okurka – jedna z nejoblíbenějších druhů zeleniny na světě. K jídlu se pěstuje již více než 6 tisíc let. Dnes se zástupce rodu Pumpkin pěstuje téměř na všech kontinentech. Na území moderního Ruska se okurka dostala kolem XNUMX. století. Dobře zakořenila v klimatu středního pásma a jižních oblastí. Lehká a chuťově příjemná zelenina získávala kulinářské pocty, kdekoli se objevila.

Existuje názor, že čerstvá okurka nemůže být příliš zdravá, protože se skládá téměř výhradně z vody. Ve skutečnosti obsahuje jeden 100 gramový plod

Okurky obsahují draslík, fosfor, chlór, vápník a hořčík v poměrně velkém množství. Existují další makro- a mikroelementy, vitamíny, sacharidy. Zbývajících 97-98 % tvoří voda.

S tím je spojena většina prospěšných vlastností zeleniny, ale ne všechny.

Užitečné vlastnosti okurky pro lidské tělo.

  • Ovoce je výborný hydratační prostředek. Hojnost vody ve složení je podpořena vlastnostmi draslíku pozitivně ovlivnit zásobování orgánů a tkání tekutinou.
  • Okurka má mírný a trvalý diuretický účinek, který pomáhá zbavit se otoků a přebytečného tuku v tělesných tkáních.
  • Zelenina je přírodní absorbent. Aktivně odstraňuje jedy a jiné škodlivé látky při intoxikaci.
  • S minimem kalorií dokáže okurka protáhnout břišní stěny a způsobit pocit plnosti, což se při dietách velmi hodí.
  • Soli v okurce vyrovnávají acidobazickou rovnováhu a metabolický proces, neutralizují a odstraňují přebytečné kyselé sloučeniny z těla. Proto je zelenina výborným prostředkem proti ledvinovým kamenům.
  • Plody obsahují velké množství vlákniny. Podle tohoto ukazatele jsou okurky lídry mezi zeleninou. Proto mají příznivý vliv na činnost srdce a oběhového systému.
  • Zelenina rozkládá sacharózu.
  • Jemná dietní vláknina z okurky čistí střeva, příznivě ovlivňuje jeho pohyblivost a peristaltiku.
  • Okurka je bohatá na vitamín C. Ten pomáhá posilovat imunitní systém.

„Škodlivé“ vlastnosti okurek

  • Vodnatý základ okurky je zároveň s užitkovostí velmi zranitelný. Může hromadit škodlivé látky. Brzy nebo mimo sezónu okurky pravděpodobně používají umělé stimulanty nebo pesticidy a mohou být škodlivé pro lidské tělo. Lékaři kategoricky nedoporučují kupovat takovou zeleninu.

Rizika: otravy, poruchy trávicího traktu, jater a ledvin. Dusičnany se nemusí cítit okamžitě, ale zůstanou ve vašem těle poměrně dlouho a čekají na doplnění do kritického množství.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je kořenový systém feijoa?

Obecně platí, že okurky s mírou jsou nízkokalorickým a chutným produktem prospěšným pro střeva, který lze právem zařadit do každého systému zdravé výživy.

Léto je čas na čerstvou zeleninu. Na postelích našich krajanů najdete úplně jinou zeleninu: cibuli, mrkev, česnek, lilek, bylinky, rajčata a samozřejmě okurky. Vodnaté, nasládlé ovoce je perfektní jak jako samostatná svačina, tak jako hlavní složka v mnoha receptech na letní saláty.

Střih: Romanova Yu. M.

Léto je obdobím čerstvé zeleniny. Na postelích našich krajanů najdete úplně jinou zeleninu: cibuli, mrkev, česnek, lilek, bylinky, rajčata a samozřejmě okurky. Vodnaté, nasládlé ovoce je perfektní jak jako samostatná svačina, tak jako hlavní složka v mnoha receptech na letní saláty.

Výhody čerstvých okurek spočívají nejen v jejich nízkém obsahu kalorií, nízkém glykemickém indexu a schopnosti současně uspokojit nejen hlad, ale i žízeň, ale také v příznivém účinku na téměř všechny tělesné systémy.

Výhody čerstvé okurky pro lidské tělo

O důležitosti dodržování pitného režimu dnes ví každý. Ale kapalina může vstoupit do těla nejen ve formě čisté vody. Okurka je tedy téměř z 90 % voda, což znamená, že po snězení pár zelených plodů vás na chvíli zbaví žízně.

Dalším příjemným bonusem konzumace okurek je zdraví ledvin a trávicího traktu. Předpokládá se, že zelenina snižuje koncentraci kyseliny močové, odstraňuje přebytečný cholesterol, účinně čistí střeva od toxinů a má pozitivní vliv na játra.

Mírný diuretický účinek okurky zmírňuje stagnaci tekutin v těle a pomáhá předcházet otokům.

Má čerstvé okurky nějaké výhody?

Pravidelná konzumace čerstvých okurek díky přítomnosti jódu zabraňuje vzniku onemocnění štítné žlázy. To je velmi důležitá vlastnost, protože je to štítná žláza, která je zodpovědná za všechny metabolické procesy probíhající v těle.

Zelená zelenina díky křemíku, který obsahuje, udržuje klouby zdravé a posiluje pojivovou tkáň. Může také zmírnit nepříjemné pocity při pálení žáhy a pomoci pokožce poškozené sluncem (samozřejmě při místním použití).

Nelze nezmínit minerální složení okurky:

  • vitamín C, který se nachází ve slupce, posiluje imunitní systém a chrání tělo před různými infekcemi;
  • vitamíny skupiny B podporují zdraví nervového systému, bojují proti stresu a nespavosti;
  • retinol (vitamín A) je nezbytný pro ty, kteří mají problémy se suchostí, matností a letargií pokožky, ranými vráskami, lupy;
  • vitamin E, stejně jako retinol, je účinný v otázkách vnitřní výživy epidermis a zabraňuje projevům vnějších známek stárnutí;
  • draslík přispívá k normalizaci kardiovaskulárního systému;
  • železo ovlivňuje procesy hematopoézy a zajišťuje dodávku kyslíku do všech orgánů a tkání lidského těla;
  • fluor odstraňuje těžké kovy, zabraňuje vzniku kazu a posiluje zubní sklovinu.
ČTĚTE VÍCE
Kam zasadit rajčata na zahradě?

Čerstvé okurky – výhody pro hubnutí

Extrémně nízký obsah kalorií a všestrannost vaření dělají z okurek vynikající produkt pro pravidelnou konzumaci hubnoucích lidí.

Zelená zelenina je téměř celá voda, takže přibírání na váze, i když neustále jíte pouze okurky, se pravděpodobně nepodaří.

Nasládlé ovoce je vhodné do salátů, polévek, jako součást lehkého občerstvení i jako samostatná svačina. Vláknina obsažená v okurce napomáhá normální činnosti nejen střev, ale i gastrointestinálního traktu jako celku.

Výhody čerstvých okurek pro těhotné ženy

Prevence skoků v krevním tlaku, prevence zácpy, schopnost nestarat se o vzhled nadváhy – to není úplný seznam výhod, pro které nastávající matky oceňují zelenou zeleninu.

Okurky jsou schopny odstranit otoky pod očima, které pravidelně ruší těhotné ženy. Blahodárně působí také na stav vlasů a nehtů, které se během porodu často vysušují a lámou.

Ovoce byste však neměli zneužívat: může to vést k vyrážkám (projevy alergické reakce), říhání a hromadění plynů ve střevech.

Čerstvá okurková šťáva: výhody a škody

S pomocí okurky si můžete dokonce osvěžit dech: šťáva ze zeleniny má pozitivní vliv na dásně, ničí bakterie, které způsobují nepříjemný zápach.

Okurková šťáva podporuje zdraví slinivky tím, že reguluje produkci inzulínu. Odstraňuje také „špatný“ cholesterol z těla a normalizuje krevní tlak.

Další zajímavou vlastností okurky je snížení intenzity kocoviny. Předpokládá se, že když si před spaním dáte pár ovoce, uleví vám od ranních nevolností vitamín B, cukry a elektrolyty, na které je zelenina bohatá.

Výhody čerstvých okurek pro tělo

Kromě toho stojí za zmínku, že čerstvé okurky obsahují 3 druhy lignanů – rostlinných fenolických sloučenin, které zabraňují vzniku a rozvoji rakovinných buněk. Tento účinek je spojen se schopností lignanů regulovat hladinu hormonů, která se vždy zvyšuje s výskytem nádorů.

Největší aktivita fenolických sloučenin je pozorována ve vztahu k rakovině postihující orgány ženského a mužského reprodukčního systému: dělohu, vaječníky, prostatu.

V souladu s tím je pravidelné používání čerstvých okurek ukázáno lidem trpícím zcela odlišnými onemocněními:

  • srdeční problémy
  • onemocnění gastrointestinálního traktu;
  • suchá kůže;
  • obezita;
  • onemocnění ledvin, jater a močového měchýře;
  • pankreatitida atd.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí převodovka Ch 100?

Všestrannost a snadná příprava dělá z okurek nepostradatelnou přísadu pro každou hostinu.