Slyšeli jsme, že oba jsou dobré k snídani, ale který z nich je lepší?

Nebudeme tvrdit, že nutně potřebujete změnit své stravovací návyky. Tak náhlá změna nikdy nikomu nic dobrého nepřinesla. Jen jsme se rozhodli blíže podívat na dvě nejoblíbenější cereálie, které všichni nejčastěji snídáme. Co je v nich užitečné, co škodí a co stojí za pozornost, možná trochu více pozornosti.

Pohanková kaše

Pohanková kaše patří k tomu nejzdravějšímu, co můžete na stole najít. Má vysokou nutriční hodnotu a vynikající antitoxické vlastnosti. Podle Rospotrebnadzor pomáhá odstraňovat přebytečný cholesterol z těla a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Pohanka je považována za ideální produkt pro lidi s nadváhou a ty, kteří si hlídají váhu. Pohanka obsahuje komplexní sacharidy, které se tráví pomalu a poskytují pocit sytosti po dlouhou dobu.

„Tato kaše je dobrým zdrojem bílkovin, sacharidů, obsahuje vitamíny skupiny B, zinek, železo, měď, hořčík, vápník a dokonce bioflavonid rutin, který zlepšuje strukturu kapilár, zvyšuje jejich elasticitu, zabraňuje křehkosti a krevním sraženinám a je geroprotektor,“ říká lékař.výživová poradkyně Irina Toropygina. — Rutin navíc odvádí z těla tekutiny, proto se pohanková dieta doporučuje modelkám a sportovcům.

Irina Toropygina je nutriční specialistka, specialistka na funkční integrativní výživu a specialistka na testování DNA.

Pohanka navíc obsahuje hodně lysinu, který se podílí na syntéze kolagenu (od toho se odvíjí kvalita a elasticita pokožky). Pohanka snižuje špatný cholesterol, normalizuje metabolismus, je užitečná při anémii, kardiovaskulárních chorobách, obezitě a cukrovce. Hořčík v pohance je prospěšný pro cévy a činnost kardiovaskulárního systému, je indikován pro osoby s poruchami srdečního rytmu.

“Půstové dny na pohance jsou dobře snášeny a docela účinné,” říká odbornice na výživu Tatyana Selezneva. — Pohanková kaše je také užitečná při chorobách trávicího traktu a jater, cukrovce a chorobách, jako jsou hemeroidy a anémie (chudokrevnost). Pohanka je relevantní i pro pacienty s kardiovaskulárními chorobami.

Taťána Selezneva je potravinová koučka pro zdravou výživu, výživová poradkyně.

S opatrností by však pohanku měli konzumovat lidé náchylní k zácpě a tvorbě plynů, selhání ledvin, zvýšené srážlivosti krve a žaludečním vředům.

Odborníci také doporučují, aby zastánci oblíbených monodiet (neplést s dny půstu), kdy byste měli mít stejný produkt v jídelníčku několik dní, byli na své tělo opatrnější. V případě pohankové monodiety budete muset čtyři dny po sobě jíst pánev s kaší. Takový monoday lze domluvit jednou týdně, nebo ještě lépe jednou za měsíc. V opačném případě vám hrozí nejen ještě rychlejší přibírání na váze, ale i zdravotní problémy. Mono-dieta zpomaluje reakci, což vede k bolestem hlavy a chronické únavě.

ČTĚTE VÍCE
Jak množit žampiony?

ovesná mouka

U ovesných vloček jde především o to, naučit se oddělovat ty velmi zdravé ovesné vločky od četných instantních cereálií rozemletých na prach. O výhodách toho druhého nemají odborníci co říci. Pojďme se tedy bavit o ocelovém řezaném ovsu. Pro větší přínosy je podle lékařů nemusíte ani vařit – půl hodiny před jídlem (nebo večer, pokud je to pro vás výhodnější) je zalijte vychlazenou převařenou vodou a získejte výhody s každou lžičkou.

„Ovesná vláknina obsahuje nejdůležitější prvek pro snížení hladiny špatného cholesterolu – beta-glukan, speciální dietní vlákninu, která se rozpouští a mění ve viskózní hmotu, která váže cholesterol,“ říká endokrinoložka Zukhra Pavlova. – Četné studie prokázaly, že konzumace tří gramů ovesné rozpustné vlákniny pomáhá snížit hladinu cholesterolu o 8-23 % u lidí s vysokou hladinou cholesterolu (nad 220 mg/dl).

Zukhra Pavlova – lékař – endokrinolog-androlog, kandidát lékařských věd.

Ovesné vločky obsahují asi 12 % bílkovin, 65 % sacharidů, 5,8 % cenných rostlinných tuků (to je téměř dvakrát více než pohanka).

— Oves je užitečný při mnoha onemocněních zažívacího traktu. Pozitivně působí na žaludeční sliznici, ušetří vás nadýmání a bolesti způsobené gastritidou nebo vředy, vysvětluje Irina Toropygina. — Ovesné vločky se také indikují při ateroskleróze, chudokrevnosti a kloubních chorobách. Přirozeně, celá zrna mají prospěšnější vlastnosti.

Pokud chcete zhubnout, ovesné vločky se vám budou hodit díky vysokému obsahu vlákniny, která pomáhá pročistit tělo a aktivovat proces trávení. Pro hubnutí uvařte ovesné vločky ve vodě s přídavkem skořice, která aktivuje metabolismus. Do hotové kaše přidejte lžičku medu nebo nějaké čerstvé ovoce (kromě banánů a hroznů).

Nechat se unést ovesnými vločkami ale lékaři nedoporučují. Ovesná láska může vést například k osteoporóze. Jde o to, že častá konzumace ovesných vloček vyvolává vyplavování vápníku.

— Ovesné vločky jsou samozřejmě chutné a zdravé, mají výborný obalující účinek, doporučují se pacientům s gastrointestinálním traktem, ale jejich každodenní ranní užívání narušuje vstřebávání vápníku. Protože obsahuje fytáty, které inhibují vstřebávání vápníku, říká gastroenteroložka Galina Bartashevich. – Z čistě nutričního hlediska by se tedy taková kaše neměla jíst každý den, ale dvakrát až třikrát týdně.

ČTĚTE VÍCE
Jak vyčistit plyšáka od prachu?

Galina Bartashevich – gastroenterolog nejvyšší kategorie, dětský gastroenterolog, odborník na výživu, kandidát věd.

— Kyselina fytová se nachází ve všech obilovinách. Včetně ovesných vloček. Většina je ve skořápce, v otrubách. Tato sloučenina skutečně dokáže odstranit vápník ze střev, a tím snížit jeho množství v cirkulující krvi, dodává nutriční specialistka Irina Toropygina. – Ale vše závisí na dávce fytinu. Proto je v jedné porci malé množství – v přijatelných hodnotách, které neovlivňují tělo.

Co je lepší – pohanka nebo ovesné vločky?

Určitě jste si sami všimli, že ovesné vločky mají o něco více negativních účinků než pohanka. Ale to není vše. Například bílkovin v ovesných vločkách je pětkrát méně než v pohance (2,4 gramů oproti 13 na 100 gramů výrobku).

— Pokud jde o bílkoviny, ovesné vločky jsou horší než mnoho produktů. Proto by bylo dobré kombinovat kaši s bílkovinami: jogurtem, tvarohem nebo sýrem, říká Irina Toropygina.

Kromě toho je pohanka pro většinu lidí bezpečná. A veškerá jeho škoda spočívá především v individuálních kontraindikacích. A oves může způsobit nadměrnou tvorbu plynů a nadýmání z čista jasna i u zdravého člověka.

Takže v této bitvě ovesné vločky prohrály s pohankou. To ale vůbec neznamená, že se toho musíte vzdát. Za nejzdravější kaše lékaři označují pohanku, pšenici, kukuřici a jáhly, hned za nimi jsou ovesné vločky.