Dýně je melounová rostlina, nejen chutné a všestranné ovoce, ze kterého se dá připravit cokoliv, ale také výborný prostředek k léčbě a prevenci různých nemocí. Dýňová dužina a semena obsahují účinné živiny: vitamíny B, A, C, E, vlákninu, draslík, železo, vápník, hořčík, fosfor, měď, mangan, sodík a zinek.

  1. Dýňová semínka jsou protizánětlivá látka, díky čemuž jsou velmi užitečná při artritidě a zánětech kloubů. Pravidelná konzumace dýně nebo dýňových semínek navíc může pomoci snížit riziko artritidy;
  2. Přidání dýňové šťávy nebo prášku z dýňových semínek do diabetické stravy snižuje hladinu cukru v krvi u lidí s diabetem 2. typu;
  3. Dýně, dobrý zdroj antioxidantů, hořčíku, zinku a mastných kyselin, pomáhá udržovat zdraví srdce u starších dospělých;
  4. Dýně je bohatým zdrojem vlákniny, draslíku a vitamínu C. Všechny tyto živiny jsou prospěšné pro zdravé cévy;
  5. Celá dýňová semínka obsahují 5,2 gramů vlákniny na porci. Díky vysokému množství vlákniny pomáhají chránit trávicí systém před toxiny a podporují zdravé trávení;
  6. Strava bohatá na dýně může pomoci snížit riziko rakoviny žaludku, prsu, plic, prostaty a tlustého střeva;
  7. Dýně obsahuje velké množství fytosterolů, které jsou velmi prospěšné pro udržení zdravé hladiny cholesterolu v těle;
  8. Dýně je bohatá na vitamín A (beta-karoten). Beta-karoten je nejužitečnějším vitamínem pro zlepšení zraku. A protože dýně obsahuje také významné množství vitamínů C a E, může pomoci udržet oční tkáň zdravou a chránit ji před poškozením způsobeným sluněním;
  9. Přítomnost velkého množství antioxidantů a fytochemikálií v dýni posiluje imunitní systém těla, zvyšuje produktivitu bílých krvinek a zvyšuje odolnost staršího člověka vůči různým infekcím;
  10. Dýňová šťáva působí jako diuretikum a vyplavuje z těla všechny škodlivé toxiny.

Navíc je dýně bohatá na L-tryptofan, aminokyselinu, kterou si naše tělo nedokáže samo reprodukovat. Tato aminokyselina aktivuje pocity štěstí a snižuje příznaky deprese.

Jak je dýňová šťáva dobrá pro staršího člověka?

Jednou z nejspecifičtějších vlastností dýňové šťávy je její možný uklidňující účinek. Mohou za to některé účinné látky, jmenovitě hořčík a tryptofan, které v těle uvolňují neurotransmitery navozující spánek. Dýňový džus lze použít jako pomůcku při léčbě nespavosti a poruch spánku ve stáří: jedna sklenka před spaním dokáže zázraky.

Pro své protizánětlivé vlastnosti a přítomnost antioxidantů pomůže pití dýňové šťávy staršímu člověku kromě léčby nespavosti také k urychlení doby rekonvalescence po nemoci, rehabilitaci po úrazech a operacích.

U revmatoidní artritidy zkuste každé ráno vypít sklenici dýňového džusu. Pomůže snížit zánět, otok a bolest spojenou s tímto stavem.

Pokud chcete zlepšit zdraví ledvin nebo jater, můžete to udělat pomocí dýňové šťávy! Působí močopudně, stimuluje činnost jater a čistí tělo od nebezpečných toxinů.

ČTĚTE VÍCE
Co můžete stříkat pomocí Quadris?

Jak může být dýně nebezpečná pro zdraví staršího člověka?

Navzdory svým výhodám může konzumace dýně také způsobit: poruchy krvácení, průjem, nevolnost, bolesti hlavy a alergické reakce.

Problémy se žaludkem. Pití dýňového džusu může někdy způsobit žaludeční nevolnost a vést k nevolnosti, průjmu, nadýmání a křečím. U starších lidí s citlivým žaludkem by zavádění dýně do každodenního jídelníčku mělo začít postupně s malým množstvím dýňové šťávy;

Alergické reakce. U alergií dýně způsobuje záněty žaludku, otoky rtů, jazyka a dásní, dále svědění, zarudnutí a dušnost. Pokud jste tento potravinový produkt ještě nikdy nezkoušeli, začněte zkoušet dýni s malými množstvími a pečlivě sledujte reakci svého těla;

Dýňová šťáva má antikoagulační vlastnosti, které jsou velmi prospěšné pro zdraví srdce. Pomáhají předcházet krevním sraženinám, ale v kombinaci s jinými antikoagulancii může dýňová šťáva zhoršit poruchy krvácení a neměla by se konzumovat před operací.

Jak vyrobit lahodnou dýňovou šťávu?

Výroba dýňové šťávy je poměrně jednoduchý proces, pokud máte výkonný odšťavňovač nebo mixér a trochu času na nakrájení a oloupání dýně. Existuje mnoho zajímavých receptů na výrobu šťávy, například zde je jeden z nich.

Ingredience na výrobu chlazené dýňové šťávy:

  • Malá dýně – 1 ks;
  • Kostky ledu – 4 ks;
  • Mletá skořice – 1 lžička;
  • Mletý muškátový oříšek – 1 lžička;
  • Mletý hřebíček – 1 lžička.

Příprava dýňové šťávy:

  • Ovoce důkladně omyjte a odstraňte slupku;
  • Dále dýni nakrájejte na čtvrtiny a vydlabejte semínka a dužinu;
  • Zbývající kousky dýně nakrájejte na menší kousky, které se vejdou do odšťavňovače nebo mixéru;
  • Vymačkejte šťávu;
  • Přidejte koření podle chuti a 4 kostky ledu.

Do své dýňové šťávy můžete přidat další koření, stejně jako meruňkový, jablečný, broskvový nebo hruškový nektary. Vanilkový extrakt a dýňová šťáva se také velmi dobře doplňují. Pro hustší konzistenci zkuste do dýňové šťávy přidat dužinu z avokáda. Jeho chuť vás příjemně překvapí!

Jak správně vařit dýni?

Dýně je všestranná. Dá se péct, vařit, smažit, vařit v páře nebo v mikrovlnné troubě. Při vaření není vhodné dýni převařovat: převaření tohoto ovoce snižuje množství živin a zhoršuje její chuť. Pokud uvaříte dýni a uvidíte, že voda zbarvila do oranžova, znamená to, že dýně ztratila část svého cenného beta-karotenu.

Dýňovou dužinu lze přidat do polévky, koláče nebo dušeného masa. Dýně lze péct spolu s cibulí a další zeleninou. Pyré rozemelte v mixéru a použijte jako základ omáček, polevy na palačinky apod. Dýňové pyré můžete také zamrazit a použít jako jednu z přísad do smoothie.

ČTĚTE VÍCE
Jak zachránit květ tchyně jazyka?

Dýňový olej lze použít jako přírodní zvýrazňovač chuti. Má bohatou, ořechovou chuť podobnou praženým dýňovým semínkům. Kupte si ho hotový a zkuste ho použít do salátů a marinád.

Dýně jsou velká rodina rostlin. Mohou být jednoleté nebo víceleté, obří nebo drobné, jedlé nebo technické, které se používají k výrobě pokrmů. Zelenina, které se v Rusku říká dýně, patří k druhu Cucurbita pepo (dýně obecná). Patří sem také cuketa a tykev. Dýně máslová je jiný druh, Cucurbita moschata.

Yulia Zhilina, endokrinoložka nejvyšší kategorie, nutriční specialistka v SM-Clinic

Shafag Sadigová, gastroenterolog, nutriční specialistka skupiny společností BestDoctor

Co potřebujete vědět o dýni

Máslová dýně je považována za nejzdravější
© Kerde Severin/Unsplash

Odrůdy jedlých dýní se do celého světa rozšířily z Ameriky, kde se pěstovaly již v pravěku [1]. V Eurasii se používaly pouze technické odrůdy, ze kterých se vyráběly lahve a baňky.

Den díkůvzdání se ve Spojených státech slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Tento svátek připomíná epizodu rané americké historie, ve které dýně hrála klíčovou roli. V listopadu 1620 přistála na pobřeží Nové Anglie první britská puritánská loď. Osadníci, jejichž potomci se stali jádrem amerického národa, by jen stěží byli schopni přežít, kdyby se s nimi domorodí Američané nepodělili o tajemství zemědělství. Po úspěšném přežití prvního roku uspořádali kolonisté svátek, na který pozvali indiány jako projev vděčnosti. Hlavním jídlem na stole byl dýňový pudink.

V Evropě a Rusku se dýně objevila v XNUMX. století. Poměrně rychle si zelenina získala oblibu a do XNUMX. století se stala jednou z nejoblíbenějších plodin na ruském jihu a na Kavkaze.

Dnes dýně rostou po celém světě. Šlechtitelé vyvinuli stovky odrůd, které se velmi liší vzhledem, chutí a obsahem živin.

Podle Yulia Zhilina si dýně uchovává nejvíce prospěšných látek při pečení. Také některé odrůdy, zejména máslová dýně, lze jíst syrové, například v salátu.

Druhy dýně

Existují tři hlavní třídy zemědělských dýní, z nichž každá je rozdělena do desítek odrůd.

Ořešák dýně

Muškátová dýně je považována za nejzdravější. Jeho dužina je šťavnatá a sladká (asi 10 % cukru). Zelenina může být buď kulatá a zelená (například odrůdy „Vitaminnaya“, „Bylinka“) nebo podobná cuketě („Miracle Yudo“). Nejčastěji ale v obchodech najdete oranžovou máslovou dýni ve tvaru láhve nebo hrušky („butternut“, „New“). Ořešák roste v teplém podnebí, takže v Rusku dozrává jen několik odrůd.

ČTĚTE VÍCE
Které rajče je nejvýživnější?

velkoplodé dýně

Nejrozsáhlejší třída dýní. Mohou být velmi sladké a obsahují až 15 % cukru. Zároveň jsou rostliny mnohem méně náladové, lze je pěstovat ve středním Rusku. Navzdory názvu ne všechny odrůdy dosahují velkých velikostí. Většina odrůd velkoplodých dýní je oranžových a kulatých („Rossiyanka“, „Sweetie“). Existují také odrůdy se zelenošedou kůží („Altair“, „Valok“).

dýně s tvrdou slupkou

Tento typ získal své jméno díky své silné a tvrdé kůži. Dužnina plodů těchto odrůd je nejméně šťavnatá a sladká, ale dobře absorbuje chutě koření, oleje a dalších přísad. Proto z něj můžete vařit zajímavá jídla. Podle Yulia Zhilina obsahují dýně s tvrdou kůrou nejvíce vlákniny. Navíc mají ta nejchutnější semena.

Nejčastěji je dýně s tvrdou kůrou žlutozelená a podlouhlá, připomínající cuketu, pouze zaoblenější („Khutoryanka“, „Gribovskaya“), ale existují i ​​kulaté oranžové odrůdy („Altaiskaya“, „Almond“). Z botanického hlediska je cuketa také dýně vařená natvrdo. Anglicky se obě zeleniny nazývají squash a butternut squash a pumpkins se nazývají pumpkin.

Jak připravit dýni: dělají se z ní polévky, moučníky, vymačkává se šťáva, peče se, smaží, dusí, přidává do salátů

Nutriční hodnota a obsah kalorií dýně

„Dýni lze bez jakýchkoliv výhrad nazvat produktem zdravé výživy,“ říká Yulia Zhilina. — Jeho příznivé vlastnosti jsou dány vysokým obsahem vlákniny, která zpomaluje vstřebávání sacharidů, antioxidantů, vitamínů, minerálů a bílkovin. Není v něm téměř žádný tuk a škrob.“

Obsah mikroprvků a vitamínů na 100 g jako % doporučené denní dávky:

Výhody dýně: 8 vlastností

Dýně je bohatá na vitamíny. Tato zelenina je jedním z rekordmanů v obsahu vitaminu A a jeho prekurzoru karotenu. Dýně obsahuje také hodně vitaminu C a jsou v ní téměř všechny vitaminy skupiny B. To vše z ní dělá produkt, který prospívá pleti, očím i kardiovaskulárnímu systému. Některé výzkumy naznačují, že dýně může být prospěšná při cukrovce.

1. Bohaté na vitamíny a antioxidanty

Indiánská dýně zachránila rané americké osadníky nejen před hladem, ale také před kurdějemi, které jsou spojeny s nedostatkem vitamínu C, a před očními chorobami, které mohou být způsobeny nedostatkem vitamínu A.

Vitamin A je nezbytný pro normální vidění a zdravou pokožku. Navíc ho potřebují těhotné a kojící ženy. Karoten, hlavní rostlinný zdroj vitamínu A, na který se jednou v těle přemění, je pojmenován po mrkvi. Dýně jich však obsahuje asi pětkrát více.

Vitamín C potřebuje mnoho systémů v našem těle. Posiluje imunitní systém, chrání pokožku před slunečním zářením, prospívá srdci a cévám a napomáhá vstřebávání železa.

ČTĚTE VÍCE
Kdy divoký rozmarýn začíná kvést?

Oba vitamíny jsou navíc silnými antioxidanty, které chrání naše tělo před předčasným stárnutím.

2. Normalizuje činnost srdce

Vláknina, draslík a vitamín C obsažené v dýni podporují kardiovaskulární zdraví.

Abyste se starali o své srdce a krevní cévy, je důležité kontrolovat hladinu sodíku. Tento minerál, který přijímáme především ve formě soli, zvyšuje krevní tlak. Velká studie z roku 2017 však ukázala, že stejně důležité je konzumovat dostatek draslíku, který naopak krevní tlak snižuje [2]. Dýně je cenově dostupné jídlo s vysokým obsahem tohoto minerálu.

3. Chrání zrak

Experiment vědců z amerického Národního očního institutu z roku 2019 zjistil, že koktejl vitaminu E, vitaminu C a karotenu, které se všechny nacházejí v dýni, podporuje zdraví očí a významně snižuje riziko makulární degenerace, onemocnění souvisejícího s věkem. může vést k vážnému zhoršení nebo ztrátě zraku [3].

Dýně obsahuje lutein a jeho izomer zeaxanthin, které také chrání oči před ultrafialovými paprsky a degenerativními onemocněními [4]. Aby se tyto látky z dýně lépe vstřebávaly, měla by se jíst společně s rostlinnými tuky, například ochucená olivovým olejem.

4. Zlepšuje stav pokožky

Prospěšné látky obsažené v dýni chrání pokožku. Beta-karoten se někdy nazývá přírodní sluneční blok – jeho molekuly absorbují ultrafialové záření a snižují poškození tkání [5]. Vitamin C se podílí na tvorbě kolagenu, látky, která činí naši pokožku pevnou, elastickou a pevnou [6].

Podle výživového poradce si dýně zachovává nejvíce živin při pečení.
© Natalia Y/Unsplash

5. Může pomoci kontrolovat cukr při cukrovce

Studie skupiny čínských lékařů z roku 2019 zjistila, že směs rostlinných extraktů – dýňových polysacharidů a extraktu z kořene pueraria – snižuje hladinu cukru v krvi u myší [7]. Studie se neúčastnila lidí, ale prokázala potenciál těchto látek snížit zátěž nemocí u lidí s diabetem 2. typu.

6. Užitečné během těhotenství

„Dýňová jídla lze bezpečně doporučit těhotným ženám,“ komentuje Yulia Zhilina. „Obsahuje značné množství kyseliny listové, která pomáhá tělu plnit mnoho funkcí. Jedná se o funkci krvetvorby, ochrany DNA, která je důležitá zejména ve fázi plánování těhotenství, a prevence krevních sraženin. Kyselina listová také zajišťuje normální nitroděložní vývoj plodu.“

7. Posiluje imunitní systém

Dýňová dužina a semena jsou bohaté na živiny, které posilují ochranné funkce těla. V první řadě je to betakaroten. Jakmile se přemění na vitamín A, pomáhá vytvářet bílé krvinky, které bojují proti různým infekcím, virům a bakteriím. Navíc tento vitamín může zlepšit protilátkovou odpověď na některé vakcíny [8]. Kyselina askorbová také stimuluje tvorbu bílých krvinek, které posilují imunitní systém a urychlují rekonvalescenci [9]. A zinek obsažený v dýňových semínkách je přírodní imunomodulátor. Při jeho nedostatku se zpomaluje tvorba leukocytů a zvyšuje se náchylnost organismu k infekcím. Mezi další prospěšné látky s imunitním účinkem, na které je dýně bohatá, patří vitamín E, železo a kyselina listová.

ČTĚTE VÍCE
Jak zasadit zimní cibuli na zimu?

8. Pomáhá kontrolovat váhu

Dýně je ideální pro ty, kteří si hlídají váhu. Navzdory vysoké nutriční hodnotě má nízký obsah kalorií. Plody dýně jsou z 90 % tvořeny vodou, takže 100 g zeleniny obsahuje pouze 22 kcal [10]. Dýně je navíc zdrojem vlákniny, díky které se cítíte sytí a snižuje množství přijatého jídla. Jeho plody navíc obsahují karnitin, látku, která urychluje odbourávání tuků a zvyšuje odolnost organismu. Pokrmy z dýně proto tvoří základ mnoha diet. Nejdůležitější je uvařit je správně. Například dýňové latte nebo dýňový koláč budou méně prospěšné než čerstvá dýňová šťáva nebo pečená dýně. Aby byla chuť zajímavější, místo cukru přidejte skořici, trochu muškátového oříšku, mandle a med.

Poškodit dýně

Neexistují žádné přesvědčivé údaje o zjevném poškození nebo prospěšnosti dýně pro muže nebo ženy, říká Shafag Sadigová, gastroenteroložka, nutriční specialistka ze skupiny společností BestDoctor. Někteří pacienti, bez ohledu na pohlaví, mohou pociťovat nežádoucí účinky, jako je nepohodlí, nadýmání, nevolnost nebo průjem. Při aplikaci dýňového oleje na pokožku může dojít k alergické reakci.

Pokud dýni zkoušíte poprvé a nejste si vědomi možné reakce trávicího traktu, můžete dýni nejprve vyzkoušet v malém množství a vyhodnotit pocity.

Pokud jste nyní ve fázi hubnutí a chcete dýni využít ve svém jídelníčku, věnujte pozornost její kombinaci s dalšími produkty.

Dýně samotná má nízký obsah kalorií: pouze 100 kcal na 22 g, ale pokud se přidá více tuku, například máslo nebo smetana, může se samozřejmě zvýšit obsah kalorií v pokrmu. Stejná nuance platí pro dýňová semínka, jejich obsah kalorií na 100 g je 559 kcal.

Jak vařit dýni?

Existuje mnoho způsobů, jak připravit dýni. Vyrábí se z něj polévky, dezerty, peče se, smaží, dusí, přidává se do salátů, odšťavňuje. Některé obzvláště sladké a šťavnaté odrůdy dýně lze jíst syrové. Technické kvality se používají k výrobě nádobí, jako jsou lahve a baňky, a také k výrobě interiérových dekorací. Dýňová semínka se také používají jako jídlo, konzumují se syrová, smažená nebo z nich vylisovaný olej.