Jaké jsou výhody řepné šťávy? Proč je důležité, aby ho sportovci pili? Jak produkt zlepšuje sportovní výkon? Kolik byste měli vypít?

Pojďme na to společně s výživovým poradcem a trenérem.

Během olympijských her v Londýně v roce 2012 bylo zjištěno, že šťáva z červené řepy je pro sportovce legitimní posilou. Vzali to na vědomí a začali s jeho pomocí zlepšovat svůj výkon. Olympijský maratónec Ryan Hall pravidelně pije řepný džus a běhá rychleji. Dokonce i finská fotbalová reprezentace před zápasem srazí nejednu ránu z červené řepy. Vědci potvrzují užitečnost přírodní složky a říkají, že zlepšuje sportovní výkon až o 16 %.

odborník na výživu

Šťáva z červené řepy zvyšuje kardiorespirační vytrvalost, což ovlivňuje výkon ve sportu.

Jaké jsou výhody řepné šťávy?

Šťáva z červené řepy je bohatá na antioxidanty, vitamíny a minerály. Obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín C, flavonoidy, železo a působivé množství dusičnanů. Produkt zvyšuje hladinu oxidu dusnatého v těle, což mimo jiné zesiluje svalové kontrakce, zlepšuje výkonnost a sportovní výkon.

Jak řepná šťáva zlepšuje sportovní výkon?

Skromná řepa zaujala sportovce až v roce 2009, kdy vyšla první studie o jejím přínosu ve sportu. Čeho zvláštního si tehdy vědci všimli? Skutečnost, že řepná šťáva snižuje náklady na energii, a tím prodlužuje dobu tréninku. Pro závodníky je ale rozhodující čas – od zlaté medaile je může sebrat i zlomek vteřiny.

Při jednom z experimentů s řepnou šťávou urazili sportovci vzdálenosti o 20–30 sekund rychleji než obvykle. Maratonští běžci tento produkt denně zařazovali do svého jídelníčku a zvýšili rychlost běhu o 5 %. A cyklisté, kteří před závodem vypili dva šálky řepného džusu, byli energičtější a šlapali o 3 % tvrději.

A ačkoli to není pro fitness nadšence mnoho, z produktu budou těžit i oni. Šťáva z červené řepy zlepšuje kardiovaskulární a dýchací systém, a to je důležité při sportování. Konzumace šťávy navíc prospívá i po cvičení. Antioxidanty ve složení snižují bolest svalů a urychlují jejich rekonvalescenci.

Řepa je doslova „nacpaná“ dusičnany a zelenina s vysokým obsahem těchto látek zlepšuje sportovní výkon. Faktem je, že zvyšuje hladinu oxidu dusnatého v těle, což zlepšuje průtok krve a zvyšuje svalovou kontrakci. Tato kombinace důležitých vlastností zvyšuje odolnost. To je z velké části důvod, proč se oxid dusnatý používá ve sportovní výživě. S jeho pomocí sportovci zvětšují svalový objem. Funguje to takto:

  • dusičnany, které řepa obsahuje, se v těle přeměňují na oxid dusnatý;
  • Oxid dusnatý prochází stěnami tepen a vysílá signály do svalových buněk, které se pod jeho vlivem uvolňují;
  • Mezitím se krevní cévy rozšiřují, což zvyšuje průtok krve do svalů – dochází k jakési „pumpě červené řepy“.
ČTĚTE VÍCE
Jaké rostliny mají fazolové plody?

Vzhledem k tomu, že oxid dusnatý zlepšuje průtok krve, snižuje potřebu kyslíku v těle během cvičení, zvyšuje účinnost (efektivitu) energetických procesů v mitochondriích a snižuje krevní tlak. Zvláště pozitivní efekt je pozorován u sportovců, kteří trénují ve výšce. Dusičnany obsažené v řepě a řepné šťávě ovlivňují rychlá vlákna. Díky tomu se zvyšuje vytrvalost u těch sportů, které vyžadují prudké zrychlení a spurty (krátkodobé zvýšení tempa pohybu).

Kolik šťávy z červené řepy byste měli vypít?

Vědci tvrdí, že 300-500 ml šťávy z červené řepy před tréninkem bude stačit ke zlepšení vašeho sportovního výkonu. Neměli byste pít více, protože stále nebudete schopni zvýšit výhody.