Kopr se odedávna pěstuje v celé Evropě, severní Africe a Asii. Ten je považován za místo narození této byliny. Kopr se jako koření používal již ve starověkém Řecku.

V mnoha zemích není chuť a vůně kopru příliš populární, je nejoblíbenější na územích postsovětského prostoru.

Kopr se jí a používá se jako lék. Koprový olej byl a zůstává oblíbenou přísadou v kosmetice a používá se jako ochucovadlo.

Při vaření jsou koprové „deštníky“ se semeny známé nejen pro svou bohatou vůni, ale také pro svou schopnost chránit potraviny před zkažením v důsledku fytoncidů. Tyto sloučeniny mají antibakteriální účinek, inhibují růst plísní.

kefír Sklo 1
Kopr malý svazek
Sůl chuť

Odstraňte velké stonky z kopru, porazte zelení s kefírem a solí v mixéru. Pijte studené.

Zelný salát s koprem

Tradiční vitamínový pokrm. Můžete přidat olej, ale lépe chutná se zakysanou smetanou

Mladé zelí 200 g
Kopr balíček
Sůl chuť
česnek 1 hřebíčku
hořčice 1 tsp
Sour Cream 3 tsp

Zelí omyjeme a nakrájíme nadrobno. Odstraňte silné stonky kopru a nakrájejte zeleninu. Vmícháme zelí a osolíme.

Připravte dresink: zakysanou smetanu smíchejte s hořčicí a česnekem prošlým lisem. Oblečte salát a podávejte.

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. resepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak si vybrat a uložit kopr

Při výběru si dejte pozor na barvu kopru – tráva by neměla být nažloutlá, větvičky by neměly být uschlé nebo suché. Dobrý čerstvě natrhaný kopr je velmi voňavý.

Čerstvý kopr lze uchovat tak, že svazek vložíte do sklenice s vodou a navrch dáte sáček. V této podobě bude zelenina stát v lednici déle než týden – jen nezapomeňte vyměnit vodu. Kopr nepředpírejte, musí být suchý.

Také snítky kopru lze zamrazit v sáčcích nebo fólii, vydrží čerstvé 6-9 měsíců. Někdo kopr suší nebo kupuje hotový – sušené bylinky je nejlepší skladovat ve skleněných a plátěných sáčcích na suchém tmavém místě bez cizích pachů. Sušený kopr se skladuje až rok.

Oblíbené otázky a odpovědi

Rozebereme důležité otázky o užívání kopru a léčivých přípravků.

Kolik kopru můžete denně sníst?

Čerstvé zelené lze jíst bez obav v malém svazku, ale časté používání semen a odvarů na nich založených vyžaduje konzultaci s lékařem.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadají potašová hnojiva?

Nebezpečné je jíst denně velké množství kopru (několik velkých svazků) pro těhotné ženy a osoby s nízkým krevním tlakem.

Jak kopr působí na střeva?

Jeho hlavní vlastností je zlepšení motility žaludku. Často je kopr součástí žaludečních přípravků, které se doporučují užívat při zažívacích potížích.

Jak se liší kopr od petržele?

Kopr a petržel jsou různé druhy rostlin, které se liší chutí a vzhledem. Petržel má vyřezávané listy, zatímco kopr má úzké zpeřené listy.

Co se týče kalorií a obsahu vitamínů, kopr a petržel jsou přibližně na stejné úrovni: obě zelené jsou dobré pro zdraví s mírou.

Ztráta energie, závratě a dočasné rozmazané vidění. Ano, je to možné, pokud jíte příliš mnoho kopru, uvedli odborníci z Roskachestvo na svém kanálu Telegram. Hovořili o dalších vlastnostech této zeleně – škodlivých i prospěšných a také názorně ukázali, na co si dát při výběru kopru na pultě pozor.

Škodlivé vlastnosti kopru

Podle odborníků byste měli kopr jíst opatrně:

  • lidé trpící nízkým krevním tlakem;
  • těhotná žena.

U obou může přebytek kopru vyvolat prudký pokles krevního tlaku.

Foto: RSKRFRU / Telegram

Touto zelení by se ale neměli nechat unést všichni ostatní lidé, dokonce i ti zdraví, protože „při překročení přípustných dávek může kopr způsobit ztrátu síly, závratě a dočasné rozmazané vidění. Doporučená porce kopru není větší než 80–100 g denně, nepřekračujte ji, i když máte opravdu rádi zeleninu.“

Užitečné vlastnosti kopru

Je jich mnohem více než potenciálně škodlivých vlastností zeleně. Kopru řeknou „děkuji“:

  • gastrointestinální trakt. Kopr je bohatý na silice, které příznivě působí na trávicí systém, zvyšují chuť k jídlu a posilují střevní motilitu. Vyvolávají také produkci žluči a různých enzymů, což pomáhá zlepšit trávení a vstřebávání potravin tělem;

„Kopr má protikřečové vlastnosti, takže bude užitečný při mnoha onemocněních trávicího traktu, která jsou doprovázena křečemi a bolestmi břicha. Léčivé přípravky na bázi kopru se používají při léčbě plynatosti a gastritidy,“ uvádí materiály Roskachestvo.

  • kardiovaskulární a oběhový systém. Hořčík, železo, draslík a další prospěšné látky v kopru zlepšují krevní oběh, zejména v srdci a mozku, a také krvetvorbu. Proto se z kopru vyrábějí i léčivé přípravky k ovlivnění kardiovaskulárního systému;
  • nervy. Kopr má mírný přírodní sedativní účinek, je užitečný v komplexním boji proti nespavosti či neurózám, ale i každodennímu stresu a chronické únavě. Hořčík ve svém složení uklidní nervy;
  • ochranná funkce těla. Kopr obsahuje speciální látky (flavonoidy a fytoncidy), které ochrání tělo před množením bakterií a chronickými záněty a také před účinky volných radikálů, které ničí buňky.
ČTĚTE VÍCE
Dá se to s heřmánkem přehánět?

Jak vybrat správný kopr

  • Zevně by stonky a listy kvalitního kopru měly mít sytě zelenou barvu, bez žloutnutí, tmavnutí nebo známek mrazu.
  • Na stonkách by neměly být žádné záhyby, protože přítomnost mechanického poškození výrazně snižuje trvanlivost.
  • Tráva by měla být čerstvá zvenčí i uvnitř trsu.
  • Kopr by neměl být příliš mokrý nebo naopak příliš suchý.

Foto: RSKRFRU / Telegram

Jak skladovat kopr

Kopr lze skladovat až tři dny při teplotě 15 až 18 °C a až pět dní při teplotě 1 až 3 °C, nebo až měsíc při teplotě 0 až 3 °C. Svazky kopru skladujte v uzavřených plastových sáčcích nebo nádobách s těsně přiléhajícími víčky.

Jak správně připravit kopr na zimu

Existují dvě možnosti: zmrazit nebo vysušit. Hlavní je, že je mladá tráva, která ještě nevyhodila trubičky se semenným deštníkem. Soudě podle názorných příkladů Roskachestvo ho můžete dokonce zmrazit ve formách na led v jemně nasekané formě. Existuje návod na sušení:

„Kopr můžete sušit buď v celých svazcích, nebo nasekaný. Aby se usušil celý trs (pět až deset stonků), je potřeba ho omotat provázkem a zavěsit listy dolů na dobře větraném a zastíněném místě. V druhém případě je potřeba obrobky zakrýt gázou, aby byly chráněny před prachem.“

Dříve odborník na výživu, kandidát lékařských věd Daria Rusakova v rozhovoru pro RBC Life řekl, že kopr, stejně jako jiná zelenina, je bohatý na vlákninu, ale neměli byste ho zneužívat. Faktem je, že výrobci při pěstování používají různá hnojiva pro zvýšení rychlosti růstu. Proto stačí sníst 10–15 g zeleně denně po dobrém opláchnutí tekoucí vodou a v případě potřeby pomocí speciálních přípravků.

A odborníci z projektu Zdravá výživa Rospotrebnadzor vysvětlili, že kopr pomáhá tělu neutralizovat karcinogeny, se kterými se člověk setkává v každodenním životě (cigaretový kouř, výfukové plyny aut atd.). Tato zelená obsahuje monoterpeny, které mají chemoprotektivní účinek. Tyto sloučeniny pomáhají bojovat proti oxidativnímu stresu a podílejí se na neutralizaci stejných karcinogenů. Prospěšné vlastnosti kopru se však neomezují pouze na toto.