Špenát je zelená bylina, která dozrává za pouhý měsíc. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení je špenát ve skutečnosti listová zelenina a ne listová zelenina.

Za rodiště špenátu je považována Persie, kde byl poprvé speciálně vyšlechtěn. Rostlina přišla do Evropy ve středověku a v Rusku začali aktivně konzumovat špenát nedávno – před dvěma sty lety. Ve volné přírodě se rostlina vyskytuje na Kavkaze, v Afghánistánu a Turkmenistánu. V arabských zemích je špenát stejně důležitou plodinou jako u nás zelí, jí se velmi často a v jakékoli podobě.

Těstoviny (suché) 150 g
Špenát 200 g
Krém na pití 120 ml
tvrdý sýr) 50 g
Cibule poloviční žárovky
Houby (jako jsou žampiony nebo hlíva ústřičná) 150 g
Černý pepřový prášek chuť
Sůl chuť
Máslo 1 Art. lžíce

Cibuli a houby omyjeme a nakrájíme na půlkolečka a plátky. Na pánvi rozehřejeme máslo a orestujeme na něm cibuli a houby do měkka. Přidáme špenát nakrájený na nudličky, promícháme a pár minut podusíme.

Poté zalijeme smetanou, osolíme, opepříme, přidáme nastrouhaný sýr a důkladně promícháme. Pánev přikryjeme pokličkou a na mírném ohni dusíme, dokud se sýr nerozpustí.

Mezitím uvařte špagety ve vodě podle návodu na obalu. Slijte vodu a před podáváním promíchejte špagety se špenátovou omáčkou nebo je nasypte navrch.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Špenátová omáčka na pesto

Tradičně se omáčka vyrábí ze zelené bazalky, ale neméně chutné a originální pesto lze vyrobit i ze špenátu. V případě potřeby můžete přidat své oblíbené koření. Jedí pesto s čímkoli – na chlebu, se zeleninou, přidané do těstovin a dalších jídel. Omáčka bude uložena v uzavřené skleněné nádobě v chladničce po dobu až dvou týdnů.

Špenát 200 g
Bazalka 50 g
česnek 1 hřebíčku
Citronová šťáva 1 tsp
Parmazán 20 g
Olivový olej 40 ml
Sůl chuť
Černý pepřový prášek chuť

Zeleninu omyjte a osušte od vody. Rozdrťte v hmoždíři nebo mixéru spolu s česnekem a sýrem. Poté za stálého míchání po částech přiléváme olivový olej. Na závěr osolíme, opepříme, zalijeme citronovou šťávou.

Jak vybírat a skladovat špenát

Špenát se prodává čerstvý a nakrájený zmrazený. Při výběru čerstvé zeleně věnujte pozornost pružnosti listů a nepřítomnosti skvrn a žlutosti. Špenát, prodávaný s kořeny nebo v květináčích, má mnohem delší trvanlivost než jen listy.

ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí kovaná veranda?

Špenát by měl být uchováván v chladničce. Rychle ztrácí své prospěšné vlastnosti, ale lze je déle uchovat zmrazením listů nebo zakoupením již zmrazeného produktu. Chlad nemá vliv na chuť, ale ztratí se textura a hustota rostliny. Mražený špenát lze použít do kastrolů a omáček a čerstvý špenát lze použít do salátů a sendvičů.

Je to vzácné dítě, které neodmítá čerstvou zeleninu. Zatímco listový salát může stále nakrmit náročného jedlíka, se špenátem, celerem a cibulí je to složitější. Řekneme vám, zda by měly být děti nuceny jíst zeleninu a která z nich je nejzdravější.

Výhody zeleně pro děti

Čerstvá zelenina obsahuje mnoho vitamínů a mikroelementů, které rostoucí tělo potřebuje. Doplňují rovnováhu a posilují imunitní systém. Kopr napomáhá trávení, petržel obsahuje mohutnou dávku vitamínu C, špenát má hodně vápníku pro kosti a zuby.

Vláknina zaujímá významný podíl ve složení zeleně. Jemně čistí střeva a odstraňuje nestrávené zbytky potravy a s nimi i škodlivé bakterie.

Zdravé esenciální oleje zvyšují chuť k jídlu a pomáhají vstřebávat a trávit další potraviny. Proto se dětem doporučuje používat čerstvou zeleninu jako přílohu k masovým a komplexním sacharidovým pokrmům – cereáliím a těstovinám.

Děti do jednoho roku

Některým dětem je jejich první zelený produkt představen v dětství. Jedná se o fenyklovou nebo koprovou vodu, které pomáhají při kolikách.

Zelení v čisté formě se zavádějí s prvními doplňkovými potravinami – obvykle 6-8 měsíců od narození. V tomto období můžete dítěti podávat jednoduchá jídla s jemnou chutí: kopr, petržel, hlávkový salát, šťovík nebo špenát.

Musíte začít s malými dávkami. Pamatujte, že listy a stonky kopru a petržele, pastinák, fenykl a pór jsou na seznamu rostlinných alergenů. Sledujte náladu dítěte a reakci těla. Pokud se neobjeví vyrážka či jiné projevy alergií, zažívacích potíží či průjmu, můžete v seznamování pokračovat dále.

Norma pro krmení zdravého dítěte do jednoho roku je 5 g zelené denně.

Dítě v tak útlém věku ještě není schopno rozkousat celý list salátu nebo snítku kopru. Aby se miminko nedusilo, nasekejte zeleninu důkladně v mixéru a přidejte ji do dušené zeleniny, pyré nebo polévky.

Pokud má vaše dítě zdravotní problémy nebo má předepsanou speciální dietu, určitě se poraďte se svým dětským lékařem.

ČTĚTE VÍCE
Jaká půda je pro fikus nejlepší?

Od jednoho do tří let

To je čas na plnohodnotné experimenty. Dítěti můžete nabídnout celer – tyčinky jsou skvělé na hnětení dásní při růstu zoubků, bazalku, zelenou cibulku, mátu, rukolu a rozmarýn.

Normou pro osobu od jednoho do tří let je 50 g kořeněné zeleniny denně nebo až 100 g hlávkového salátu.

Většina zelených má specifickou chuť – kořeněnou, hořkou nebo kyselou a výraznou vůni. Čím dříve jej začnete zavádět do jídelníčku svého dítěte, tím snáze a rychleji si vytvoří správný stravovací návyk. Malí školáci a teenageři jsou k novým produktům často nedůvěřiví.

Dejte svému dítěti pouze zeleninu, kterou jíte sami. Je lepší se zdržet exotických věcí – malý organismus takové experimenty nepotřebuje.

Po třech je možné všechno

V tomto věku si již většina dětí vytvořila stabilní stravovací návyky. Dítě jí od společného stolu s dospělými. Nové produkty by ale přesto měly být zaváděny postupně. Pokud se vaše ratolest například nesetkala s koriandrem, který má dosti specifickou chuť a ne každému chutná, nabídněte nejprve pár lístků k vyzkoušení.

Norma zeleniny pro děti od tří let, stejně jako pro dospělé, je až 100 g kořeněné a až 200 g listové zeleniny denně.

Nejjednodušší způsob, jak v tomto období zavést zelené potraviny do svého jídelníčku, je přidat je do ovocných smoothies nebo pyré. V misce nasekané v mixéru nebudou zelení patrná, ale zachovají si své výhody a chuť.

Starším lidem můžete nabídnout zeleninové saláty a listové přílohy k masu a rybám. Školáci a teenageři neodmítnou vydatný koláč s čerstvými bylinkami.

Zeleninu přidávejte do oblíbených jídel svého dítěte pouze s jeho souhlasem. Pokud kulinářské experimentování s recepty nezabírá, nenuťte ho. Příliš vytrvalé přesvědčování k jídlu zdravého produktu může mít za následek ještě větší odmítnutí ze strany ženy, která ho nechce.

Jak vybrat a připravit zelení pro děti

Je lepší krmit malé děti zelení z vlastní zahrady nebo je kupovat od důvěryhodných prodejců. Budete tak mít jistotu, že se vám do jídla nedostanou dusičnany a chemikálie.

Riziko, že narazíte na nekvalitní výrobek, se zvyšuje na začátku jara, kdy obchody už saláty prodávají, ale není jisté, že nebyly ošetřeny chemií.

ČTĚTE VÍCE
Co bezinky léčí?

Nemáte vlastní zahradu? Nezáleží na tom, zeleninu můžete pěstovat na parapetu obyčejného bytu. V tomto návodu vám řekneme, jak to udělat.

Zelení jsou nejužitečnější pro výživu v prvních dvou dnech po řezání. Pak jeho vlastnosti postupně mizí. V sezóně je proto lepší kupovat malé porce – na jedno až dvě jídla a zásoby si častěji osvěžovat.

Nedovolte dětem jíst zeleninu z keře – i domácí produkty by měly být před konzumací důkladně omyty. Je lepší ho zalít vroucí vodou, abyste zabili škodlivé bakterie, neviditelné nečistoty a larvy hmyzu. Jemný žaludek dítěte může na špatně umytý výrobek reagovat průjmem a otravou.

Co se dá dělat?

Zmrazte si letní zeleninu z vlastní zahrady. Jde o nejšetrnější způsob, jak zachovat jeho přednosti pro dětský stůl až do jara. V tomto materiálu vám řekneme, jak to udělat správně.

A pokud nemáte vlastní zahradu, můžete si objednat čerstvé bylinky z Perekrestoku: na webu nebo v aplikaci. Vložte suroviny do košíku a do hodiny vám kurýr doručí vše potřebné.