Ananas (lat. Ananas) je rod bylinných tropických rostlin z čeledi broméliovitých (bromeliaceae).

Podle legendy Kolumbus, který v roce 1493 přistál na pobřeží Střední Ameriky, uviděl ananas a nazval ho „indická šiška“, možná proto se ananas v angličtině nazývá ananas, kde „borovice“ je překládáno jako „borovice“. “ a „jablko“ je jablko .

V současné době existují ananasové plantáže v zemích s tropickým a subtropickým klimatem. Ve středních zeměpisných šířkách se ananasům dobře daří v interiéru. V XVIII – XIX století. byli také úspěšně chováni v císařských sklenících v Rusku.

Ne každý ví, jak ananas roste. Turisty často překvapí zjištění, že ananas neroste na palmách, ale jako naše zelí na krátké stopce – trsu listů, v jehož jádru se nachází ovoce.

Plody ananasu dosahují hmotnosti 5 kg a jsou to bobule rostliny srostlé do šišky se šťavnatou, sladkokyselou žlutou dužninou. Dužnina ananasu se skládá z 86% vody, obsahuje poměrně hodně jednoduchých cukrů (12-15 mg%), zastoupených především sacharózou, organické kyseliny (0,7 mg%) – výhoda kyseliny citrónové, a až 50 mg% askorbové kyselina. Kromě toho ananas obsahuje vitamíny B1, B2, B12, PP, provitamin A. Ananas obsahuje 40 mg% vitamínu C (v listech – až 120 mg%), což je mnohem více než v česneku. Dužnina plodů je bohatá na minerální látky – draslík (až 320 mg %), železo, měď, zinek, vápník, hořčík, mangan, jód.

Pro většinu lidí je ananas v rozumném množství velmi prospěšný, a to jako ovoce i jako čerstvě vymačkaná šťáva. Konzumace ananasu je zvláště důležitá pro lidi nad 40 let. Výživoví poradci zároveň doporučují jíst ananas mezi hlavními jídly: ananas zvyšuje hladinu serotoninu v krvi, a tím tlumí pocit hladu, stimuluje trávicí proces, zvyšuje enzymatickou aktivitu žaludeční šťávy, díky čemuž je ovoce číslo jedna produkt na jídelníčku každého, kdo si hlídá váhu. Půstový den, během kterého se konzumuje výhradně ananas (pouze pro zdravé lidi), pomáhá zbavit se nahromaděných toxinů a posílit imunitní systém.

Bromelain, který je obsažen v ananasech, rychle proniká do tkání (kolagenní vlákna celulitidy, hematomy), štěpí bílkoviny na aminokyseliny, které se snadno vylučují z těla. Tyto vlastnosti ananasu jsou široce používány v programech proti celulitidě a v programech na hubnutí. Nutno podotknout, že bromelain se tepelnou úpravou ničí, proto jej konzervované ananasy neobsahují. Nejvíce bromelainu se nachází v jádře ovoce. Obsahuje spoustu minerálních látek, například je zde poměrně vzácný minerál mangan, který podporuje metabolismus bílkovin a sacharidů.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou výhody mléčné houby?

Bromelain má podle vědců na lidský organismus omlazující účinek. Pomáhá udržovat tón pleti a zpomaluje proces stárnutí. Dnes se na jeho základě vyrábí mnoho doplňků stravy a čajů.

Sklenice ananasového džusu nebo čerstvý plátek ovoce zmírní pocit těžkosti při konzumaci velkého jídla, konzumaci velkého množství vlákniny a masa. Sklenice ananasového džusu zmírní nevolnost při cestování letadlem nebo při cestování po vodě.

Mezi příznivé vlastnosti ananasu patří jeho schopnost nahradit aspirin. Obsahuje kyselinu citrónovou a askorbovou. Pro vysoký obsah vitaminu C je výborný při léčbě nachlazení. Ananas také díky vitamínům zvyšuje imunitu a odolnost těla vůči různým typům infekcí.

Ananas působí také na cévy, čistí a pomáhá normalizovat hladinu inzulínu v krvi, snižuje viskozitu krve, snižuje krevní tlak, zabraňuje rozvoji aterosklerózy. – na trombózu a otoky.

Velmi důležitou vlastností ananasu je jeho schopnost bránit vzniku rakovinných nádorů, protože váže volné radikály. Ananas snižuje riziko vzniku nádoru o 65 % a zabraňuje metastázám rakoviny.

Ananasová šťáva se také používá k léčbě funkčních poruch centrálního nervového systému. Ananas je účinný při léčbě artritidy, bronchitidy, zápalu plic a různých infekčních onemocnění.

Kosmetologové vědí, jak je ananas prospěšný pro pokožku obličeje a používají ho jako masky. Výhodou ananasu je, že dokonale odstraňuje mastnotu z obličeje, zabraňuje zánětům pokožky a podporuje mizení stařeckých skvrn. Používání masek a pleťových peelingů s ananasovou šťávou pomáhá obnovit pružnost pokožky, vyhlazuje ji a osvěžuje, čistí póry a zbavuje pleť odumřelých buněk.

Tělové krémy mají silný anticelulitidní účinek: ničí tukové zásoby, zlepšují mikrocirkulaci, podporují odstranění toxinů a odtok tekutin.

Výtažek z ananasu je aktivní složkou mnoha šamponů a vlasových masek. Produkty s ananasem jsou ideální pro suché, lámavé a poškozené vlasy, které potřebují hydrataci a výživu.

Ananas lze použít ke snadnému odstranění mozolů. Na noc je třeba dužinu tohoto ovoce přiložit na mozol a ráno napařením pokožky v horké vodě lze mozol snadno odstranit.

Při místní aplikaci bromelain pomáhá čistit rány a urychlovat jejich hojení.

Pozor, komu se nedoporučuje nechat se unést ananasem? Ananas se nedoporučuje při peptických vředech a gastritidě, s vysokou kyselostí žaludeční šťávy, stejně jako pro osoby náchylné k alergiím. Nadměrná konzumace ananasu může způsobit poškození ústní sliznice. Kyseliny mají špatný vliv na zubní sklovinu, naleptávají ji, takže po požití ananasu byste si měli vypláchnout vnitřek úst vodou. Ananas je kontraindikován pro osoby s nízkou viskozitou krve, vzhledem ke své schopnosti snižovat krevní tlak se nedoporučuje lidem s hypotenzí. Těhotným ženám se také nedoporučuje jíst toto ovoce, aby se zabránilo předčasnému porodu, protože ananasová šťáva pomáhá redukovat svalovou tkáň.

ČTĚTE VÍCE
Je možné postavit lázeňský dům v zimě?

Thajský ananas je považován za nejchutnější na světě. Může se konzervovat, zpracovávat na marmeládu, želé nebo džus nebo jíst čerstvé. Vyrábí se z něj víno a ocet. Masové pokrmy jsou křehčí přidáním ananasu. Období zrání ananasu je celoroční.

Co o tomto aromatickém tropickém ovoci říkají dietologové, terapeuti a odborníci na výživu.

20. prosince 2023 — 09:50

Posiluje imunitní systém, zlepšuje trávení, zvyšuje hustotu kostí a pomáhá v boji s nadváhou. A ananas je jednou z hlavních dekorací a dezertů novoročního stolu.

1. Zásobárna vitamínů

Jeden šálek čerstvé ananasové dužiny obsahuje asi 1/3 denní hodnoty vitaminu C, více než 76 % denní hodnoty manganu a téměř 10 % denní hodnoty vlákniny. A také vitamíny B, včetně thiaminu, kyseliny listové, niacinu a vitamínu B6; draslík, hořčík, železo a měď.

vitamin C posiluje imunitní systém, podporuje růst zdravých tkání v těle, urychluje regenerační procesy a zabraňuje rozvoji rakoviny. Mangan nezbytné pro udržení zdraví kostí a dobrého metabolismu. Vlákno zasytí a zlepší trávení. Díky skupinové vitamíny Kalorie, které přijímáme z jídla, se přeměňují na energii. Kromě toho se vitamíny B podílejí na tvorbě nových krvinek, které dodávají kyslík buňkám těla.

Alexander Kunitsyn, dietolog a odborník na výživu: „Jednou z hlavních výhod ananasu je vysoký obsah vitamínu C a manganu. Vitamin C je důležitý pro zajištění plného růstu a vývoje dětského organismu, udržení funkce imunitního systému a zlepšení vstřebávání železa ze střevního lumen. Mangan má podle amerických vědců výrazný antioxidační potenciál a reguluje metabolismus ve všech tkáních. Ananas také obsahuje malé množství vápníku, zinku, fosforu, vitamínů K a A.“

Foto: unsplash.com

2. Bohaté na antioxidanty

Jedná se o speciální látky, které pomáhají bojovat proti vlivu volných radikálů, které dokážou nejen brzdit růst všech buněk v těle, ale také je ničit. Vědci tak zjistili, že aktivní působení volných radikálů je spojeno s chronickými záněty, útlumem imunitního systému, onemocněními endokrinního a kardiovaskulárního systému a zhoubnými nádory. Nejvýrazněji antioxidačně působí flavonoidy a fenolové kyseliny obsažené v ananasu.

Foto: freepik.com

3. Zlepšuje trávení

Ananas obsahuje bromelain, speciální skupinu trávicích enzymů. Bromelain usnadňuje trávení bílkovin, což zase pomáhá tělu lépe vstřebávat živiny. To je zvláště důležité pro ty, kteří trpí různými onemocněními slinivky břišní.

ČTĚTE VÍCE
Jaké typy krytů studní existují?

4. Bojuje proti zhoubným nádorům

Jak potvrzují četné studie, konzumace ananasu nejen pomáhá snižovat riziko vzniku rakoviny, ale vede také k opačnému rozvoji nádorových procesů.

Foto: freepik.com

5. Posiluje imunitní systém

Pravidelná konzumace ananasu zvyšuje odolnost organismu vůči různým vnějším patogenům (viry, plísně, bakterie atd.). Studie provedené na Filipínách potvrdily, že děti, které pravidelně jedí ananas, mají menší pravděpodobnost, že budou trpět virovými a bakteriálními infekcemi. Ananas nejen zabraňuje výskytu infekčních procesů v těle, ale také výrazně urychluje zotavení.

Anna Sosnovaya, praktikující terapeutka (Krasnodar): „Ananas je skutečně zásobárnou užitečných látek, především vitamínu C. Proto je užitečné jej konzumovat v období podzim-zima – tzv. chladné období, aby se zvýšila odolnost organismu proti virovým a bakteriálním infekcím. Hořčík, který obsahuje, je pro nás nezbytný mikroelement, a to i pro zdraví nervového a srdečního systému: při jeho nedostatku lze pozorovat bolesti srdce, zrychlený tep, poruchy spánku, křeče atd.

6. Snižuje příznaky artritidy

Bromelain, o kterém již byla řeč výše, má výrazné protizánětlivé vlastnosti a pomáhá zmírňovat bolesti při artritidě. Účinek bromelainu je s některými nesteroidními antiflogistiky nejen srovnatelný, ale dokonce je převyšuje.

7. Urychluje regeneraci organismu

Jde opět o bromelain: tato látka dokáže snížit bolest, únavu, snížit záněty a otoky tkání po operacích nebo těžké fyzické zátěži a také dosáhnout lepších sportovních výkonů.

Nuria Dianova, nutriční terapeutka, gastroenteroložka, psycholožka stravovacího chování: “Vitaminy, na které je tropické sladké ovoce bohaté, pomáhají posilovat nervový systém a zlepšují emoční stav člověka a dokonale zmírňují bolesti svalů a kloubů po intenzivním namáhavém tréninku.”

8. Zvyšuje pevnost kostí

Je prokázáno, že pravidelná konzumace ananasu zabraňuje časnému rozvoji osteoporózy, tedy poklesu hustoty kostí. To je důležité zejména pro starší lidi a ženy v období menopauzy. Pravidelná konzumace ananasu zvyšuje minerální hustotu kostí a zabraňuje zlomeninám.

Foto: unsplash.com

9. Pomáhá zhubnout

Ananas díky nízkému obsahu kalorií a vysokému obsahu vlákniny dobře zasytí, aniž by tělu dodal přebytečné kalorie, proto se doporučuje používat v různých programech na hubnutí jako svačina.

Nuria Dianova, nutriční terapeutka, gastroenteroložka, psycholožka stravovacího chování: „Ananas má nízký glykemický index, to znamená, že po konzumaci čerstvého nedochází k prudkému skoku glukózy v krvi a hladina inzulinu v těle se tak rychle nezvyšuje. Proto mohou toto ovoce bezpečně konzumovat i lidé trpící diabetes mellitus ve stadiu kompenzace nemoci.“

ČTĚTE VÍCE
Proč je Blooming Ledum nebezpečný?

Foto: freepik.com

Čerstvý ananas má poměrně nízkou energetickou hodnotu – asi 136 kalorií na 100 gramů. Polovina středního ananasu (asi 330 gramů) obsahuje 3,4 g tuku, 2 g bílkovin a 4,6 g vlákniny. Jeden šálek nakrájeného ananasu obsahuje pouze 75 kalorií, což z něj dělá vynikající dezert pro ty, kteří drží svou váhu na uzdě.

Nuria Dianova, nutriční terapeutka, gastroenteroložka, psycholožka stravovacího chování: „Kvůli enzymu bromelain dochází k dalšímu štěpení bílkovin, ale ananas nemůže přímo ovlivnit tukovou tkáň. Jinými slovy, pokud člověk v sedě na gauči jí nezdravé a kalorické jídlo a doufá, že zhubnutí dosáhne pojídáním ananasu, tak se mu to samozřejmě nepodaří. Chcete-li zhubnout, potřebujete vyváženou stravu a přiměřené cvičení.“

10. Zlepšuje paměť

V tomto případě mluvíme o čerstvě vymačkané ananasové šťávě. Působí příznivě na paměť a doporučuje se při aktivní psychické zátěži. Pravidelná konzumace ananasového džusu navíc pomáhá čistit cévy a předcházet mrtvici a infarktu.

Foto: unsplash.com

Nuria Dianova, nutriční terapeutka, gastroenteroložka, psycholožka stravovacího chování: „Ananasový džus je velmi dobrý pro ty, kteří si potřebují zapamatovat velké množství informací, hodně cvičit nebo aktivně intelektuálně pracovat. Budete-li pravidelně pít džus, vaše cévy budou pružnější a pevnější, jejich stěny budou očištěny od plaku, což znamená, že se sníží riziko infarktu a mrtvice. Neměli bychom však zapomínat, že právě tekutá forma přispívá k rychlejšímu zvýšení hladiny glukózy, ale to již lze považovat za kontraindikaci pro diabetiky a při nadváze je třeba šťávu užívat s mírou.“

Škodlivost ananasu

V jakých případech se nedoporučuje jíst ananas nebo byste měli omezit jeho konzumaci?

V těchto případech je doporučená dávka ananasu maximálně 100–200 g najednou. Omezení platí i pro ananasový džus – ne více než 100 ml denně.

Anna Sosnovaya, praktikující terapeutka (Krasnodar): „Stojí za připomenutí, že ananas není typický pro oblast našeho bydliště, takže ti, kteří jsou náchylní k alergickým reakcím, by měli jíst ananas opatrně, což je zvláště důležité pro děti. Při rozhodování, zda jíst čerstvý nebo konzervovaný ananas, zvažte, jaký má vliv na vaše zdraví. Lidé s nadváhou by samozřejmě měli jíst pouze čerstvý ananas, protože konzervovaný ananas se připravuje s použitím velkého množství cukru a dalších přísad. I když při konzervaci v ananasu jsou zachovány mnohé z prospěšných vlastností čerstvého ovoce.“

ČTĚTE VÍCE
Jak roste čokoládový strom?

Foto: freepik.com

Sušené ananasy si také zachovávají téměř stejné složení ve srovnání s čerstvým ovocem, jsou také bohaté na bromelain a vlákninu. Ale při dlouhodobém používání mohou způsobit podráždění sliznic úst a různých částí trávicího systému. Kandovanému ananasu je ale lepší se kvůli vysokému obsahu cukru úplně vyhnout.

Jak vybrat správný ananas

Na rozdíl od jablek, broskví, kiwi, banánů a avokáda nezralý ananas nezralý.

Foto: unsplash.com

Co hledat

Foto: unsplash.com

K jakým potravinám se ananas hodí?

S jiným ovocem, třeba v ovocném salátu. S tvarohem, jogurtem, zmrzlinou, kaší. Čerstvý ananas se skvěle hodí k masitým pokrmům (kuřecí a kachní prsa), rybám a mořským plodům. Ananas lze navíc grilovat s další zeleninou. Používá se do marinád na tučná masa a omáček k masitým pokrmům.

Článek byl připraven pomocí materiálů z webů wikifood.online, medaboutme.ru, rskrf.ru