Čočka a hrách patří do skupiny luštěnin, hojně se používají při vaření k přípravě stejných pokrmů. Mají řadu podobných vlastností, ale jsou mezi nimi i rozdíly.

Hrách a čočka – srovnávací charakteristiky

Abyste pochopili, jak se čočka liší od hrachu a jaký produkt si vybrat, musíte provést srovnávací popis těchto obilných plodin. Prvním identickým znakem, který mají, jsou plody, reprezentované fazolemi, které se nacházejí v luscích.

Chuť čočky je neobvyklá, liší se od ostatních luštěnin a má podobné chuťové vlastnosti jako fazole. Polévka a další pokrmy se s ním připravují rychleji než s hráškem.

Chemické složení

Složení vitamínů, makro- a mikroprvků v obou produktech je stejné, stejně jako jejich obsah:

  • draslík, fosfor, hořčík, sodík, chlor;
  • vitamíny A, B, B3, B9, E;
  • mangan, chrom, železo, jód, měď, bór.

Kalorický obsah hrachu je 299 kcal na 100 g, čočka je 295 kcal.

Hlavní rozdíly v chemickém obsahu:

Prvek Hrášek Čočka
Proteiny 21 25
Sacharidy 54 54
Tuky 2 1,1
Vlákno 12 3,7
Škrob 39,6 39,8
Ash 0,9 2,5
Železo 8 mg 11,8

Dodatečné informace! Vyšší obsah škrobu v hrachu činí tento produkt nezbytným pro trávicí trakt, protože tato látka odstraňuje biologické „smetí“ a normalizuje metabolické procesy.

Čočka byla hojně využívána v carském Rusku, které zaujímalo přední místo v jejím pěstování.

Užitečné vlastnosti

Porovnat přínosy obou obilnin je poměrně obtížné. Mají řadu příznivých účinků na lidský organismus.

  • diuretický účinek;
  • normalizace metabolismu;
  • zásobování těla energií;
  • zrychlení metabolismu tuků;
  • poskytuje příznivý účinek na stav a vzhled nehtových plotének, vlasů, kůže;
  • normalizace koncentrace cukru v krvi;
  • posilování imunitního systému;
  • očista těla od toxických látek a odpadů;
  • pozitivní vliv na funkci mozku.

Dodatečné informace! Hrách se doporučuje konzumovat lidem, kteří drží dietu. Nejen, že je velmi chutné, ale je také dobrou náhradou masa a sóji.

  • pomáhá obnovit svaly po fyzické aktivitě;
  • hydratuje pokožku;
  • zabraňuje vzniku rakovinných buněk;
  • čistí tělo toxinů;
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi;
  • posiluje stěny krevních cév, zvyšuje jejich tón a elasticitu;
  • snižuje riziko srdečních a cévních onemocnění;
  • zlepšuje fungování mozku;
  • má pozitivní vliv na krvetvorné procesy.

Dodatečné informace! Čočka je pro svůj vysoký obsah železa nepostradatelným produktem pro lidi s anémií.

Škodlivé

Při rozboru vlastností produktů jako je čočka a hrách, jaký je mezi nimi rozdíl, nelze nezmínit možné problémy s konzumací.

ČTĚTE VÍCE
Co dělá krmení kvasnicemi?

Přečtěte si také Co zasadit příští rok po okurce

Mladý hrášek vyvolává plynatost a při nadměrné konzumaci se mohou zhoršit chronická onemocnění trávicího traktu. Žlutý hrášek středního věku nezpůsobuje nadýmání.

Poškození čočkou může být způsobeno pouze v případě, že osoba má individuální nesnášenlivost tohoto produktu. Nadužívání způsobuje nadýmání, pocit nepohodlí a těžkosti ve střevech.

Pokrmy obsahující obilniny by měly být konzumovány s mírou, aby nedošlo k nadměrné tvorbě plynu.

Který produkt je zdravější?

Někteří lidé věří, že čočka je hrách, ale jiné barvy a divoká. Ale není tomu tak, kromě barevných a chuťových vlastností mají tyto produkty také charakteristické mechanismy působení na lidské tělo:

  • Čočková zrna obsahují více bílkovin, díky čemuž jsou jídla uspokojující. Používají se jako jedna ze složek krmiva pro zvířata. Proto se v minulosti často říkalo: čočka je koňský hrách.
  • Čočka má vysoký obsah kyseliny listové, proto je lepší jí pro těhotné ženy nahradit jiná zrna.
  • Hrách je lepší v obsahu aminokyselin a má vyšší množství vlákniny.
  • Čočka zaujímá vedoucí postavení v koncentraci isoflavonů, které zabraňují vzniku rakovinných buněk.

Čočka je ve všech ohledech výhodnější. Pokud ale člověk dává přednost hrášku podle jeho chuťových vlastností, neměl by ho nahrazovat jinou plodinou. Oba produkty působí blahodárně na organismus.

Dodatečné informace! Čočka obsahuje Omega 3 a Omega 6 mastné kyseliny a také hořčík, který je nezbytný pro srdce.

Indikace a kontraindikace pro použití

Hrách se doporučuje konzumovat při následujících onemocněních:

  • tuberkulóza;
  • diabetes mellitus;
  • dysfunkce gastrointestinálního traktu, problémy s trávením potravy;
  • těhotenství;
  • kontaminace těla toxiny a odpady;
  • zvýšená žaludeční kyselina;
  • obezita.

Výrobek se doporučuje pro těžkou fyzickou aktivitu.

Čočka má následující indikace pro použití:

  • intoxikace toxickými látkami;
  • depresivní stavy;
  • slabá imunita;
  • přítomnost nadváhy;
  • diabetes mellitus;
  • kolitida;
  • žaludeční vřed;
  • nadměrná fyzická aktivita.

Indikace pro použití obou kultur jsou téměř totožné

  • dna;
  • tromboflebitida;
  • akutní průběh onemocnění gastrointestinálního traktu;
  • zánět ledvin během exacerbace.
  • onemocnění ledvin;
  • poruchy v trávicím systému;
  • nemoci kloubů
  • dyskineze žlučníku;
  • dna.

Varování! Obě luštěniny se nedoporučují konzumovat dětem do 3 let.

ČTĚTE VÍCE
Jaká je nejlepší odrůda hrušek?

Čočka a hrách mají podobné nutriční vlastnosti a příznivé účinky na organismus. Nelze říci, která luštěnina je výhodnější, protože jejich chemické složky jsou téměř totožné. Výběr mezi nimi je založen pouze na preferencích chuti nebo přítomnosti individuální nesnášenlivosti jednoho z produktů.