Podle legend od tohoto dne můžete začít jíst jablka z nové úrody. Jak pro radost, tak pro zdraví.

Omlazující tajemství

Už staří Řekové mluvili o léčivých vlastnostech jablek. I dnes se mezi lidmi říká: “Snězené jablko nahradí návštěvu lékaře.” Když se ale vědci rozhodli ověřit, jak moc je to pravda, ukázalo se, že v tomto ovoci není tolik vitamínů. Vitamínu C je například 10x méně než v pomerančích. A jablko o hmotnosti 150 gramů poskytuje pouze osm procent denní potřeby vitamínu C, dvě procenta vitamínu A a ještě méně pro ostatní vitamíny. Jaké je tedy léčivé tajemství tohoto ovoce?

Další výzkum ukázal, že hlavním bohatstvím jablek jsou antioxidanty. Právě tyto látky nás chrání před rakovinou, nemocemi srdce a cév a obecně před stárnutím. A z hlediska obsahu těchto látek zaujímají jablka přední místo mezi ostatním ovocem. A co je velmi důležité, na rozdíl od vitamínů se antioxidanty během skladování nezničí.

Vědci z Cornell University v USA zjistili, že výtažky z jablek jsou účinné při blokování rakovinných buněk. Silnější účinek měl pouze extrakt z brusinek. A také se ukázalo, že jablečná slupka obsahuje maximum léčivých látek. Kdo rád jedí jablka, proto loupáním hodně ztrácí.

Lékaři došli k závěru, že jablka sama o sobě nemoci neléčí. Ale s jejich pomocí si tělo již dokáže poradit s mnoha nebezpečnými neduhy.

Zde je jen malý seznam užitečných „vlastností jablka“:

1 Jablka obnovují krev. Jsou bohaté na železo a pravidelná konzumace jablek zvyšuje hladinu hemoglobinu, což je užitečné při anémii a po velkých ztrátách krve.

2 Stimulují nával vitality, pomáhají při stresu a únavě, posilují kardiovaskulární systém a zlepšují činnost mozku. Děje se tak díky minerálům: hořčík, fosfor, vápník, draslík, selen a jód a také vitamíny C, B1, B2, PP, E.

3 Jablka jsou velmi užitečná pro hypertoniky, protože odstraňují přebytečnou vodu a sůl z těla, což pomáhá snižovat krevní tlak. Lidé trpící hypertenzí by měli každé ráno sníst alespoň jedno sladké a kyselé jablko nebo vypít 1/2 sklenice šťávy ze zeleného jablka hodinu před jídlem.

4 Jablka jsou užitečná při otravě. Jejich rostlinné buňky jsou přirozeným sorbentem, a proto jsou dobré při odstraňování jedů z těla.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl používat kurkumu?

5 Toto ovoce zlepšuje trávení, protože obsahuje potřebné organické kyseliny: jablečnou, citrónovou, salicylovou a boritou. Jablka díky nim stimulují tvorbu žluči a žaludeční šťávy. Předpokládá se, že jedno jablko 20 minut před jídlem zaručuje dobrou chuť k jídlu.

6 Jablka vám pomohou zhubnout. Předpokládá se, že nejlepší dietou pro štíhlost je několik dní jíst pečená jablka s kefírem. Zároveň dojde k malému zatížení žaludku a z těla budou odstraněny toxiny. Pro obezitu se vyrábějí směsi šťáv: jablečná šťáva – 100 ml, melounová šťáva – 50 ml, rajčatová šťáva – 5 ml, citronová šťáva – 25 ml.

7 Jablka dokonce snižují hladinu cholesterolu! K tomu stačí sníst dvě až tři jablka denně. Odborníci na výživu si všimli, že dvoutýdenní jablečná dieta snižuje přítomnost této látky v lidské krvi téměř o 30 %.

Co ještě potřebujete vědět o jablkách

Zelené jsou zdravější než červené. Obsahují více cenných látek. Navíc nezpůsobují alergie, proto je (nebo jejich šťávu) doporučují podávat i těm nejmenším dětem a těhotným ženám.

Sladké odrůdy jablek jsou dobré při onemocnění ledvin, jater a kardiovaskulárního systému, kyselé odrůdy jsou dobré při obezitě a cukrovce.

Jablka mohou částečně kompenzovat škody způsobené tabákem: obsahují antioxidanty, které chrání plíce před nikotinem. Bylo zjištěno, že plíce milovníků jablek fungují mnohem lépe.

Jablka zvyšují odolnost organismu vůči záření.

Z hlediska obsahu jódu jsou jablka na druhém místě za mořskými plody. Zvláště v semenech jablek je ho hodně. Říká se, že pokud budete jíst 5-6 jablečných semínek denně, vaše denní potřeba jódu bude plně uspokojena.

Bylo zjištěno, že šťáva z jablek Antonov ničí mikroby, které způsobují úplavici.

Zvláště cenné jsou odrůdy „Antonovka“ a „Semerenko“, ve kterých jsou všechny živiny zachovány ještě několik měsíců po jejich odstranění ze stromu.

Bohužel jablka nejsou dobrá pro každého. Pro osoby s peptickými vředy, zejména dvanácterníkovými, není vhodné je jíst syrové, protože kyselina obsažená v plodech dráždí nemocnou sliznici. I když jedno jablko po jídle neuškodí.

Jistým lékem na žaludeční katar je kaše z nastrouhaných zelených jablek. Dvě nastrouhaná zelená jablka se musí okamžitě sníst, protože dužnina rychle nakysne a zčerná. Musíte jíst brzy ráno. A nic jiného do úst nedávejte po dobu čtyř až pěti hodin.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zakořenit ostružiny?

Tato léčba pokračuje po dobu jednoho měsíce každý den.

Druhý měsíc můžete jablka užívat třikrát týdně a třetí měsíc pouze jednou.

Tato metoda jablka vyžaduje určité úsilí. Pokud totiž do pár hodin po konzumaci jablek něco sníte nebo vypijete, v žaludku se vytvoří plyny, které nemoc jen zhorší a způsobí velké škody.

Už od dětství známe užitečnost jablek. Od starší generace bylo nejednou slyšet pokyny, jak jíst čerstvé ovoce, aby z něj získali vitamíny, minerály a další užitečné látky potřebné pro zdraví. Sotva jsme však přemýšleli o tom, jak přesně jablka ovlivňují naše tělo, stejně jako jejich schopnost škodit, pokud se používají nesprávně. Řekneme vám, jaké jsou výhody červeného, ​​žlutého a zeleného ovoce a co o nich potřebujete vědět, abyste se nestali obětí negativních vlastností.

Jak užitečná jsou jablka?

Obsahují mnoho vitamínů a minerálů

Jablka obsahují vitamíny A, C, B1, B2, PP a E, dále hořčík, fosfor, jód, železo, selen, draslík, vápník a zinek. Společně nám dodávají vitalitu, pomáhají nám zvládat stresové situace, zlepšují činnost mozku a posilují kardiovaskulární systém.

Jeden druh ovoce však nedokáže doplnit denní potřebu vitamínů a minerálů. Vitamin C v ovoci obsahuje desetkrát méně než v pomerančích. Jedno jablko o hmotnosti 150 gramů nám dodá pouze 8 % potřebného vitaminu C a 2 % vitaminu A. Ale co se týče obsahu jódu, jsou jablka, zejména semena, až na druhém místě za mořskými plody.

Chrání před rakovinou, srdečními chorobami, krevními cévami a stárnutím

To je způsobeno antioxidanty. Jablka zaujímají ve svém obsahu přední místo mezi ovocem. Zajímavé je, že antioxidanty se během skladování na rozdíl od vitamínů nezničí. Chrání také plíce před účinky nikotinu.

Vědci z Cornell University v USA zjistili, že výtažky z jablek skutečně pomáhají blokovat rakovinné buňky. Jedinou konkurencí pro ovoce je extrakt z brusinek. Pravda, lékaři došli k závěru, že to nejsou plody samotné, které bojují s neduhy. Ale tělo s jejich pomocí dokáže porazit nebezpečné nemoci.

Slupka z jablek má řadu léčivých vlastností – pokud ovšem ovoce není koupené v obchodě. O mnohé se proto ochuzují ti, kteří jej rádi před použitím sloupnou.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně jíst zimolez?

Obnovte krev a snižte krevní tlak

Železo obsažené v jablkách zvyšuje hladinu hemoglobinu. To je zvláště užitečné při velkých ztrátách krve a anémii. Ovoce se navíc doporučuje pacientům s hypertenzí. Ovoce je schopné snižovat krevní tlak, protože odstraňuje přebytečnou sůl a vodu z těla.

Zlepšit trávení

Jablka obsahují kyselinu jablečnou, boritou, salicylovou a citrónovou. Pomáhají zlepšit trávení tím, že stimulují produkci žluči a žaludeční šťávy. Kromě toho jsou buňky ovocných rostlin přírodním sorbentem, který odstraňuje jedy z těla. Takže v případě otravy se budou hodit i jablka.

Nižší hladiny cholesterolu

Rozpustná vláknina z jablek váže ve střevech tuky, což vede ke snížení hladiny cholesterolu v krvi a chrání před jeho nadměrným hromaděním. Odborníci na výživu došli k závěru, že po třech týdnech jablečné diety lze snížit hladinu cholesterolu o 30 %. A abyste ji snížili o 16 %, stačí jíst 2-3 jablka denně.

Pomozte zhubnout

Jablka mají poměrně nízký obsah kalorií, pokud je používáte čerstvá a pečená – 47 a 66 kcal na 100 g. V ovoci nejsou žádné tuky, ale jsou zde sacharidy, které mohou na chvíli poskytnout pocit sytosti. Neměli byste se však nechat unést sušenými jablky, protože jejich obsah kalorií stoupá na 253 kcal na 100 g.

Červená, žlutá, zelená: která je lepší?

Chcete-li získat maximální užitek z jablek, musíte zjistit, která odrůda je pro vás ta pravá. Dietoložka a výživová poradkyně Anna Berseneva příběh ve svém “Instagramu”, co přesně ovlivňuje barvu jablek.

Anna: Barvu jablek ovlivňuje přítomnost pigmentů, chlorofylu, antokyanů a karotenoidů ve slupce. Každý má svá oblíbená jablka. Proč má jeden rád žluté, zatímco druhý miluje zelené Simirenko? S největší pravděpodobností tělo intuitivně sáhne po barvě, která odráží přítomnost přesně těch vitamínů, které jsou pro něj v danou chvíli nejrelevantnější.

Zelené ovoce má nejmenší množství cukru. Proto má tento druh nejnižší kalorickou hodnotu. Obsahuje ale nejvíce cenných látek a kyselin. Patří mezi ně také vláknina, která je schopna odvádět z těla toxické látky. Také kyselá zelená jablka nezpůsobují alergie, mají pozitivní vliv na zdraví zubů a úst, jsou dobré při obezitě a cukrovce.

ČTĚTE VÍCE
Co potřebuje bazalka k růstu?

Červená jablka jsou sladké plody, které se doporučují při kardiovaskulárních onemocněních, onemocněních ledvin a jater. Tento typ je ideální pro krásnou pleť a sjednocenou pleť, ale cukr ve složení změkčuje zubní sklovinu. Diabetikům se také nedoporučuje používat takové ovoce.

Náš odborník řekl, že červená jablka můžete nejen jíst, ale také si jimi masírovat obličej.

Anna: Chcete-li to provést, vezměte tenký plátek čerstvého jablka, odstraňte slupku a nezapomeňte zkontrolovat, zda z jádra nezůstaly žádné tvrdé částice. Provádíme lehké masážní krouživé pohyby, zejména tam, kde jsou otoky. Tato procedura pomáhá čistit póry, hydratuje pokožku, odstraňuje otoky a váčky pod očima.

Žlutá jablka obsahují méně železa, ale více pektinů, které dodávají tělu odolnost vůči solím těžkých kovů, radioaktivním a toxickým látkám. Tento druh je dobrý pro játra a podporuje vylučování žluči.

Anna: Žlutá jablka – golden delicious, banán a další – mají zvláštní karamelovou příchuť. Chuť žlutých jablek je velmi odlišná od zelených a červených. Obsahují velké množství pektinů, účinně odstraňují toxiny z těla, přispívají k tvorbě zdravé mikroflóry a vylučování žluči, léčí játra.

Negativní vlastnosti jablek

I ten nejužitečnější produkt může být škodlivý, pokud je používán nesprávně. Stejné je to s jablky.

Vysoký obsah kyselin

Pokud neznáte míru, tento faktor si z vás může udělat krutý vtip a negativně ovlivnit sliznice. Ostražitější by měli být lidé s peptickými vředy, zejména dvanácterníkovými, protože kyseliny obsažené v plodech jsou u nich kontraindikovány. I když existuje názor, že jedno jablko po jídle neuškodí. A těm, kteří trpí gastritidou, se doporučuje jíst pouze ovoce sladkých odrůd.

Pěstování s pesticidy a toxiny

Pokud jde o lesklá a hladká jablka, která se chlubí na polici obchodu, měli byste pochopit, že nebyla vypěstována zcela přirozeným způsobem. K rychlému zrání ovoce se používají pesticidy, chemikálie a toxiny. Američtí vědci z Environmental Working Group zjistili, že jablka patří mezi 5 nejlepších druhů ovoce, které mají tendenci hromadit tyto škodlivé látky. Mnohem bezpečnější je dát přednost venkovskému ovoci, i když na pohled nejsou tak krásné.

A přesto je hlavní zárukou dobrého zdraví znalost míry. Fanatismus nevede k ničemu dobrému, ani pokud jde o správnou výživu.

ČTĚTE VÍCE
Kolik očí má typický pavouk?

Anna: Jablka zlepšují metabolické procesy, jsou účinnou prevencí dysbakteriózy a přispívají k odstraňování toxických sloučenin z těla. Ale pamatujte: všeho je dobré s mírou. Neměli byste jíst více než 2-3 střední jablka denně. Kyseliny v nich obsažené mohou působit nejen jako urychlovač metabolismu, ale působí i dráždivě na sliznice. A pamatujte, že malá, nerovná jablíčka jsou mnohem chutnější a zdravější než nablýskané soudruhy v regálech supermarketů.