Meloun je bobule, ale to není přesné. Faktem je, že ji nelze klasifikovat jako obecně známou rostlinu: neroste na stromě jako ovoce a ne na keřích jako bobule. Vzhledem k tomu, že vodní melouny patří do rodu Cucurbitaceae, jejich plody se nazývají dýně. Z botanického hlediska je díky přítomnosti semen, sladké dužiny a slupky nejpodobnější bobuli.

Tykvová kultura vypadá efektně, klasické odrůdy si jen těžko spletete s jiným ovocem. Meloun je snadno rozpoznatelný podle velké velikosti a zelené kůry se světlými pruhy. Roste a dozrává na zemi. Pole oseté vodními melouny se nazývá meloun. U ovoce je povinná přítomnost ocasu, kterým je připevněn k jeho větvi. A dobrý meloun bude mít určitě „líci“ – světlý bod na slupce, který se tvoří v místě, kde meloun přiléhal k zemi. Tato oblast byla skryta před sluncem, které je nezbytné pro lepší vyzrání plodů. V závislosti na velikosti samotného melounu se může “líčka” lišit také velikostí.

Ke zrání potřebuje meloun hodně slunce, proto se nejčastěji pěstuje v zemích s teplým klimatem: Čína, Turecko, Írán, Egypt, Uzbekistán a samozřejmě na jihu Ruska. Velké astrachánské melouny jsou známé svým cukrovým jádrem.

Meloun lze samozřejmě jíst syrový, oloupaný a zbavený pecek. Lidé ale vymysleli spoustu receptů, jak toto sladké ovoce využít, od medu až po kyselé okurky.

Výhody vodních melounů

Meloun je užitečný především pro velké množství vody ve složení a množství cukrů. Díky tomu dobře hasí žízeň a mírní hlad. Meloun je dobrým společníkem na svačinu mezi hlavními jídly. Kromě toho obsahuje mnoho užitečných stopových prvků, jako jsou vitamíny C, A, B1, B5, B6.

„Meloun je bohatý na vitamíny a mikroelementy, obsahuje velké množství sacharidů a vody. Obsah bílkovin, tuků a vlákniny v melounu je relativně nízký. Obsah kalorií je asi 30 kcal na 100 g produktu.

Meloun obsahuje sacharózu, fruktózu a glukózu. Samy o sobě jako přírodní cukry v rozumném množství neškodí, ale při nadměrné konzumaci přispívají ke zvýšení příjmu kalorií a přibírání na váze. Pro pacienty s narušeným metabolismem sacharidů je nežádoucí je konzumovat z důvodu rychlého zvýšení hladiny glukózy v krvi. Vzhledem k vysokému obsahu sacharidů se nejedná o nízkokalorický produkt a nelze jej doporučit jako základ diety pro hubnutí.

WHO doporučuje ke každodenní konzumaci alespoň pět porcí zeleniny a ovoce denně, z nichž je optimální, aby maximálně dvě porce byly ovoce (včetně melounu),“ říká Daria Mikhailova, endokrinoložka z GMS Clinic.

Užitečné vlastnosti melounu:

  • Pomáhá udržovat vodní rovnováhu.
  • Většina melounu je voda. Ve skutečnosti je z 92 % tekutý. I když se nemůžete donutit vypít 2 litry vody denně, sladký meloun vám s tím snadno pomůže. Hydratace organismu je nesmírně důležitá, závisí na ní správné fungování orgánů, dodávání vitamínů a mikroprvků do buněk, regulace tělesné teploty a mnoho dalších procesů.
  • Údajně má protirakovinné vlastnosti.
  • Vědci se domnívají, že lykopen, který se nachází v melounu, může snížit riziko některých typů rakoviny, jako je rakovina prostaty a kolorektální karcinom. Lykopen je antioxidant zodpovědný za červenou barvu dužiny vodního melounu. Najdeme ho také v rajčatech, grapefruitech a šípcích.
  • Ale to není vše. Meloun, stejně jako ostatní melouny, obsahuje i cucurbitacin E. Jde o látku, která má paradoxně nahořklou chuť, ale dokáže potlačit i růst nádorů. Posiluje srdce a cévy. Některé živiny obsažené v melounu podporují zdraví srdce. Lykopen snižuje cholesterol a krevní tlak. A aminokyselina citrulin zvyšuje hladinu oxidu dusnatého, který rozšiřuje cévy.
  • Bojuje proti zánětu. Vědci provedli studii, ve které krmili krysy nezdravým jídlem. V tomto případě jedna skupina dostala prášek z melounu jako doplněk, zatímco druhá ne. Výsledkem bylo, že potkani z první skupiny měli nižší markery odpovědné za zánětlivé procesy v těle. Zdá se, že kombinace vitamínu C a lykopenu ve vodním melounu pomáhá bojovat proti zánětu.
  • Chrání vaše oči. Věkem podmíněná makulární degenerace oka ztěžuje život, protože způsobuje problémy se zrakem a nakonec může vést ke slepotě. Některé studie ukázaly, že lykopen obsažený v melounu pomáhá bojovat proti procesům, které způsobují AMD.
  • Snižuje bolesti svalů po sportu. Každý zná bolest svalů den po intenzivním tréninku. Studie na sportovcích zjistila, že citrulin, látka obsažená ve vodním melounu, pomohla zmírnit bolest svalů a zklidnit srdeční frekvenci na 24 hodin. V takovém případě si pokusné osoby vzaly 0,5 litru šťávy z melounu.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí tinktura Leuzea?

Zajímavé zprávy z celého světa, fotografická fakta a vtipná videa vám pomohou konečně se probudit, nabrat energii a připravit se na nový den. A o politice ani slovo!

Meloun vs meloun: co je zdravější a co je výnosnější

Na první pohled nemá smysl srovnávat meloun a meloun, protože oba plody jsou chutné, šťavnaté a zdravé. A každý má svou skupinu fanoušků. Ale zariskovali jsme a našli jsme objektivní rozdíly. Redakční oblíbenec Tea byl nakonec meloun, a tady je důvod.

Výhody melounu a melounu: podobnosti a rozdíly

Meloun i vodní meloun patří k melounovým plodinám a jejich složení vitamínů a minerálů je přibližně stejné: betakaroten, vitamíny A, C, K, PP a skupina B, křemík, draslík, sodík, hořčík, chrom a měď .

Pokud se však podíváte z kvantitativního hlediska, meloun s jistotou vyjde dopředu. Obsahuje trojnásobnou denní dávku křemíku a čtvrtinu denní dávky vitamínu C. Oba mikroprvky se podílejí na tvorbě kolagenu, čímž zlepšují elasticitu tkání a stav pokožky a vlasů.

Meloun se od melounu liší přítomností karotenoidu lykopenu. Právě díky němu má dužina jasně červenou barvu. Lykopen působí antioxidačně, zlepšuje mikrocirkulaci v očních cévách a snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu.

Chemické složení melounu a melounu v porovnání (na 100 g výrobku)

Stopový prvek vodní meloun meloun Denní potřeba
vitamín a 17 μg 67 μg 900 μg
vitamín V1 (thiamin) 0,04 mg 0,04 mg 1,5 mg
vitamín B2 (riboflavin) 0,06 mg 0,04 mg 1,8 mg
vitamín B5 (kyselina pantotenová) 0,22 mg 0,23 mg 5 mg
vitamín B6 (pyridoxin) 0,09 mg 0,06 mg 2 mg
vitamín B9 (kyselina listová) 8 μg 6 μg 400 μg
vitamín C 7 mg 20 mg 90 mg
vitamín K. 0,1 μg 2,9 μg 120 μg
vitamín PP 0,3 mg 0,5 mg 20 mg
křemík 20 mg 82 mg 30 mg
kobalt 2 μg 2 μg 10 μg
měď 42 μg 47 μg 1000 μg
draslíku 110 mg 118 mg 2500 mg
sodíku 16 mg 32 mg 1300 mg
hořčíku 12 mg 13 mg 400 mg

Co vybrat pro ty, kteří si hlídají postavu

Oba plody se skládají z 90 % vody a v malém množství se bez problémů vejdou do vašeho denního příjmu kalorií. A díky své přirozené sladkosti budou dobré jako samostatný dezert. Kdo si však hlídá množství sacharidů ve stravě, musí pamatovat na to, že jak meloun, tak především meloun obsahují velké množství cukrů a mají vysoký glykemický index.

ČTĚTE VÍCE
Jak zakrýt stěny v chodbě?

Meloun má o něco více tuku a vlákniny, díky čemuž je výživnější svačinkou. Meloun dokonale uhasí žízeň v letních vedrech. A vede k rychlejšímu otoku, pokud se jím přejídáte.

Také přejídání obou plodů může vést k dehydrataci, ale z různých důvodů: vodní meloun má výraznější močopudný účinek a meloun může díky vláknině nadměrně stimulovat gastrointestinální trakt.

Nutriční hodnota melounu a melounu (na 100 g výrobku)

vodní meloun meloun
Proteiny 0,7 g 0,6 g
Tuky 0,1 g 0,3 g
Sacharidy 5,8 g 7,4 g
Vlákno 0,4 g 0,9 g
Voda 93 g 90 g
Kalorická hodnota 27 kcal 35 kcal
Glykemický index 72 jednotky 65 jednotek

Jak as čím můžete jíst meloun a meloun

Tam, kde meloun definitivně překonává meloun, je snadné použití: všechna jeho semínka můžete odstranit lžící najednou a klidně si vychutnat šťavnatou dužinu. V případě melounu budete muset z každého kousku odstranit semínka. Také krájení je obtížnější: pokud si můžete vybrat velmi malý meloun, například „kolektivní farmář“, pak je meloun vždy velký a vyžaduje stejně velký nůž a skladovací nádobu.

Jako doplněk k dalším pokrmům je meloun opět o krok napřed. Meloun je dobrý pro přípravu koktejlů a smoothies, ale při smíchání s pevnými potravinami, například v salátech, produkuje hodně vody, což narušuje strukturu pokrmu. Meloun je masitější a lépe drží tvar. Hodí se k sýru, krevetám, slanině, bazalce, rukole a dalším bylinkám.

Co je výhodnější koupit – meloun nebo meloun?

Kilogram melounu obvykle stojí méně než kilogram melounu, ale existuje nuance. Dokonce i obchod s ovocem nejblíže vašemu domovu vždy prodává několik druhů melounů, takže je snadné vybrat ovoce jakékoli velikosti. Malé melouny není tak snadné najít a pro dvoučlennou rodinu může být sníst sedmi až osmikilogramové ovoce nesplnitelný úkol. Jednoduše řečeno, u melounu je o něco pravděpodobnější, že skončí v koši než u melounu.

Proč je meloun bezpečnější než meloun

Právě kvůli své skromnější velikosti lze meloun nazvat podmíněně bezpečnější pro spotřebu než meloun. Ve skutečnosti se bakterie mohou rychle množit na všech melounech a obsah dusičnanů v jejich dužině je obvykle vyšší než u jiných plodin. A pokud se tomu druhému lze vyhnout nákupem ovoce v sezóně a na důvěryhodných místech, pak nejjednodušší způsob, jak zabránit otravě zkaženým ovocem, je sníst je najednou. Velká rodina se snadno vyrovná s jakýmkoli vodním melounem, ale pro samotné chutné občerstvení je lepší zvolit malý meloun.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho žije kudlanka duch?

Těchto 7 potravin posílí vaše játra

Továrna na detoxikaci vašeho těla dělá každý den spoustu práce, ale my ji neustále zatěžujeme alkoholem a nikotinem, cukrem a drogami. Játra toho musí hodně vydržet, protože čistí naše tělo od toxinů.

„Kromě detoxikace jsou játra nezbytná i pro další metabolické funkce, jako je tvorba žluči, která je nezbytná pro štěpení tuků a bílkovin a také pro vstřebávání živin,“ řekla specialistům medikfora hepatoložka Alla Yuzhnova. .

1. Dobré pro zdraví jater: Grapefruit

Grapefruit bohatý na antioxidanty pomáhá čistit játra, podporuje regeneraci jater a zlepšuje funkci jater.

2. Česnek pomáhá detoxikovat játra

Allicin, selen a sloučeniny síry patří k aktivním složkám, které z česneku dělají játrového přítele. “Česnek aktivuje jaterní enzymy a podporuje detoxikační proces.”

3. Zelený čaj eliminuje jaterní tuk

Játra jsou úzce spjata s metabolismem tuků a sama mohou příliš ztloustnout. Zelený čaj se svými antioxidanty pomáhá bojovat, rozpouštět a odstraňovat tyto tukové usazeniny.

4. Čočka pomáhá odbourávat čpavek

Čočka zlepšuje zdraví jater díky účinné látce argininu, která mimo jiné pomáhá eliminovat toxin čpavek a tím chrání mozkové funkce a kondici.

5. Zelí neutralizuje toxiny

Brokolice, růžičková kapusta, červené zelí a všichni ostatní zástupci čeledi brukvovitých mají intenzivní čistící účinek a dokážou neutralizovat toxiny.

6. Rajčata čistí játra

“Díky vysokému obsahu vody a tripeptidu glutathionu mají rajčata detoxikační účinek a tím podporují funkci jater.”

7. Citronová šťáva zvyšuje produkci žluči a funkci střev

Citrony obsahují hodně vitamínu C a pití horké citronové šťávy hned po ránu zvyšuje funkci žluči a činnost střev.

Proč se vejce natvrdo točí rychleji než syrové?

Každý ví, že je velmi snadné rozeznat vejce natvrdo od syrového. Chcete-li to provést, stačí jej točit na hladkém povrchu. Vařené vajíčko se rychle roztočí daným směrem a bude se točit poměrně dlouho. Ale pokud je syrový, zastaví se téměř okamžitě. Jaké je tajemství?

To se děje proto, že vejce natvrdo se otáčí jako jeden celek, zatímco syrové vejce má tekutý obsah volně vázaný na skořápku. Proto, když začne rotace, tekutý obsah vlivem setrvačnosti klidu zaostává za rotací pláště a zpomaluje pohyb.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit Salvia officinalis?

Cuketový dort

  • Cuketa – 1 kg
  • Kuřecí vejce – 4 kusy
  • Pšeničná mouka – 100 g
  • Rostlinný olej podle chuti
  • Zakysaná smetana – 200 g
  • Smetanový sýr – 200 g
  • Česnek – zub 2
  • Kopr – 20 g
  • Zelená cibule – 20 g
  • Sůl, pepř – podle chuti

Cuketu omyjeme a nastrouháme na hrubém struhadle. Pokud cuketa není mladá, měla by být očištěna od kůže a semen. Nastrouhanou cuketu osolíme, zamícháme a necháme 10 minut pustit šťávu. Z cukety vymačkejte šťávu co nejdůkladněji, jinak bude těsto příliš tekuté. K cuketě přidáme vejce, mouku, sůl a pepř. Dobře promíchejte.

Zahřejte malou pánev a namažte ji rostlinným olejem. Část těsta dejte do formy a rozdělte ho rovnoměrně po dně. Smažte 1-2 minuty. Cuketovou placku otočte a smažte z druhé strany asi 1 minutu. Tímto způsobem smažte všechno těsto. Nakrájejte kopr a zelenou cibulku. Smíchejte zakysanou smetanu, sýr a česnek, rozdrcený lisem. Sestavte dort, každou palačinku potřete omáčkou ze zakysané smetany a posypte bylinkami. Dort můžete sníst hned nebo ho nechat asi hodinu uležet v lednici.

Zdroje: woman.ru, eda.ru, TG kanál „Obvious Things“,

Ruské ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření škodí vašemu zdraví.

Nadměrná konzumace alkoholu škodí vašemu zdraví.

Lékařské informace jsou poskytovány pro referenční účely. Zeptejte se specialistů na kontraindikace a vedlejší účinky, neprovádějte samoléčbu.

Věková kategorie materiálů: 18+

  • Louise Smoljanské
  • Amurskaja pravda
    od 16.08.2023