazit

Složení

Mouka 3 brýle
Studená voda 2/3 šálku
Egg 1 kus.
Třešeň 2 brýle
Cukr Přibližně 1/4 šálku
Sůl Chuť

příprava

Rozšleháme vajíčko se špetkou soli a smícháme s vodou. Dále nasypte všechnu mouku na stůl na hromadu, uprostřed udělejte důlek a nalijte do něj vaječnou směs. Smíchejte s moukou, postupně ji sbírejte od okrajů ke středu. Hotové těsto zabalte do sáčku a nechte půl hodiny při pokojové teplotě. Po vyndání znovu prohněteme a vložíme zpět do sáčku na 15 minut.

ČTĚTE VÍCE
Kdo jí na zahradě listy řepy?

Třešně omyjeme, zbavíme pecek a bobule posypeme cukrem. Bobule pustí šťávu, je třeba ji scedit.

Těsto rozdělte na více kousků, každý rozválejte zvlášť, aby nestihlo vyschnout a popraskat. Těsto, které nyní není vyválené, zabalte do sáčku.

Každý kousek těsta by měl být vyválen na vrstvu silnou asi 2 mm. Skleničkou z něj vykrájejte kolečka a do středu vložte pár třešní. Kruh přeložíme napůl, okraje uštípneme a hotový knedlík položíme na pomoučněnou plochu.

Toto množství knedlíků by se mělo vařit ve 2-3 litrech vody. Přiveďte k varu, přidejte kousky po jednom a občas promíchejte, aby se neslepily. Poté, co knedlíky vyplavou na povrch, vařte na mírném ohni další 4 minuty.

Poté, co se voda znovu vaří, je třeba snížit teplotu a vařit 3-4 minuty. Podávejte se zakysanou smetanou.

Jak vybírat a skladovat třešně

Je důležité dbát na elasticitu a celistvost pokožky. Pokud se ocasy utrhnou, bobule začnou rychle produkovat šťávu a kazit se.

Barva však není tak důležitá: ne všechny odrůdy po dozrání ztmavnou, téměř zčernají, některé si zachovávají jasně červenou barvu. Abyste se ujistili, že bobule jsou zralé, můžete se jich dotknout. Mělo by být docela měkké, ale neprasknout pod prsty.

Třešně, stejně jako většina bobulí, dlouho nevydrží. Zralé plody vydrží v lednici asi pět dní, nezralé více než týden. Mražené třešně se dobře skladují, stejně jako sušené třešně v sušičce nebo minimálně předehřáté troubě. Při sušení se zachová maximum vitamínů – to je jeden z nejlepších způsobů skladování třešní. Ale při zmrazení, v džemech a zavařeninách se některé prospěšné látky stejně zničí.

Oblíbené otázky a odpovědi

V jaké formě je nejlepší třešně konzumovat a zda při skladování pro budoucí použití ztrácejí své blahodárné vlastnosti, vám prozradíme společně s výživovou poradkyní Alexandrou Noev.

Jaké zdravotní výhody mohou poskytnout třešňové listy?

Obsahují hodně vitaminu C – téměř 240 mcg, dále kyselinu citronovou, kumariny, které mají antivirové, protikřečové vlastnosti, amygdalin užitečný na imunitu a v případě potřeby snižující krevní tlak a také třísloviny. Listy rostliny mohou pomoci při virových onemocněních a krvácení. Za pozornost stojí i stonky třešní: obsahují tříslovinu, která je užitečná při léčbě angín, hemoroidů, kožních vyrážek.

Ztrácejí sušené a mražené třešně své blahodárné vlastnosti?

Částečně. Ale když takto připravíte bobule pro budoucí použití, můžete je používat po celý rok.

S jakými bobulemi a ovocem lze třešně kombinovat?

Plody se hodí k meruňkám, švestkám a nektarinkám. Třešně lze navíc harmonicky doplnit hořkou čokoládou, sýry, přidat do jogurtu nebo tvarohu.

ČTĚTE VÍCE
Musím odříznout květiny od cibule?

zdroje

  1. Přehled zdravotních výhod třešní. Darshan S. Kelley, Yuriko Adkins, Kevin D. Laugero. 2018.
    URL: https://www.mdpi.com/2072-6643/10/3/368
  2. Fenoly tmavé třešně (Prunus avium) obohacené o antokyany indukované apoptózou v buňkách rakoviny prsu MDA-MB-453 prostřednictvím signalizace závislé na MAPK a snížené invaze prostřednictvím snížení regulace Akt a PLCγ-1. Marjorie Anne A. Layosa, Nara N. Lage, Boon P. Chew, Liezl Atienza, Susanne Mertens-Talcott, Stephen Talcott. 2019.
    URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01635581.2020.1817514?journalCode=hnuc20
  3. Sladké a višňové fenolické látky a jejich ochranné účinky na neuronální buňky. Dae-Ok Kim, Ho Jin Heo, Young Jun Kim, Hyun Seuk Yang, Chang Y Lee. 2005.
    URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16366675/

Ne každý má rád čerstvé třešně kvůli jejich kyselé chuti. Mnohem více přitahují třešňové dezerty. Odbornice na výživu Tamara Rau odpověděla, zda si třešně zachovávají své příznivé vlastnosti při vaření a zda je tato bobule užitečná pro každého.

  • Obsah kalorií a BJU třešní
  • Výhody třešní
  • Harm cherry
  • Kolik třešní můžete sníst denně?
  • Lahodné recepty s třešněmi
  • Jak vybírat a skladovat třešně

Obsah kalorií a BJU třešní

100 gramů produktu – to je od 12 do 20 bobulí – obsahuje přibližně 50 kcal.

Třešňová nutriční tabulka

(v závislosti na zralosti bobulí)

Výhody třešní

  • vitamín A (17 mcg);
  • vitamíny skupiny B (B1 – 0,03 mg; B2 – 0,03 mg; B3 – 0,5 mg; B4 – 6,1 mg; B5 – 0,08 mg; B6 – 0,05 mg; B9 – 6 mg);
  • vitamin C (15 mg);
  • vitamín E (0,3 mg);
  • vitamín K (2,1 mcg).

V třešních jsou také minerální látky:

  • draslík (256 mg);
  • křemík (41 mg);
  • fosfor (30 mg);
  • hořčík (26 mg);
  • mangan (0,08 mg).

Toto složení dělá z třešní velmi užitečný produkt.

Krása pleti, vlasů a nehtů

100 gramů třešní obsahuje více, než je denní potřeba křemíku (41 mg oproti 30 mg).

Křemík je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, dobrou kůži, vlasy, potní a mazové žlázy a nehty.

Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Antioxidační vlastnosti

Třešně obsahují antokyany (rostlinné pigmenty) a vitamín C – antioxidanty.

Antioxidanty chrání buňky před volnými radikály a snižují riziko rakoviny.
Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Kardiovaskulární ochrana

Bobule snižují hladinu cholesterolu a normalizují krevní tlak. Oba mají pozitivní vliv na práci srdce.

Posílení imunitního systému

Antokyany obsažené v třešních pomáhají posilovat imunitní systém a chránit tělo před infekcemi.

Protizánětlivý účinek

Antokyany z višní neutralizují oxidační procesy a urychlují hojení svalů poškozených po tréninku.

Zlepšení spánku

Koncentrovaná šťáva z třešní Montmorency zvyšuje produkci melatoninu, a proto zlepšuje spánek.

Bojujte s obezitou a cukrovkou

Třešně (čerstvé, také ve formě šťávy nebo prášku) zlepšují metabolismus lipidů při cukrovce a obezitě.

ČTĚTE VÍCE
Jaký typ fíkusu je nejlepší pro domácnost?

Harm cherry

Někteří lidé mohou být alergičtí na čerstvé i zpracované bobule. Kvůli kyselině jsou třešně kontraindikovány v případě exacerbace onemocnění gastrointestinálního traktu.

Samostatně stojí za to pamatovat na nebezpečí kostí. Riziko otravy kyselinou kyanovodíkovou je minimální (abyste se otrávili, musí se zničit kost), ale šance na apendicitidu je docela reálná.

Kolik třešně dá se sníst za den

Průměrná porce: 1-2 šálky (asi 150-300 g) třešní. Každý organismus je však individuální, proto je důležité brát v úvahu individuální vlastnosti.

Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Na nadbytek třešní může tělo reagovat zažívacími potížemi. Navíc si můžete poškodit ústní sliznici a zvýšit citlivost zubní skloviny.

Lahodné recepty s třešněmi

Třešně lze konzumovat čerstvé, přidávat je do jogurtů a pěn a používat při pečení. Pamatujte, že při tepelné úpravě se část vitamínů (zejména vitamín C) zničí, ale minerály zůstanou.

třešňové smoothie

Složení:

  • čerstvé třešně – 1 šálek;
  • jogurt – 1/2 šálku;
  • banán – 1 ks .;
  • med (volitelně) – 1 polévková lžíce. l.

Příprava:

  1. Z čistých bobulí odstraňte pecky a dužinu přesuňte do mísy mixéru.
  2. Banánová slupka, náhodně nakrájená a posunutá na třešeň.
  3. Přidejte jogurt, med a vše vyšlehejte do homogenní hmoty.
  4. Pokud chcete, můžete přidat trochu kravského nebo rostlinného mléka, aby bylo smoothie méně husté.

Brownie s třešněmi

Složení:

  • třešeň – 200 g;
  • máslo – 130 g;
  • hořká čokoláda – 130 g;
  • vejce – 3 ks .;
  • amarantová mouka – 70 g;
  • cukr – 50 g;
  • kakao – 1 polévková lžíce. l.;
  • prášek do pečiva – 3/4 lžičky;
  • hrubá sůl – špetka.

Příprava:

  1. Čokoládu a máslo rozpustíme ve vodní lázni. Směs se ochladí na teplotu místnosti
  2. Vejce ušlehejte s cukrem do nadýchané hmoty.
  3. Pomalu přidávejte čokoládovou smetanovou směs a míchejte.
  4. Mouku prosejeme s práškem do pečiva a kakaem, přidáme špetku hrubé soli a vypracujeme těsto.
  5. Vložte vypeckované třešně, jemně promíchejte a těsto nalijte do pekáče. Forma může být vymazána máslem nebo pokryta pergamenem.
  6. Brownies pečte 20-25 minut na 190 stupňů.

Brownie by měla být uvnitř měkká, téměř tekutá a nahoře lehce popraskaná.
Tamara Rau
Rodinný odborník na terapeutickou výživu

Jak vybírat a skladovat třešně

Bobule by měly být šťavnaté, lesklé, bez poškození nebo hniloby. Třešně můžete skladovat v lednici při teplotě asi 0-4 stupňů. Je vhodné odstranit řízky a dát třešeň do nádoby nebo plastového sáčku.

Máme seznam adresátů! Každý týden vás spolu s jedním z našich odborníků zveme, abyste se postavili „zdravé“ výzvě: vyzkoušejte nový dobrý zvyk nebo se vzdejte špatného. Přihlaste se k odběru a získejte další užitečné informace o tom, jak o sebe pečovat a být každým dnem lepší!