– Hrozny jsou bohaté na fytonutrienty, včetně polyfenolů, resveratrolu a karotenoidů. Fytonutrienty jsou chemické látky, které jsou produkovány rostlinami a mají příznivý vliv na organismus, a proto je tak důležité zařazovat rostlinnou stravu do jídelníčku.

Většina antioxidantů a živin se nachází ve slupce a semenech hroznů, dužina neobsahuje více než 5% z celkového užitečného složení.

Hrozny dále obsahují vitamíny B, K, vitamíny A, C, E, draslík, vápník, železo, hořčík a měď. Bobule navíc obsahují vlákninu, organické kyseliny a cukr.

Jak si vybrat hrozny, říkají odborníci z Roskachestvo

Zdravotní přínosy hroznů

Zdroj antioxidantů. Největší část polyfenolů, které hrozny obsahují, jsou flavonoidy, v těle fungují jako přírodní antioxidanty. Flavonoidy zabraňují škodlivým účinkům volných radikálů na buňky těla. Právě vliv volných radikálů způsobuje mutace a urychluje proces stárnutí a také vyvolává rozvoj neurodegenerativních onemocnění (mezi nimi Alzheimerova a Parkinsonova choroba). Antioxidanty pomáhají nejen zpomalit tyto procesy, ale také obnovit poškozené buňky.

Hrozny jsou pokladnicí antioxidantů, včetně vitamínu C, beta-karotenu a resveratrolu. Tyto antioxidanty mají silný protizánětlivý účinek, díky čemuž jsou hrozny užitečné pro prevenci mnoha nemocí.

Výhody pro kardiovaskulární systém. Hrozny také obsahují antioxidanty zvané polyfenoly. Polyfenoly mají schopnost snižovat hladinu špatného cholesterolu a snižovat riziko aterosklerózy. Tento antioxidant má také příznivý vliv na činnost srdečního svalu.

Další užitečnou látkou, která je přítomna v hroznech, je resveratrol. Tato látka, která se dostává do těla z hroznů, posiluje cévy a uvolňuje jejich stěny, čímž zabraňuje nárůstu tlaku.

Bobule dále obsahují flavonoidy, které zabraňují tvorbě krevních sraženin, za zvláště důležitý flavonoid pro tělo je považován rutin. Tato látka zabraňuje tvorbě krevních sraženin v cévách, čímž minimalizuje riziko mrtvice nebo infarktu.

Výhody pro trávicí systém. Hrozny obsahují vlákninu, o které je známo, že je zodpovědná za zlepšení trávení. Navzdory skutečnosti, že 100 g bobulí obsahuje pouze asi 5% denní potřeby, je to pro bobule docela dobrý ukazatel. Vláknina v lidském těle hraje důležitou roli ve správném fungování střev a také snižuje riziko vzniku hemoroidů a divertikulitidy.

Škody a kontraindikace

  • Za prvé, hrozny se nedoporučují používat během exacerbace peptického vředu žaludku nebo dvanáctníku, stejně jako nadýmání a průjmu. Kontraindikacemi jsou také: cukrovka, obezita, hypertenze, cirhóza jater, kolitida, kaz a stomatitida, protože hrozny obsahují velmi velké množství cukru.
  • I při absenci kontraindikací je důležité vědět o doporučeních pro spotřebu tohoto bobule. Hrozny by se měly jíst odděleně od ostatních potravin, s výjimkou jiného sladkého ovoce a bobulovin. Jinak mohou hrozny vyvolat fermentační procesy ve střevech. Večerní konzumace hroznů se také nedoporučuje kvůli snížené produkci inzulínu v tomto období, které znesnadňuje zpracování takto sladké bobule.
  • Optimální porce hroznů je 100–150 g.
  • Zubaři radí po konzumaci hroznů si důkladně vypláchnout ústa, protože cukry obsažené ve velkém množství v bobulích mají škodlivý vliv na zubní sklovinu. Ihned po požití těchto bobulí byste se však měli zdržet čištění zubů kartáčkem, protože jejich kyseliny mají schopnost změkčit zubní sklovinu. K dosažení požadovaného efektu bude stačit jen důkladně vypláchnout ústa teplou vodou.
  • Zneužívání hroznů může způsobit vážné poškození zdraví, mezi vedlejší účinky: střevní nevolnost, průjem, nadýmání, zvýšená hladina glukózy, kaz, zničení zubní skloviny, fermentace ve střevech.
  • Lidé trpící alergickými reakcemi by měli být s používáním černých hroznů obzvláště opatrní: obsahují vyšší koncentraci potenciálně alergických látek.
ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl mít citrusové plody?

Je možné jíst hrozny s kameny?

Odpověď na tuto otázku je jednoznačně kladná, přičemž jejich konzumace je nejen možná, ale i nezbytná.

Hroznová semínka mají svíravou, mírně nahořklou chuť. Často jsou prakticky bez zápachu. Jejich jádra jsou tenká, snadno prasknou. Velikost a barva semen závisí na tom, ke které odrůdě hrozny patří.

Semena hroznů mají také velké množství užitečných látek. Obsahují vitamín E, vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín PP, fosfor, vápník, sodík, hořčík, draslík. Mimo jiné obsahují různé třísloviny, bílkoviny, nenasycené a nasycené mastné kyseliny, fytosteroly, flavonoidy, aminokyseliny a mnoho dalších užitečných látek.

Hroznová semínka, stejně jako hrozny samotné, mají výrazné antioxidační vlastnosti, přičemž právě semena obsahují nejvyšší koncentraci antioxidantů. Kosti normalizují a urychlují metabolické procesy v těle. Díky hořčíku mají pozitivní vliv na práci nervové soustavy, zmírňují podrážděnost, bojují s apatií, únavou a nervovým napětím.

Hroznová semínka obsahují draslík a vitamín K, který má pozitivní vliv na činnost kardiovaskulárního systému. Pomáhají posilovat stěny cév, snižují riziko trombózy. Zodpovídají také za snižování hladiny špatného cholesterolu v krvi a normalizují krevní tlak.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Hrozny jsou nejen chutné, ale také pomáhají posilovat tělo. Mimochodem, nejen bobule jsou užitečné, ale také hroznová semena – jsou bohaté na antioxidanty.

Hrozny jsou vynikajícím zdrojem fytonutrientů, především fenolů a polyfenolů, obsahujících vitamíny A, C, K a B6. Hrozny jsou také bohaté na thiamin, riboflavin, niacin a folát a obsahují minerální látky (draslík, vápník, hořčík, fosfor a sodík).

Hrozny obsahují velké množství flavonoidů, které určují nejen její barvu, ale jsou také silnými antioxidanty. Dva hlavní typy antioxidantů v hroznech – resveratrol a quercetin – neutralizují účinky volných radikálů, které mohou tělu způsobit značné škody.

Resveratrol navíc pomáhá pacientům s Alzheimerovou chorobou. Výzkumy ukazují, že hrozny mohou zlepšit zdraví mozku a oddálit nástup degenerativních onemocnění nervového systému. Bylo navrženo, že hroznová šťáva může dokonce zlepšit kognitivní funkce u starších dospělých, kteří již mají mírnou kognitivní poruchu.

ČTĚTE VÍCE
Jak rozdělit keř pivoňky na podzim?

Hrozny obsahují sloučeninu zvanou pterostilben, která může snižovat hladinu cholesterolu v lidském těle. Pterostilben je úzce spjat s resveratrolem. Výzkumy prokázaly, že tyto látky mohou mít pozitivní vliv na hladinu cholesterolu.

Konzumace hroznů zvyšuje hladinu oxidu dusnatého v krvi, což zabraňuje tvorbě krevních sraženin. Hrozny tak mohou snížit pravděpodobnost infarktu. Antioxidanty přítomné v hroznech zabraňují oxidaci LDL (lipoprotein s nízkou hustotou neboli „špatný“ cholesterol), který blokuje krevní cévy, což je jedna z hlavních příčin kardiovaskulárních onemocnění.

Hrozny jsou účinné při úlevě od zácpy – obsahují organické kyseliny, cukr a vlákninu a mají také tonizující účinek, zvyšující motilitu střev. Hrozny obsahují dostatečné množství nestravitelné vlákniny, která pomáhá aktivovat proces trávení.

Jedna studie zjistila, že lidé, kteří konzumovali tři porce hroznů (jedna porce je 32 bobulí) týdně, měli o 7 % snížené riziko vzniku cukrovky.

Červené hrozny mohou pomoci zabránit ztrátě zraku související s věkem a makulární degeneraci. Studie prokázaly, že konzumace tří porcí hroznů denně může snížit riziko makulární degenerace o více než 36 %. Strava obohacená o hrozny může podporovat zdraví očí a předcházet onemocněním sítnice.

Hrozny jsou zdrojem železa a manganu. Ten se podílí na metabolismu bílkovin, tvorbě kolagenu a fungování nervového systému.

Studie z roku 2013 zjistila, že konzumace celého ovoce, zejména hroznů, borůvek a jablek, snižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu. Pití ovocné šťávy však bylo spojeno s vyšším rizikem cukrovky.

Jaká nebezpečí mohou nastat při konzumaci hroznů?

Betablokátory, běžně předepisované pro srdeční onemocnění, mohou způsobit zvýšení hladiny draslíku v krvi. Lidé, kteří užívají betablokátory, by proto měli jíst potraviny s vysokým obsahem draslíku, jako jsou hrozny, s mírou.

Jíst hodně hroznů je také nebezpečné pro ty, kteří užívají léky na ředění krve (warfarin nebo kumidin), protože resveratrol může zvýšit antikoagulační účinek těchto léků, jako je vitamín K.

Lidé s problémy s ledvinami by měli být opatrní při konzumaci hroznů, protože pokud ledviny nemohou odstranit přebytečný draslík z krve, může to být smrtelné.

Jak vybrat hrozny?

V obchodech byste měli vybírat hrozny, jejichž bobule mají pevnou texturu, neporušenou slupku a pevně přiléhají k zelené stopce. Zelené hrozny by měly mít lehce nažloutlý odstín, červené hrozny by měly mít narůžovělý odstín a černé hrozny by měly mít fialový odstín. Protože se hrozny při pokojové teplotě poměrně rychle kazí, měly by být vždy uchovávány v chladu. Pro lepší uchování trs volně zabalte do papírové utěrky – bobule tak vydrží déle čerstvé v lednici.

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy cukrové řepy existují?
© Úřad Rospotrebnadzor pro region Kirov.
Kirov, sv. Krasnoarmeyskaya, 45, tel.: (8332) 40-67-10 (40 hodin), fax: 68-68-XNUMX.
E-mail: rpn@43.rospotrebnadzor.ru