Pšenice nejsou jen těstoviny a bílé pečivo, ale také obiloviny. Právě v nich jsou zachovány všechny výhody obilovin: cenný pšeničný protein – lepek, komplexní sacharidy, komplex vitamínů a minerálů. Je známo nejméně deset pšeničných obilovin. Jak může jeden druh obilí produkovat tolik různých produktů? Vlastnosti obilovin závisí na druhu pšenice, stupni mletí a způsobu zpracování.

1. Krupicová kaše

Jedná se o nejoblíbenější druh pšeničných obilovin v Rusku. Ve skutečnosti je krupice mouka, ale velmi hrubě mletá. Jestliže byl téměř až do samého konce 20. století považován za extrémně zdravý dietní produkt a základ dětské výživy, dnes je často nazýván zdrojem rychlých sacharidů s vysokým glykemickým indexem. To však platí pouze pro bílé krupice z měkké pšenice.

Žlutá krupice vyrobená z tvrdých zrn je zdravější: obsahuje více rostlinných bílkovin a glykemický index je nižší.

Chcete-li zjistit, z jakého druhu pšeničné krupice se vyrábí, věnujte pozornost obalu, který označuje značku obilovin:

M – z měkké pšenice;
MT – ze směsi měkkých a tvrdých zrn;
T – z tvrdé pšenice.
Dělám mnoho jídel z krupice – od manny po Guryevovu kaši.

2. Artek

Artek je pšeničná cereálie vyrobená z drcených zrn s většími zrny než krupice. Kaše Artek se vaří déle než krupice – asi 20 minut, je sytá a výživná.

Tato kaše se doporučuje těm, kteří potřebují dobít energii na dlouhou dobu a před vážnou fyzickou aktivitou.

3. Poltavská

Obiloviny získané drcením pšeničných zrn na poměrně velká zrna. Poltava je vlastně stejný artek, jen hruběji namletý.

Tento druh obilovin se liší velikostí mletí:
č. 1 – celozrnné pšeničné zrno bez skořápky;
č. 2 – hrubé broušení;
č. 3 – střední;
Č. 4 je nejjemnější mletí, to je Artek.

4. Celé zrno

Celozrnná pšenice je také druh obilovin, které se používají k výrobě zdravé kaše. Toto zrno obsahuje až 75 % komplexních sacharidů.

Příprava pokrmů z celých zrn zabere hodně času: zrna se vaří asi půl hodiny a pak se nechají ještě hodinu a půl teplé.

5. Arnautka nebo Arnovka

Arnautka se vyrábí z pšeničných zrn stejné odrůdy. Jedná se o tvrdou sklovitou pšenici s nízkým obsahem kalorií, vysokým obsahem vlákniny a rostlinných bílkovin.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit larev brouků?

Arnautka je v prodeji méně než Poltava nebo Artek. Tento druh žlutavě zbarvené obiloviny se vyrábí z jarní pšenice, zatímco běžnější Poltava a Artek jsou vyrobeny z ozimé pšenice a mají šedavou barvu.

Arnautka je vhodná k přípravě kaší a dochucování prvních chodů.

6. Špalda

Tradiční ruský výrobek je šampionem ve zdraví mezi pšeničnými obilovinami. Špaldu znají mnozí jen ze starých pohádek, ale i dnes se bude hodit na každém stole.

Špalda se vyrábí ze speciální odrůdy měkké pšenice. Jeho skořápka není vymlácená, čímž je zachována vláknina, a zrno je před přípravou obiloviny naklíčeno.

Špalda je bohatá na lehce stravitelné bílkoviny a komplexní sacharidy, má nízký glykemický index – asi 45, zatímco krupice má 70.

Špalda je právem považována za produkt zdravé výživy.

7. Kuskus

Kuskus je zrno ze severní Afriky. Hospodyňky z Maroka, Alžírska a Tuniska ho po mnoho staletí připravovaly ručně z prosa a nyní je hlavním druhem suroviny pro kuskus pšenice.

Hrubě mletá mouka z tvrdé pšenice, podobná krupici, se mele s vodou mezi dlaněmi, aby se získala zrna potřebného kalibru.

S kuskusem můžete dělat saláty, zeleninové přesnídávky, pokrmy z masa, ryb a dezerty.

8. Bulgur

Jeden z nejstarších produktů: milovali ho asyrští králové a biblickí hrdinové. V klínopisných tabulkách se mluví o obilovinách vyrobených z vařené drcené pšenice a badatelé Bible se domnívají, že právě bulgur je zmíněn ve Starém zákoně.

Bulgur je cereálie vyrobená z pařených zrn s příjemnou oříškovou chutí. Na Blízkém východě je stále populární a v posledních letech se dostává i do ruských kuchyní.

Z bulguru se připravují lahodné pilafy a kaše, které se přidávají do prvních chodů a salátů.

9. Šílenci

Pro freekeh se používá mléčně zralé obilí: už se nalilo, ale ještě neztvrdlo. Klasy pšenice se sbírají do snopů a suší se na slunci a pak se zapalují. Výsledkem je, že suchá sláma a skořápky hoří, ale zrna naplněná vlhkostí zůstávají nedotčena. Zrna jsou poté rozdrcena, aby vznikla cereálie s kouřovou příchutí.

Freekeh je považován za dietní produkt pro zdravou výživu – je bohatý na vlákninu, minerály a aminokyseliny.

10. Ptitim

Tento pšeničný produkt se někdy nazývá cereálie a někdy také těstoviny. Vyrábí se ze směsi mouky z tvrdé pšenice a vody a vypadá jako zrnka rýže. Existují ptáci v podobě hvězd, koulí a dalších tvarů.

ČTĚTE VÍCE
Jak je šípek užitečný a nebezpečný?

Co se dá dělat?

Kaše a další pokrmy z pšeničných obilovin zařazujte do jídelníčku častěji. Jsou výživné, zdravé, chutné a některé jsou také velmi ekonomické.

Pšeničná zrna používali lidé jako potravu již od starověku. V surové podobě jsou to podlouhlá vřetenovitá semena o velikosti od 4 do 8,5 mm s poměrně hustou vnitřní skořápkou, která si i při delší tepelné úpravě zachovává původní strukturu. To komplikuje procesy žvýkání a asimilace produktu. Proto se zrna podrobují loupání, mletí a drcení.

Jaký druh obilovin lze získat z pšeničného zrna

Podle stupně mletí a následného zpracování se získává několik druhů obilovin, které se používají při vaření k přípravě prvního a druhého chodu, příloh, salátů a pečiva.

Obiloviny vyrobené z pšenice se liší vzhledem, barvou a varnými vlastnostmi, ale zachovávají si podobnou nutriční hodnotu, protože mají společný základ.

Jaký druh obilovin se získává z pšenice v Rusku

Naše země tradičně produkuje několik druhů pšeničných obilovin.

Manka

Za prvé je to samozřejmě krupice, kterou všichni znají od dětství. Získává se mletím zrn do stavu malých zrn. Jemnější než ona může být pouze mouka. Proto se vaří rychle, během několika minut. Konzistence krupicové kaše závisí na druhu obilovin:

  • stupeň T – vyrobený z tvrdé pšenice, má průsvitný vzhled a nažloutlou barvu, někdy se prodává pod názvem „semola“ nebo „semolina“, vhodný k dochucení polévek;
  • Odrůda MT – obsahuje 20 % pšenice tvrdé a 80 % pšenice měkké;
  • stupeň M – z měkkých odrůd mají takové obiloviny bílou nebo krémovou barvu.

Krupicová kaše je dobře stravitelná a nedráždí trávicí trakt, proto je žádaná v kojenecké a léčebné výživě. Některé z jeho vlastností však mohou mít nežádoucí účinek:

  1. Lepek, obsažený ve velkém množství v obilovinách, může způsobit alergickou reakci u dospělých i dětí. Tato vlastnost platí i pro ostatní pšeničné obiloviny.
  2. V krupici je relativně málo vlákniny, ale přebytek „rychlých“ sacharidů, jejichž konzumace způsobuje prudký skok v krevním cukru. Sacharidy tvoří 70,6 % obilovin. Jeho obsah kalorií je 330 kcal na 100 g produktu.

Pšenice

Hrubší mletí tvrdých obilovin při zachování povrchové vrstvy otrub umožňuje získat několik obilovin, které si i po uvaření zachovávají svou zrnitou strukturu díky hustotě slupky.

ČTĚTE VÍCE
Měli byste jíst med každý den?

Přítomnost rostlinných vláken zvyšuje užitečnost kaše vařené z těchto obilovin. Jejich obsah kalorií je asi 340 kcal a jejich energetická hodnota je o něco vyšší než u krupice[ii].

Při vaření cereálie zvětší svůj objem 4-5krát. Doba tepelné úpravy až do úplného uvaření závisí na velikosti částic zrna.

Poltava

Vyrábí se s částečným zachováním skořápek, ale úplným odstraněním embrya. Obiloviny mají čtyři stupně v závislosti na stupni drcení:

  • č. 1 – tak velký, že si zachovává tvar pšeničného zrna se špičatými konci;
  • č. 2 – zrna jsou velká, ale mají kulatý tvar;
  • č. 3 – šedožlutá zrna s leštěnými okraji;
  • č. 4 – drobná nažloutlá zrnka, velikostí blížící se krupici.

První dvě čísla jsou:

  • na dochucení polévek;
  • jako přílohy k masovým, rybím a zeleninovým pokrmům;
  • jako přísada do salátu;
  • k přípravě drobivých kaší.

Poslední dvě malé odrůdy tvoří lahodné viskózní kaše.

Artek

Tato obilovina se vyznačuje velmi malými, leštěnými žlutými částicemi. Doba vaření se tak zrychlí na pouhých 20 minut. Artek je vhodný pro takové kulinářské produkty, jako jsou kastrol, kotlety, karbanátky a pro výrobu viskózní kaše.

Arnautka (arnovka)

Obilovina získala svůj název podle odrůdy tvrdé jarní sklovité pšenice, ze které se vyrábí. Nažloutlé průsvitné drcené zrno má nižší obsah kalorií ve srovnání s jinými pšeničnými obilovinami (318 kcal) díky sníženému obsahu sacharidů (méně než 70 %)[iii]. Používá se k vaření drobivé kaše a dochucení polévek.

Špagety

Vzácný host na našem stole, nezaslouženě odsunutý jinými obilovinami, i když díky vysokému obsahu vlákniny působí blahodárně na činnost střev a metabolismus.

Pšenice špalda se vyrábí z měkké pšenice. Prodává se jak ve formě celých zrn, pouze vyloupaných ze skořápky, ale se zachováním četných filmů (to je jeho zvláštnost), tak ve formě drcených obilovin. Hodí se k přípravě prvního a druhého chodu, ale i příloh a salátů.

Výroba špaldových vloček je zavedena, před použitím je potřeba je uvařit.

Obsah kalorií obilovin je 350 kcal.

pšeničné vločky

Vysoký obsah sacharidů z pšeničných vloček z nich dělá zdravou rychlou snídani, která dodá lidskému tělu energii na celý den. Jsou vyrobeny z prémiové tvrdé pšenice dvěma způsoby:

  1. Po opakovaném promývání a sušení se zrna lisem vyrovnají a poté se ošetří párou.
  2. Vločky se získávají lisováním hotových obilovin.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí 1 metr elektroinstalace?

První vločky vyžadují vaření před použitím, zatímco druhé stačí zalít vroucí vodou nebo horkým mlékem.

Jaké obiloviny se získávají z pšenice v zahraničí

Pšenice je známá ve všech zemích světa. K rozšíření určitých odrůd přispěly klimatické podmínky a národní tradice. Byly vynalezeny nové technologie, které umožnily obyvatelstvu optimálně využít výhody různých druhů pšeničných zrn.

špalda

Špalda je jednou z reliktních plodin, které lidstvo zná již od roku 2500 před naším letopočtem. E. Ve střední Evropě a Španělsku se stále pěstuje jako produkt, který odpovídá zásadám zdravého životního stylu, v Americe se však neujal. Špalda je pro nás také neobvyklým produktem, přestože se před 200 lety pěstovala v Rusku. Jeho předností je vysoký obsah bílkovin a relativně malý podíl lepku.

Vzhled pšeničné obiloviny jsou šedobéžová podlouhlá zrna. Výživovými vlastnostmi se špalda blíží špaldě, která ji díky své produktivnosti postupně vyřadila z používání.

Bulgur

Horké klima Středozemního moře umožnilo obyvatelům těchto míst vytvořit nové způsoby zpracování pšeničného zrna bez rizika hniloby nebo klíčení.

Příkladem originálního zpracování je bulgur. Jeho předností je vysoký obsah vlákniny – 12,5 % oproti 4,5 % v běžných pšeničných obilovinách.

Pšenice se vaří nebo vaří v páře a cenné látky ze skořápky pronikají hluboko do zrna. Poté se znovu vysuší a navlhčí, aby se odstranily povrchové skořápky. Nakonec se zrna rozdrtí na cereálie, které si při vaření zachovají svůj tvar, díky čemuž je možné uvařit drobivou přílohu k zeleninovým, masovým a rybím pokrmům. Bulgur může v pilafu nahradit rýži.

V závislosti na stupni mletí má bulgur různé účely:

  • velké odrůdy (hrubé) – pro polévky a teplá jídla;
  • střední – do salátů;
  • malé (jemné) – pro různé druhy pečiva.

Kalorický obsah cereálie je 360 ​​kcal, hotový bulgur 83 kcal[v].

Kuskus

Dalším unikátním způsobem přípravy zrn v horkém klimatu je kuskus. Na Blízkém východě rozšířená obilovina se vyrábí z tvrdé krupice tak, že se navlhčí vodou a obalí v mouce. Zlatá zrna jsou objemnější (až 2 mm) a nevyžadují vaření. Kuskus stačí zalít horkou vodou nebo mlékem a získáte lahodnou kaši neutrální chuti, kterou je vhodné kombinovat se zeleninou a masem.

ČTĚTE VÍCE
Jak stres ovlivňuje mastopatii?

Obsah kalorií v suchých cereáliích je 370 kcal. Kalorický obsah dušeného kuskusu je 112 kcal[vi].

Freekeh (farik)

Ještě zajímavější je proces vytváření freekeh zrn. Klasy pšenice s nezralými měkkými zrny jsou spáleny. Zvýšená vlhkost zrn je zachrání před ohněm a získají kouřovou chuť. Poté se vymlátí, suší a melou (nebo se nechají celé).

Hodnota freekeh spočívá v:

  • vysoký obsah bílkovin, nenasycených tuků a vlákniny (16,5 %);
  • nízký glykemický index, díky čemuž jsou cereálie dostupné i pro diabetiky.

Cereálie se používají při přípravě kaší, příloh a salátů.

Kamut

Vznik těchto produktů usnadnili archeologové, kteří ze staroegyptských hrobů „extrahovali“ životaschopná zrna pšenice, třikrát větší než moderní vzorky.

Oblíbenost získává obilnina, získává se z ní mouka a obiloviny s příjemnou oříškovou chutí. Cereálie se rychle vaří a jsou vhodné k přípravě kaší a příloh.

Ptitim

Ptitim je kříženec kuskusu a těstovin. Jedná se o velké granule mouky vyrobené z tvrdé pšenice. Proto se při vaření neslepují a zachovávají si svůj tvar. Nejprve se vyráběly ve formě rýžových zrn, nyní mají tvar hvězd, srdíček, kuliček atd. Obsah kalorií – 360 kcal[vii].

Výhody pšeničných obilovin

Pšeničné obiloviny vzhledem k jejich chemickému složení:

  • snadno stravitelné;
  • způsobit pocit sytosti a pohodlí;
  • vhodné pro dietní výživu;
  • regulovat proces trávení stimulací střevní motility;
  • posílit imunitní systém;
  • poskytují rovnováhu minerálů a vitamínů.

Není náhodou, že jsou tak žádané a sortimentu.

Pšenice je celosvětově přední obilninou. Lidstvo mu vděčí především za to, že prosperuje v různých klimatických podmínkách. Konzumujte pšeničnou kaši v různých variantách, abyste svému tělu dodali energii a živiny!

[i]Tabulky kalorického obsahu, nutriční hodnoty a chemického složení potravinářských výrobků a hotových jídel. Jídlo je čerstvé a připravené. . Upravil člen korespondent. MAI, prof. I. M. Skurikhin a akademik Ruské akademie lékařských věd prof. V. A. Tutelyan. – Moskva, 2002.