Brokolice je geneticky předkem květáku, ale z hlediska prospěšných vlastností a chuti je brokolice, i když starší, stále lepší. Ne každý to ví, ale téměř všechno zelí je ideální k jídlu, nejen květenství zeleniny. Které části brokolice lze vařit a v jaké podobě jíst?

Výhody brokolice pro člověka

Brokolice je užitečná pro mnoho kategorií občanů, ale brokolice je nejvýhodnější pro děti, důchodce, těhotné ženy a také pro lidi náchylné k cukrovce.

Kyselina listová (neboli vitamín B9), která je v brokolici hojně zastoupena, je důležitá zejména pro těhotné ženy. Vitamin B9 nejen pomůže vývoji plodu, ale také sníží riziko potratu nebo narození dítěte s patologiemi.

Konzumace brokolice stimuluje tvorbu žluči v lidském těle a zároveň urychluje regeneraci tkání díky antioxidantům. Brokolice také zlepšuje celkový stav nehtů a vlasů a tato zelenina se doporučuje také pacientům, kteří podstoupili chirurgický zákrok.

Různé části brokolice mohou odolat:

  • různé gastrointestinální onemocnění;
  • vývoj cholesterolových plaků a ateroskleróza;
  • patologie spojené se srdcem a cévním systémem;
  • poruchy nervového systému;
  • jakékoli zánětlivé procesy vyskytující se v těle, od krvácení dásní až po bolesti páteře a kloubů;
  • narušení přirozeného látkového metabolismu.

Znalecký posudek
Vasilisa Striženová
Studium a implementace pokročilých metod pěstování polních, zahradních a zeleninových plodin.

Důležité: brokolice obsahuje mnoho prospěšných látek, z nichž některé brání vzniku a růstu rakovinných buněk. Brokolice také obsahuje sulforafan, syntetizovaný glukorafaninem, který má protizánětlivé a antidiabetické vlastnosti a také chrání játra a srdce.

Zelné klíčky obsahují nejvíce těchto prospěšných látek a při sušení nebo dušení se množství antioxidantů znatelně zvýší. Mnoho lékařů a odborníků na výživu doporučuje jíst brokolici lidem, kteří trpěli radiací – brokolice odstraňuje jak soli těžkých kovů, tak radioaktivní prvky.

Vlastnosti a složení brokolice

Brokolice je zdrojem vlákniny, která nejen čistí střeva, ale také zlepšuje hladinu krevního cukru, čímž je vrací do normálu. Brokolice má také zvýšenou nutriční hodnotu:

  1. Brokolice obsahuje hodně vitamínu C, který posiluje lidský imunitní systém. Vitamin C je také poměrně silný antioxidant. 100 gramů brokolice obsahuje téměř 100 % denní hodnoty kyseliny askorbové.
  2. Brokolice také obsahuje vitamíny takových skupin jako K, E, PP, A a B. Přitom vitamín K v brokolici může obsahovat až 85 % denní potřeby (na 100 gramů výrobku). Vitamin K se také podílí na metabolických procesech probíhajících v kosterním systému a pojivové tkáni. Stejný vitamín zlepšuje funkci ledvin, pomáhá tělu vstřebávat vápník a reguluje srážlivost krve.
  3. Draslík obsažený v zelí zlepšuje činnost srdce a pomáhá odstraňovat přebytečné tekutiny z těla.
  4. Pro pojivovou tkáň je zvláště důležitý křemík (více než 260 % ​​denní potřeby na 100 gramů výrobku). Křemík také napomáhá růstu nehtů a vlasů a stimuluje lidský imunitní systém.
  5. Brokolice obsahuje vápník a fosfor, které posilují kostní tkáň.
  6. Železo se podílí na tvorbě krvinek.
  7. Měď zlepšuje fungování oficiální rozvojové pomoci.
  8. Hořčík je prospěšný pro nervový i kardiovaskulární systém.
  9. Nakonec brokolice obsahuje zinek, selen, mangan a také zeaxantin a lutein. Poslední dva prvky zlepšují vidění a zabraňují volným radikálům v poškozování buněk.

Brokolice obsahuje mnoho dalších mikroprvků, které jsou prospěšné pro lidský organismus.

KBZHU

Brokolice má velmi malý obsah kalorií – stejných 100 gramů produktu představuje pouze 34 kcal. Energetická hodnota produktu se může lišit v závislosti na způsobu vaření, ačkoli i když je brokolice smažená, zelí bude stále nízkokalorické.

ČTĚTE VÍCE
Jak zalévat rostliny v mechu?

Mnoho lidí jednoduše vyhodí stonky brokolice, které zbyly po odstranění růžic a použití v různých pokrmech. To není správné, protože stonky brokolice jsou dokonale jedlé syrové i vařené a dá se s nimi udělat hodně.

Jen mějte na paměti, že vnější vrstva stonku brokolice může být docela tvrdá a pravděpodobně ji budete chtít odstranit před vařením nebo konzumací stonku, pokud recept výslovně nevyžaduje neloupané stonky brokolice.

Nejlepší způsoby použití stonků brokolice

Nyní, pokud chcete začít spotřebovávat ty zbylé stonky, zde je 10 skvělých nápadů, co dělat se stonky brokolice:

Použijte je na zeleninový vývar

Skladujte zbylé stonky brokolice ve velkém sáčku na zip v mrazáku spolu s dalšími zbytky zeleniny, jako jsou konce mrkve, stonky zelí atd. Jakmile je sáček plný, použijte zbytky zeleniny k přípravě velké dávky zeleninového vývaru.

Nejlepší na použití stonků brokolice do vývaru je to, že můžete použít celý stonek, včetně tuhé vnější vrstvy.

Připravte krémovou polévku

Příprava pyré polévky je skvělý způsob, jak spotřebovat spoustu stonků brokolice. Chcete-li udělat brokolicovou polévku pomocí zbylých stonků brokolice, jednoduše stonky nakrájejte, orestujte je na olivovém oleji spolu s další nakrájenou zeleninou, jako je cibule, přidejte vývar.

Polévku necháme dusit, dokud stonky nezměknou. Poté rozmixujte tyčovým mixérem na pyré a dochuťte solí a pepřem. Pokud chcete udělat krémovou brokolicovou polévku, můžete přidat i smetanu.

Uvařte v páře a rozmačkejte je

Napařování stonků brokolice a jejich přeměna na zeleninové pyré je další skvělý způsob, jak spotřebovat spoustu zbylých stonků brokolice. K přípravě této zdravé přílohy jednoduše uvařte pár oloupaných stonků brokolice do měkka, poté rozmixujte tyčovým mixérem na pyré a nakonec dosolte.

A pokud vás tento jednoduchý recept omrzí, zkuste spolu s brokolicí rozmačkat jinou vařenou zeleninu, jako jsou sladké brambory, kapusta nebo špenát.

Přidejte je do smoothies

Máte malý stonek brokolice a nevíte co s ním? Vhoďte ho do mixéru spolu s ovocem, jako je mango a banán, a stiskněte tlačítko mixování. Během několika minut budete odměněni zdravým zeleným smoothie plným chutí a vitamínů. A protože používáte syrovou brokolici spíše než vařenou, vaše smoothie bude nabité ještě více živinami.

ČTĚTE VÍCE
Kdy můžete vykopat skřivánek?

Udělejte z nich spirálu

Pomocí zeleninového spiralizéru můžete stonky brokolice proměnit v kadeře podobné nudlím, které můžete použít do různých pokrmů. Sluší se však podotknout, že spirálovat stonky brokolice není tak snadné jako například spirálovat cuketu a i ti nejlepší mistři spiralizéři budou mít problém přeměnit stonky brokolice na dokonale tvarované spirálky.

Ale i když brokolicové „nudle“ nevypadají tak působivě jako spirálovité cukety, stále jsou vynikající a jsou skvělou alternativou k běžným nudlím na smaženice a pokrmy v italském stylu.

Nakrájejte je na tyčinky

Pokud rádi jíte brokolici syrovou, zde je skvělý nápad, jak tyto stonky využít: Nakrájejte je na tenké tyčinky nebo tyčinky a podávejte jako syrovou zeleninu spolu s další syrovou zeleninou a vaší oblíbenou omáčkou. Nebo si zabalte tyčinky brokolice do vzduchotěsné nádoby pro zdravou svačinu na cesty.

Do vegetariánských burgerů přidejte stonky brokolice

I když nejste vegetarián, vegetariánské hamburgery jsou skvělou volbou, pokud jde o přípravu lahodného a uspokojujícího jídla. A skvělé na těchto receptech je, že je většinou můžete přizpůsobit jakémukoli druhu zbylé zeleniny.

Pokud vám tedy zbyly stonky brokolice a líbí se vám nápad dělat si k obědu nebo večeři bezmasé koláče, proč nepoužít stonky brokolice k výměně některých ingrediencí za jiné ve vašem receptu? Jen mějte na paměti, že možná budete muset upravit množství tekutiny v původním receptu.

Do vaječných pokrmů použijte nakrájené stonky brokolice

Stopky i růžičky brokolice jsou ideální pro přidání chuti, barvy a výživy do vaječných pokrmů, jako jsou omelety, míchaná vejce a frittaty. Pokud se vám líbí myšlenka přidat trochu brokolice do vašeho oblíbeného pokrmu z vajec, jednoduše nakrájejte stonky nebo růžičky brokolice a přidejte je do vaječné směsi před vařením na pánvi.

Nastrouhejte stonky a použijte do salátů

Nastrouhejte stonky brokolice pomocí struhadla nebo v kuchyňském robotu pomocí struhacího nástavce a použijte nastrouhané stonky k přidání objemu, chuti a výživy do salátů a dalších salátů. Spirálové stonky brokolice se dobře hodí i do salátů.

Smažte je a konzumujte jako přílohu

Možná už víte, že růžičky pečené brokolice jsou skvělou přílohou, ale věděli jste, že brokolicové stonky můžete také upéct a jíst jako přílohu?

ČTĚTE VÍCE
Můžete jíst chleba s ovocem?

Chcete-li brokolicové stonky upéct, nejprve nakrájejte oloupané stonky na tenká kolečka. Poté je pokapejte extra panenským olivovým olejem a trochou soli, položte je na plech v jedné vrstvě a pečte v troubě při 400 °C asi 204 minut, nebo dokud nebudou měkké a mírně měkké. bude zhnědnout.